بایگانی‌ها

رویای بر باد رفته: همه زنان رئیس‌جمهور!

رویای بر باد رفته: همه زنان رئیس‌جمهور!
رویای بر باد رفته: همه زنان رئیس‌جمهور!

ورود اولین رئیس‌جمهور زن به کاخ سفید برای آمریکایی‌ها می‌توانست یک اتفاق تاریخی باشد. اگر اهل تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی باشید، به ویژه در چند سال اخیر، دیدن بازیگران مختلف در نقش خانم رئیس‌جمهور و زنان سیاستمداری که برای رسیدن به کاخ سفید تلاش می‌کنند چندان تازگی ندارد. اما این بار دانلد ترامپ موفق شد که بر تمام پیش‌بینی‌های رسانه‌ای غلبه و طی یک انتخابات تاریخ‌ساز راه خود را از بازار به کاخ سفید باز کند.

در سال‌های اخیر پرداختن به حضور زنان در عرصه‌ی سیاست‌ و اجتماع یکی از سوژه‌های مهم سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های آمریکایی بود. در سه دهه‌ی گذشته سه زن، مادلین آلبرایت، کاندولیزا رایس و هیلاری کلینتون، مقام وزارت امور خارجه‌ی آمریکا را بر عهده داشته و حضور سیاستمداران زن در دولت و کنگره بیش از هر زمانی بوده است. به همین نسبت بازتاب این تصویر در رسانه‌ها نیز به اوج رسید.

در مطلب دنیای تصویر آنلاین فهرستی را مرور می‌کنیم از مهم‌ترین شخصیت‌های زن در فیلم و سریال‌های تلویزیونی چند سال اخیر که با نمایش زنان قدرت‌مند و سیاستمدار در قالب درام و کمدی، حضور یک رئیس‌جمهور زن در کاخ سفید را به شیوه‌های مختلف پیش‌بینی کرده بودند. پیش‌بینی‌ای که در کمال ناباوری رسانه‌های آمریکا به واقعیت تبدیل نشد.

فرمانده کل قوا

در این سریال نه چندان موفق و به شدت تبلیغاتی برای هیلاری کلینتون که بیشتر از یک فصل هم دوام پیدا نکرد، جینا دیویس نقش رئیس‌جمهور مکنزی آلن را ایفا می‌کرد.

رقیب

در این فیلم سینمایی که سال 2000 اکران شد، جوآن آلن نقش سناتوری را بازی می‌کرد که به‌عنوان گزینه‌ی اصلی معاونت ریاست جمهوری انتخاب می‌شود و تا نامزدی اسکار هم پیش رفت.

24

24

در فصل هفتم و هشتم این سریال تریلر سیاسی پرطرفدار شری جونز نقش پرزیدنت الیسون تیلور جمهوری‌خواه را بر عهده داشت و به یکی از شخصیت‌های محبوب سریال تبدیل شد.

olivia-pope

رسوایی

الیویا پاپ با نقش‌آفرینی کری واشنگتن در این سریال رئیس‌جمهور نیست ولی به‌عنوان یک مدیر بحران در پشت پرده بیشتر جنجال‌های کاخ سفید را کنترل می‌کند و در دفتر ریاست جمهوری حضور تاثیرگذاری دارد.

state-affairs

وضعیت امور

باز هم یک سریال سیاسی دیگر که بیشتر از یک فصل دوام پیدا نکرده. در این سریال کاترین هایگل نقش یک تحلیلگر ارشد سازمان سیا را دارد و الفری وودارد هم خانم رئیس‌جمهور است.

veep

ویپ (معاون رئیس‌جمهور)

این سریال کمدی سیاسی را هم که دیگر همه می‌شناسند. جولیا لویی دریفوس در نقش معاون و سپس رئیس‌جمهوری ایالات متحده.

parks-recreations

پارک‌ها و تفرجگاه‌ها

امی پولر در دهه گذشته با این سریال کمدی خاص و پرطرفدار به شمایلی از یک زن سیاستمدار آمریکایی تبدیل شد، البته از نوع مضحکش.

همسر خوب

جولیانا مارگولیس در این سریال محبوب رئیس‌جمهور نیست ولی در نقش یک وکیل سختکوش قطعا یکی از قدرت‌مند و تاثیرگذارترین شخصیت‌های زن تلویزیون بوده است.

politicalanimals

حیوانات سیاسی

در این مینی‌سریال تحسین شده سیگورنی ویور نقش بانوی اول پیشین آمریکا را بازی می‌کند که حالا به سمت وزارت امور خارجه منصوب شده و باید با مشکلات زیادی سر و کله بزند!

indipendenceday

روز استقلال: تجدید حیات

در یکی از ناموفق‌ترین فیلم‌های تابستان امسال، سلا وارد در نقش رئیس‌جمهور آمریکا مقابل حمله بیگانگان فضایی می‌ایستد.

houseofcards

خانه پوشالی

در مهم‌ترین سریال سیاسی حال حاضر، همپای شخصیت جذاب فرانک آندروود همسر سیاستمدار و دوراندیش او را هم با بازی رابین رایت می‌بینیم. داستان کلر آندروود در سریال هنوز ادامه دارد…

فرار از زندان

در فصل دوم سریال پاتریشیا وتینگ نقش رئیس‌جمهور خبیثی را دارد که با دسیسه به قدرت رسیده و با افشای یک رسوایی مجبور به کناره‌گیری می‌شود.

رسوایی

در بخشی از سریال وقتی که رئیس‌جمهور به کما می‌رود معاون او سالی لانگستورم (کیت برتون) اداره کشور را در دست می‌گیرد.

madam-secretary

خانم وزیر

در این سریال شبکه سی‌بی‌اس که پخش آن هنوز هم ادامه دارد، هر هفته یکی از دردسرهای تازه خانم وزیر امور خارجه با نقش‌آفرینی  تئا لئونی را دنبال می‌کنیم.

supergirl

سوپرگرل

لیندا کارتر که سال‌ها قبل در سریال «واندروومن» نقش این زن ابرقهرمان را بازی می‌کرد، در فصل جدید سریال «سوپرگرل« نقش رئیس‌جمهور آمریکا را ایفا می‌کند.

simpsons

سیمپسون‌ها

در اوایل دهه گذشته و در یکی از اپیزودها داستان به آینده می‌رود و می‌بینیم که لیزا سیمپسون به‌عنوان اولین زن رئیس‌جمهور آمریکا شده است.