بایگانی‌ها

بحران میانسالی

بحران میانسالی
بحران میانسالی

 

 

اشاره:«یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ از فیلم‌های مهم سال گذشته است که جوایز متعددی در جشنواره‌های مختلف برنده شده. «یک دور دیگر» برنده اصلی جوایز فیلم اروپای 2020 بود.توماس وینتربرگ پس از «شکار» باری دیگر با مدس میکلسون در این فیلم همکاری کرد.

 

.

چند سال پیش ، در یک اتاق نشیمن در دانمارک ، کارگردان توماس وینتربرگ دوست و همکار خود ، مدس میکلسن ، را به تماشای یک ویدیوی سایت یوتیوبYouTube به نام “دو مرد و یک قفل” دعوت کرد. این ویدئو ، که در آن دو مرد مست سعی می کنند دوچرخه ی را قفل کنند ، به ایده فیلم بعدی وینتربرگ تبدیل شد که ، در مورد گروهی از مردان میانسال است که به میگساری دائمی می پردازند. مدس میکلسون مجذوب ویدیو شد. این ویدئو بازتاب دهنده وضعیت انسان بود ، هم از جنبه عزم  و اراده و هم تراژدی در طبیعت بشر.

این ایده در نهایت در یک دور دیگر (به زبان دانمارکی مست) بکارگرفته شد، که در آن گروهی از معلمان دلزده دبیرستان ، تئوری روانپزشک نروژی Finn Sk Finnrderud را کشف کردند ، وی با بیان اینكه انسان با 0.05  الکل در خون متولد می شود كه 0.05 درصد خیلی كم است. به طور طبیعی نوشیدن مشروبات الکلی را آغاز کردند ، قمقمه ها را در کمدهای نگهبانان پنهان کردند و به جای قهوه صبحانه خود  نوشیدنی های الکلی می نوشیدند. این فیلم در حالی که از نظر مضمون تحریک آمیز به نظر می آید ، اما به یک مراقبه وجودی در مورد نارضایتی دوران میانسالی تبدیل می شود. «یک دور دیگر» هم در دانمارک و هم در خارج از کشور با استقبال روبرو شده است و تقریباً یک مدعی جدی برای اسکار 2021 است.

در ادامه گزیده نظر منتقدان را بخوانید:

پیتر تراورس(ای بی سی نیوز):”یک دور دیگر” در شیطنت های شرورانه و قدرت دراماتیک(کارگردانی) وینتربرگ پیچیده شده است. این فیلم با بازی شخصیت شرور فیلم جیمزباند «کازینو رویال» و سریال محبوب «هانیبال»، مدس میکلسون ، یک کمدی تکان دهنده مهم است که به موضوع میگساری روزانه می پردازد. میکلسون در نقش مارتین است رقصنده ای که معلم تاریخ در دبیرستان کپنهاگ شده . او در میانسالی دچار بحرانی می شود که همسرش ، ترین (ماریا بونوی) و دو فرزندشان نمی توانند جلوی این بحران را بگیرند.

آلیسون ویلمور(والچر):لذت سکانس پایانی و بسیار تلخ و شیرین ناشی از نحوه تحقق وعده ای است که مخاطب متوجه‌اش نمی شود ، تا زمانی که آن نکته بیان شود.

 

جو مورگنسترن(وال استریت جورنال):این فیلمی درباره لذت‌های رفاقت، در میان نکات دیگر و احتمال تغییر بهتر، نه صرفا بدتر و نه تنها به واسطه بالا بردن الکل در خون است.
 

ریچارد رویپر(شیکاگو سان-تایمز): گروه بازیگران با حضور مدس میکلسون در نقش آفرینی شایسته نامزدی اسکار در نقش مارتین  خیره کننده هستند. یک دور دیگر پر است از سکانس‌های خاطره انگیز.

 

اوون گلایبرمن(ورایتی): یک دور دیگر از آن دست فیلم هایی است که چنان مجذوب ایده جذابش شده که جزئیات را فراموش می کند. با این وجود گستره شلختگی فیلم به مبارزه با سبک دوگما(که وینتربرگ از بانیان است.) می انجامد .فیلم مدام به ما می گوید این شخصیت ها اصیل هستند.