بایگانی‌ها

…از آن لحظات مکاشفه‌آمیز

...از آن لحظات مکاشفه‌آمیز
...از آن لحظات مکاشفه‌آمیز

در حالی که صدمین سالگرد تولد فیلمساز افسانه ای  ساتیا جیت رای Satyajit Ray را جشن می‌گیریم ، دوباره به مقاله‌ای می‌پردازیم که فیلمساز آمریکایی ، مارتین اسکورسیزی در سال 2020 درباره او نوشت. اسکورسیزی درباره رای تکرار نشدنی چنین توصیفی ارائه داده بود:« در تاریخ نسبتاً کوتاه سینما ، ساتیا جیت‎ رای یکی از نام‌هایی است که همه باید بشناسیم و همه ما باید فیلم‌های او را ببینیم. همانطور که من برای بازبینی مجدد ، اغلب به طور مرتب فیلم‌های جیت رای تماشا می‌کنم.»

 

اسکورسیزی در ادامه به تمجید از رای برای ارائه چشم  انداز ظریفی از هند به مخاطبان بین المللی پرداخت. پیش از این ، آنچه در غرب در مورد این کشور ساخته می شد ، به مضمون استعمار آغشته بود.

اسکورسیزی نوشت:« برای ما در اینجا در غرب ، سه گانه آپو – پاتر پانچالی (1955) ، آپاراجیتو (1956) و آپور سانسار (1959) – یک نقطه عطف بود.ما عادت داشتیم هند را روی پرده ببینیم ، اما از یک منظر کاملاً استعماری ، که بدیهی است شخصیت های اصلی غربی هستند و سیاهی لشگرها  افرادی  که لباس های رنگی محلی و جزئیات پس زمینه را ارائه می دهند ، هندی  اند. چه این داستان ها در گجرات ، کشمیر ، بنگال غربی یا ماهاراشترا اتفاق می افتاد – (محل داستان)فقط هند بود. »

 

اسکورسیزی درباره کنترل کامل ساتیا جیت رای بر کارش چنین توضیحی ارائه داد:«این تصاویر داستان هایی از زندگی روزمره را به روشی بیان می کرد که تا حدی شبیه نئو رئالیسم ایتالیایی بود. و هنرمندی او؟ فیلم سازی او؟ نفسم را بند آورد.  در عین حال شاعرانه ، بی واسطه ، گسترده و صمیمی بود. »

 

اسکورسیزی به یاد آورد که سه گانه آپو را در یک نمایش در سالنی سینما در منهتن دیده بود.

 

«من مسحور شده بودم. آن کلوزآپ چشمگیر آپو در پاتر پانچالی ، شیوه تدوین فیلم با انفجار ناگهانی موسیقی راوی شانکار – برای من ، از آن لحظات مکاشفه آمیز گرانبهایی بود که در یک سالن سینما تجربه می‌کنید ، و بسیار عمیق و عالی .تأثیر ماندگاری بر من به عنوان فیلمساز گذاشت. »

 

او درباره فیلم شناسی ساتیا جیت رای هم چنین نوشته بود: «و سه گانه آپو تنها سرآغاز یکی از بزرگترین کارنامه  کاری در تاریخ سینما بود. همه ما باید فیلم های جیت رای را ببینیم ، بارها و بارها دیدن این فیلم‌ها را تکرار کنیم. آثار او کنار هم ، یکی از بزرگترین گنجینه های ماست.»