بایگانی‌ها

کهنه‌کار و مشهور

کهنه‌کار و مشهور
کهنه‌کار و مشهور

تکتم نوبخت پل ورهوفن کارگردان هلندی تبار، اگر چه در ابتدا شهرت خود را مرهون ساخت فیلم های علمی تخیلی است اما او در کارنامه حرفه ای خود فیلمهایی بامفاهیم عمیق انسانی با نقب زدن به درونِ شخصیت هایش چون «غریزه اصلی» و «کتاب سیاه» را نیز دارد. این کارگردان و فیلمنامه نویس هلندی که هم در هلند و هم در هالیوود فعالیت می کند، فیلمسازی را از سال 1973 و با فیلم «راحت الحلقوم»  که یک رومانتیک تماما هلندی است آغاز کرد و در 1980 فیلم «لکه ها» را که درامی است درباره بلوغ را ساخت. پل ورهوفن تریلر ماجراجویانه «گوشت و خون» را در 1985 و  بعد از آن «پلیس آهنی» را در 1987  که یک فیلم علمی تخیلی است کارگردانی کرد. فیلمی آرمان شهری با  رویای زندگی ای بدون جرم و جنایت که از بهترین آثار علمی تخیلی دهه 1980 محسوب می شود. پل ورهوفن بعد از ساخت سری دوم «پلیس آهنی» در سال 2014 نیز یک بازسازی دیگر از این فیلم ساخت. فیلم بعدی او «یادآوری کامل» به نویسندگی رونالد شوست و گری اولدمن در 1990 نیز  فیلمی  است آخر الزمانی درباره آینده بشر و رویای زندگی در مریخ. این فیلم برای پل ورهوفن جوایز زیادی را در سطح جهانی به همراه داشت.جایزه ساترن بهترین فیلم علمی تخیلی و اسکار  بهترین جلوه های ویژه از این دست است.  

پل ورهوفن  کارگردانی خود را در ژانر جنایی و راز آلود با فیلم «غریزه اصلی» در 1992 امتحان می کند. فیلمی به نویسندگی جو استرهاز و محصول ایالات متحده آمریکا. این فیلم کاندید دو اسکار در سل 1993 شد؛ کاندید اسکار بهترین موسیقی متن و کاندیدای اسکار بهترین تدوین. پل ورهوفن سال سه سال بعد  درامِ اروتیک «دختران نمایش» را ساخت و بعد از آن با «جنگاوران اخترناو»دوباره به سراغ ژانر مورد علاقه خود یعنی علمی تخیلی رفت. «جنگاوران اختر ناو» فیلمی فرا زمینی است که بر اساس اقتباسی از رمانی به همین نام اثر رابرت هاین لاین ساخته شده است.او سه سال بعد  و در 2000 با «مرد تو خالی» دوباره به سراغ ژانر علمی تخیلی  رفت و این بار آن با چاشنی ژانر  وحشت  در آمیخت. اما بزرگترین دستاورد پل ورهوفن در سال 2006 با ساختن فیلم «کتاب سیاه» که تحسین جهانی را در پی داشت حاصل شد.فیلمی درباره جنگ جهانی دوم که در جشنواره فیلم هلند همان سال بیشترین تعداد جایزه را به خود اختصاص داد. رسانه های جهانی به فیلم و بازی کاریس ون هویتن واکنش های مثبت زیادی نشان دادند.این فیلم به عنوان نماینده هلند برای بخش فیلم های خارجی زبان آکادمی اسکار همان سال ارسال شد اما جایزه ای دریافت نکرد. «او» با بازی ایزابل هوپر را، پل ورهوفن  ده سال بعد از ساخت «کتاب سیاه» در سال 2016ساخت. این فیلم در همان سال به عنوان نماینده فرانسه به مراسم اسکار بهترین فیلم خارجی زبان معرفی شد و در رقابت با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی نتوانست موفقیتی کسب کند.نکته جالب همانندی تماتیک این دو فیلم با هم است که به رابطه متجاوز و قربانی می پردازد. این فیلم در مراسم گلدن گلوب 2017 جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد. آخرین فیلم پل ورهوفن «بندتا» (Benedetta) نام دارد که قرار است در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن  و در بخش رقابت های اصلی نمایش داده شود. «بندتا»  یک درام زندگی نامه ای فرانسوی- هلندی است که هم نویسندگی و هم کارگردانی آن را پل ورهوفن خودش به عهده داشته است.در این فیلم ویرجین افیرا نقش یک راهبه تازه کار را بازی می کند که در قرن هفدهم به یک صومعه ایتالیایی می رود. در این صومعه او با یک زن دیگر درگیر یک رابطه عاشقانه می شود.

فیلم های پل ورهوفن طیف متفاوتی از سبک و دورن مایه را در بردارد، گاهی چون فیلم های اولیه او ترکیبی است از جلو های شاخص گرافیکی با پیرنگ فرازمینی در فیلم های علمی تخیلی و گاهی روانکاوی مفاهیم جنسی را همراه با هجو اجتماعی دربردارد.