بایگانی‌ها

دنیای پریان و خیال پردازانه

همکاری بندیکت کامبربچ با وس اندرسون
همکاری بندیکت کامبربچ با وس اندرسون

تکتم نوبخت

وس اندرسن با ترکیب بندی های بصری  منحصر به فرد، استفاده از پالت رنگی متناسب با قاب بندی ها، و شیوه روایی ای که گاهی به قصه های پریان گریزی می زند و گاهی داستان های عامیانه را با نگاهی خیال پردازانه به تصویر می کشد با فیلم تازه اش «گزارش فرانسوی» در جشنواره کن حضور دارد. او که تا کنون شش بار نامزد جایزه اسکار شده است پیش از این در رقابت های کن نیزحضور داشته است. فیلم «گزارش فرانسوی» وس اندرسون با بازیگرانی چون تیموتی شالامه، تیلدا سوئینتن، سرشا رونان، بیل موری که قرار بود سال قبل در جشنواره کن به نمایش در آید نمایش آن به دلیل لغو جشنواره کنسل  و به جشنواره کن امسال محول شد . این فیلم که داستان آن در دفتر یک روزنامه آمریکایی در شهری خیالی در فرانسه می گذرد  سه خط داستانی متفاوت را بردارد که در آن بنا بر سیاق بصری اندرسن علاوه بر روایتی فانتزی و خیال انگیز، پالت های رنگی برای ایجاد لحن و فضاسازی فیلم نقشی اساسی را ایفا می کند. اندرسن در این فیلم در سه روایت خود سه تنالیته ی رنگی مجزا را به کار برده که همچنین این سه روایت از نظر نسبت ابعاد نمایش متفاوت هستند. بیان بصری اندرسن در فیلم هایش و بازی های او با رنگ بیشتر از هر فیلمسازی پالت رنگی فیلم های ازو کارگردان بزرگ درام های خانوداگی ژاپنی را به خاطر می آورد.

از فیلم «گزارش فرانسوی» به عنوان «نامه عاشقانه به خبرنگاران» یاد شده است.وس اندرسن در این شهر با خلق یک شهر خیالی به نشریه های مورد علاقه ی خود چون نیویورکر ادای دین می کند. او در این فیلم از مطالب همین مجله ها در زندگی واقعی الهام گرفته است. 

اندرسن اولین فیلمش را در 11996 ساخت. «منور» اولین فیلم وس اندرسن است یک درام جنایی کمدی است. این فیلم که اولین تجربه کارگردانی اندرسون است، در بین ده فیلم مورد علاقه اسکورسیزی در دهه نود قرار دارد. «راشمور» فیلم بعدی او در 1998 نامزدی نقش مکمل گلدن گلوب را برای شوارتزمن به ارمغان آورد. «خانواده اشرافی تننبام» اندرسن در سال 2001 توانست در رشته بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی نامزد جایزه اسکار شود. «زندگی در آب با استیو زیسو» و «دارجلینگ محدود» دو کمدی درام بعدی او محصول 2004 و 2007 هستند. 

اندرسن همچنین تا کنون دو انیمیشن استاپ موشن را کارگردانی کرده است. «آقای فاکس شگفت انگیز استاپ موشنی است بر اساس رمان کودکانه ای به همین نام است که توسط او و نوا بامباک نوشته شد. «جزیره سگ ها» استاپ موشن دیگر وس اندرسن در سال 2018 است.این انیمیشن درشصت و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش در آمد. این فیلم نامزد بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی فیلم در جوایز اسکار 2019 بود. 

«قلمرو طلوع ماه» محصول 2012 یکی از آثار شاخص وس اندرسن است که شصت و پنجمین دوره جشنواره کن با نمایش این فیلم افتتاح شد. این فیلم نیز فیلمی درباره کودکان و عشق کودکانه است.این فیلم همچنین کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی در سال 2013 شد.

«هتل بزرگ بوداپست» کمدی درام بعدی اندرسن در  2014 است که هم نویسندکی و هم کارگردانی آن را خودش بر عهد داشت. اندرسن با این فیلم توجه مخاطبان جهانی را بیش از قبل به خود جلب کرد. «هتل بزرگ بوداپست» توانست جایزهبزرگ هیات داوران در شصت و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم برلین و جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال را در 2014 کسب کند.