بایگانی‌ها

فیلمساز رادیکال سینمای روسیه

فیلمساز رادیکال سینمای روسیه
فیلمساز رادیکال سینمای روسیه

تکتم نوبخت

 فیلم تازه کیریل سربرنیکوف کارگردان روسی با عنوان «آنفلوآنزای پتروف» در حالی در بخش مسابقه جشنواره کن حضور دارد که خودش در حبس خانگی به سر می برد و حق حضور در جشنواره را ندارد.

« اآنفلوآنزای پتروف» از رمانی نوشته الکسی سالنیکوف اقتباس شده و داستان آن در روسیه پسا شوروی می گذرد و روایت یک روز از زندگی یک نویسنده کتاب های کمیک پس از فروپاشی شوروری است. در حالی که بیماری آنفلوآنزا همه گیر شده است، پتروف که به همراه خانواده اش زندگی پر مشقتی را در شهری که به ویرانه می ماند از سر می گذرانند دچار آنفلو آنزا می شود ورفته رفته مرز میان خیال و واقعیت برای او محو می شود.کمدی سیاه «آنفلوآنزای پتروف» مانند دیگر آثار این کارگردان رادیکال روسی تاریخ سیاسی اجتماعی روسیه را با نگاهی به گذشته به چالش می کشد.  

سربرنیکوف پیش از این نیز با درام روسی  «تابستان» در جشنواره کن  حضور داشت. این فیلم که برای رقابت در کسب نخل طلا هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 2018 انتخاب شد یک موزیکال ضد فرهنگی درباره شوروی سابق است. سربرنیکوف بعد از به پایان رساندن «تابستان» به مدت سه سال و تا کنون  در حبس خانگی بوده است. با این حال در جشنواره کن همان سال تماشاگران و طرفداران این کارگردان به نشانه اعتراض بازداشت او با پلاکارهایی در جشنواره حضور داشتند و در طول اکران فیلم نیز همراه با ملودی های هارد راک فیلم پا می کو بیدند وهمراهی می کردند. این حمایت از یک فیلمساز اتفاقی تاریخی را در جشنواره کن 2018 رقم زد.

فیلم «تابستان» که در مورد ستاره راک کره ای – روسی دیوید تسوی است در شوروی دهه هشتاد می گذرد. زمانی که بازار گروه های راک داغ است پسری به نام ویکتور که جویای نام است با آشنایی با  یک نوازنده راک به نام مایک وارد کشمکش های تازه ای می شود. این فیلم بر اساس زندگی واقعی موسیقی دانان راک شوروی ساخته شده است و صحنه راک زیر زمینی لنینگراد را در اوایل دهه 1980 به تصویر می کشد. مراسم فرش قرمز فیلم «تابستان» نیز در حالی برگزار شد که که کارگردان فیلم در این جشنواره حضور نداشت. او در مسکو به اتهام اختلاس دو میلیون دلاری تحت بازداشت خانگی بود. بازیگران این فیلم با در دست داشتن پلاکاردی به نام «سر برنیکوف» در این مراسم شرکت کردند. این کارگردان در روزهای پایانی فیلمبرداری فیلم «تابستان» دستگیر شد و پلان های پایانی فیلم  بدون حضور کارگردان و تنها با استفاده از یادداشت های او توسط عوامل فیلم در سن پترزبورگ فیلمبرداری شد. سر بر نیکوف در این فیلم دورانی آشفته را در تاریخ معاصر شوروی به تصویر می کشد که به عنوان نقطه عطفی در حیات سیاسی اجتماعی کشورش یاد می شود.  

سربرنیکوف که اولین فیلم خود را در سال 2004 ساخت تاکنون هفت فیلم ساخته است. فیلم «بازی قربانی» او که یک کمدی سیاه و سفید روسی در سال 2006 است نیز توانست جوایز زیادی را از جمله جایزه جشنوراه فیلم روسیه  و  جایزه بزرگ اولین جشنواره فیلم رم در ایتالیا در در سال 2006 را به خود تعلق بدهد. فیلم «روز یوری» نیز یک درام روسی است که سربنیکوف آن را در سال 2008 ساخت. این فیلم برنده جایزه بزرگ جشنواره بین المللی فیلم ورشو شد. سربنیکوف «خیانت» را در 2012 ساخت. این فیلم برای رقابت شیر طلایی در شصت و نهمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز انتخاب شد. فیلم بعدی او «دانشجو» محصول 2016 در جشنواره فیلم کن همان سال در بخش نوعی نگاه به نمایش در آمد.

سربرنیکوف کارگردان جریان ساز روسی در تمام آثارش نقاط عطف حیات سیاسی اجتماعی روسیه را بستری برای پرداختن به شرایط زندگی مردم کشورش در این مقاطع بحرانی می کند.