بایگانی‌ها

موسیقی نجات‌بخش مردم کازابلانکا

موسیقی نجات‌بخش مردم کازابلانکا
موسیقی نجات‌بخش مردم کازابلانکا

نبیل عیوش کارگردان مراکشی- فرانسوی از فیلمسازان محبوب کن است. مانند فرانسوا اوزون که هر چه بسازد در جشنواره کن به نمایش در می‌آید. نبیل عیوش عقیده دارد که نقش‌اش به عنوان کارگردان با ساخت فیلم تمام می‌شود.  

 

فیلم «بیت‌های کازابلانکا» در تاریخ سینمای کشور مراکش نامش را به عنوان نخستین فیلم مراکشی که در بخش اصلی جشنواره کن پذیرفته شده، ثبت کرد. در دوره های گذشته فیلم‌های این کشور آفریقایی در بخش‌های جنبی پذیرفته شده بودند.

 

داستان فیلم که نوشته عیوش است ،درباره یک رپر سابق است که در منطقه‌ی فقیر نشین در شهر کازابلانکا زندگی می‌کند.او به بچه ها یاد می دهد که با ترانه و رقص هیپ هاپ خودشان را بروز بدهند. در واقع جوانان منطقه تلاش می کنند خود را از زیر فشار سنت ها با کمک فرهنگ هیپ هاپ بیرون بیاورند.در این مسیر مشکلاتی گریبان این جوانان را می‌گیرد.داستان در منطقه ای می گذرد که در سال 2003 هدف حمله انتحاری القاعده قرار گرفت.

 

هفتمین فیلم نبیل عیوش «بیت های کازابلانکا» با حضور بازیگران غیرحرفه ای ساخته شد.فیلم محصول مشترک فرانسه و مراکش است.حامی فیلم CNC فرانسه است.نبیل عیوش سال 1999 با فیلم مکتوب در جشنواره برلین شناخته شد.سپس «علی زوئا شاهزاده خیابان‌ها» را ساخت. و دو بار با فیلم‌های بعدی اش «اسب های خدا» و «محبوب» در بخش های جنبی کن پذیرفته شد.سال گذشته با «راضیه» در جشنواره تورنتو در بخش رقابتی پلتفورم حضور داشت.