بایگانی‌ها

بهترین فیلم فرهادی پس از «جدایی»

حقیقت‌گو و صریح
حقیقت‌گو و صریح

دیوید الریش در ایندی وایر فیلم قهرمان را بهترین فیلم اصغر فرهادی پس از «جدایی نادر از سیمین»عنوان می‌کند. در بخشی از نقدش او می نویسد:

«مردی که به دلیل بدهی پرداخت نشده زندانی است، یک کیسه پول به طور تصادفی در ملودرام اخلاقی اصغر فرهادی پیدا می کند، مردی که اعمال خوبی دارد اما همه چیز بد پیش می‌رود

 

فرهادی با ” قهرمان” با نقاط قوت خود بازی می کند ، زیرا یک فرض منطقی کلاسیک را برمی گزیند و با قدرت کافی این پیش فرض را می‌چرخاند تا تماشاگر را بشدت تحت تاثیر قرار بدهد ، حتی وقتی دلسوزی های تماشاگر به هر سویی قابل پیش بینی باشد.تا اینکه سرانجام این موقعیت بغرنج اخلاقی آرام به پایان می رسد. « قهرمان» سهل‌ترین فیلم فرهادی پس از «جدایی»،موفقیت بین المللی او در ده سال پیش است که به نوعی مبهم ترین و بهترین فیلم اوست.

 

پیتر بردشاو در گاردین به « قهرمان» از پنج ستاره سه ستاره داده و به حفره‌های پیرنگ اصلی اشاره کرده است.

 

او در بخشی از ریویوی خود نقش آفرینی امیر جدیدی را چنین ستوده:« قهرمان فیلمی است که به دلیل بازی هوشمندانه و ظریف امیر جدیدی در نقش رحیم ، پدری مجرد به موفقیت دست پیدا می کند، مردی که به تازگی از حبس برای دو روز از زندان آزاد شده و به جرم بدهی به زندان افتاده است. او مردی با لبخندی درخشان اما در عین حال عجیب و ناامیدانه است ، و مانند یکی از شخصیت های فقیر دیکنزی(چارلز) است. او منتظر است تا دوباره با نامزد خود ، خواهر حامی و پسر محبوبش – پسری حساس دارای اختلال گفتاری – دورهم جمع شوند. رحیم مردی است که معتقد است با ظاهری جذاب هنوز هم می تواند از مخمصه خودش را برهاند. اما او برای لغو مجازات زندان برنامه بسیار مشخصی دارد. دوست دختر او کیف دستی در خیابان پیدا کرده است که حاوی سکه های طلا است: اگر آنها می توانستند آنها را به یک فروشنده طلا بفروشند ….»