بایگانی‌ها

چند نکته درباره «قاتلان ماه کامل»

چند نکته درباره «قاتلان ماه کامل»
چند نکته درباره «قاتلان ماه کامل»

فیلمبرداری «قاتلان ماه کامل» جدیدترین ساخته مارتین اسکورسیزی از 29 آوریل شروع شد.

مارتین اسکورسیزی در 79 سالگی و پس از «ایرلندی» دوباره به سراغ یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه های خود رفته است.«قاتلان ماه کامل» برای اولین بار اسکورسیزی به سراغ ژانر وسترن رفته است و با تعدادی از بهترین بازیگران با کارنامه درخشان و در بخش فنی با بهترین همکاران خود(تلما شون میکر) همکاری می‌کند.

 

-منبع داستان:کتاب غیرداستانی دیوید گران،قاتلان ماه کامل:قتل های اوسیج و پیدایش سازمان فدرال آمریکا،سومین کتاب روزنامه نگار آمریکایی دیوید گران است که روز18 آوریل سال 2017 منتشر شد.کتاب تحقیقاتی درباره سلسسه قتل‌هایی در میان بومیان اوسیج در اوسیج کانتی دراوکلاهما در دهه بیست میلادی است.این قتل‌ها پس از کشف نفت در زمین‌های بومیان رخ می‌دهد.فیلم اسکورسیزی شامل چشم اندازی به سازمان فدرال آمریکا در دوران تحقیقات آنها در این پرونده خواهد بود

 

-نخستین فیلم وسترن مارتین اسکورسیزی: در فوریه 2020 در مصاحبه‌ایی اسکورسیزیی «قاتلان ماه کامل» را اولین وسترن خود خواند.او به پره‌مییر چاپ فرانسه گفت:«به نظرم این فیلم وسترن است.داستان در  سال 1921-1922 در اوکلاهما اتفاق می افتد.مسلما تعدادی کابوی در داستان هست.اما آنها ماشین و هم اسب دارند.تمرکز فیلم روی اوسیج است.یک قبیله سرخپوست…»

 

-دو ستاره الهام بخش کنار هم:اسکورسیزی دوتن از محبوب ترین ستارگان معاصر را کنارهم قرار داده :لئوناردو دی کاپریو و رابرت دنیرو را.این دو قبل تر در فیلم «زندگی این پسر»(1993، مایکل کاتن-جونز» مقابل هم نقش آفرینی کرده بودند. دورانی که دی کاپریو کوچک بود.دنیرو نقش ویلیام هیل؛ مرتع داری معروف را ایفا می کند که به متهم درجه اول پرونده تبدیل خواهد شد و دی کاپریو ایفاگر نقش ارنست برکهارت؛خواهرزاده ویلیام هیل را دارد که به لحاظ اخلاقی باخودش درگیر است.ارنست زنی از اهالی اوسیج اختیار کرده.

-نقش های مکمل:لیلی گلداستون بازیگر«اولین گاو» نقش مالی برکات همسر دی کاپریو را بازی خواهد کرد.جسی پلیمونز پس از «ایرلندی» باری دیگر با اسکورسیزی همکاری می‌کند و نقش تام وایت مامور اف بی.آی  را دارد.اسکات شپرد،تانتو کاردینال،کارا جید میرز،جانایی کالینز،جیلین دیون،ویلیام بلویی، لوئیزکانسلمی از دیگر بازیگران نقش های فرعی هستند.

از دیگر نکات فیلم جدید اسکورسیزی همکاری با کمپانی اپل، پس از همکاری با پارامونت است.کمپانی پارامونت «ایرلندی» را به نتفلیکس فروخت.دلیل هزینه بالای فیلم بود. پارامونت «قاتلان ماه کامل» را هم به اپل واگذار کرد. بودجه این فیلم 200 میلیون دلار برآورد شده است.
هزینه بالای فیلم علت تصمیم پارامونت بوده. در دوران تولید فیلم در پارامونت نقش دی کاپریو  تام وایت،مامور اف.بی.آی ( سازمان فدرال آمریکا) بود.اما دی کاپریو به سراغ نقش جاه طلبانه‌تر ارنست برکهات رفت که میان یک قهرمان و یک ضدقهرمان در نوسان است.پارامونت حالا فقط پخش کننده فیلم است.

تغییرات فیلمنامه بخاطر شخصیت‌ها:با تغییر نقش دی کاپریو در برای اسکورسیزی باز شد تا جسی پلیمونز را برای این پروژه بیاورد.حالا جسی نقشی را بازی می‌کند که دی کاپریو قرار بود ایفا کند.و به طبع آن تغییراتی در فیلمنامه رخ داد.

همکاری با  رودریگو پریتو فیلمبردار مکزیکی پس از سه همکاری با اسکورسیزی است. رودریگو پریتو گرگ وال استریت، سکوت و ایرلندی را فیلمبرداری کرد.و حالا فیلمبردار نخستین فیلم وسترن اسکورسیزی است.

اسکورسیزی بدون رابی رابرتسون فیلم نمی سازد. این گیتاریست و ترانه سرا از دهه هفتاد همکار اسکورسیزی بوده.او در مصاحبه با رولینگ استونز  گفته بود دوران پاندمی مدام به موسیقی فیلم وسترن اسکورسیزی فکر می کرده.این آشنایی از ساخت مستند «آخرین والتس» در دهه هفتاد با رابی رابرتسون شکل گرفت.

 

 

نخستین همکاری جک فیش طراح صحنه با اسکورسیزی در این فیلم خواهد بود.جک فیش  با دیوید لینچ،ترنس مالیک و پل توماس اندرسن(خون به پا خواهد شد،مرشد) همکاری کرده است.

اریک راث افسانه ایی فیلمنامه را به رشته تحریر درآورده است.او برنده اسکار برای فیلمنامه اقتباسی فارست گامپ است.اریک راث گفته قاتلان ماه کامل یکی از بهترین فیلمها خواهد بود.چون همه عناصر را دارد.

از نکات بارز دیگر این فیلم همکاری نزدیک و صمیمانه اسکورسیزی و تیم او با مردم اوسیج کانتی  وقبیله اوسیج بوده.

 

 

پاندمی ویروس کرونا پیش تولید و فیلمبرداری را به تاخیر انداخت. اسکورسیزی پس از «ایرلندی» تقریبا حضور در مراسم های مختلف را کنار گذاشت و به فیلم بعدی خود اندیشید.اسکورسیزی می گوید به آنچه می خواستیم در ایرلندی رسیدیم. دی کاپریو و اسکورسیزی از حضور در این فیلم بهره جسته و یک حرکت عام المنفعه انجام دادند، این دو برای سازمان های Meals on Wheels America, No Kid Hungry, and America’s Food Fund کمپین راه انداختند و پول جمع کردند و شرط شانبرای برنده این کمپین حضور یک روزه پشت صحنه فیلم جدید اسکورسیزی بوده است.هنوز زمان اکران این فیلم مشخص نشده است.اگر شانس یار باشد دسامبر امسال فیلم آماده خواهد شد. و احتمالا در تعطیلات آخر سال به نمایش عمومی درخواهد آمد.