بایگانی‌ها

تهیه‌کننده سینما، وزیر خزانه‌داری آمریکا

تهیه‌کننده سینما، وزیر خزانه‌داری آمریکا
تهیه‌کننده سینما، وزیر خزانه‌داری آمریکا

این‌ روزها همه منتظر اند تا رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده کابینه‌اش را معرفی کند تا بالاخره مشخص شود که پیش‌بینی بدبین‌ها درست بوده و واقعا زمستان از راه رسیده یا سرمایه‌دار معروف برای اداره‌ی کشور سیاستی غیر از شعارهای انتخاباتی عجیب و غریبش را در پیش خواهد گرفت.

خبرهای جدید حاکی از آن است که دانلد ترامپ گزینه اصلی خود برای سمت وزارت خزانه‌داری آمریکا را انتخاب کرده؛ استیون نیوکن بانکدار معروف که مدیریت بودجه و امور مالی کمپین انتخاباتی ترامپ را هم بر عهده داشته گزینه اصلی برای سمت وزارت است.

اما نکته جالب اینجا است که نیوکن اخیرا در سینما حضور پررنگی دارد و به‌عنوان تهیه‌کننده، تهیه‌کننده اجرایی و سرمایه‌گذار در فیلم‌هایی چون «مکس دیوانه: جاده خشم»، «بتمن علیه سوپرمن»، «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «آواتار»، «اکس-من» و… نقش داشته.

نیوکن از شرکای سابق بانک بزرگ گلدمن ساکس است و دارایی‌هایش بالای 40 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

نیوکن بعد جدایی از گلدمن ساکس شرکت سینمایی رت‌پک-دان اینترتینمنت را تاسیس کرد که اکثر تولیداتش را آثار مورد پسند نوجوانان شکل می‌دهد. اما در کارنامه‌ی این استودیو تولیدات اختصاصی و مشترکی هم به چشم می‌خورد که موفق به جلب نظر منتقدان و اعضای آکادمی شده است. آثاری مانند «قوی سیاه»، «جاذبه»، «قاضی»، «فساد ذاتی»، «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «مکس دیوان: جاده خشم»، «فیلم لگو»، «سالی» و…

فیلم جدید وارن بیتی هم که با شکست تجاری مواجه شده محصول همین کمپانی است و فیلم بعدی کریستوفر نولان و استیون اسپیلبرگ، «دانکرک» «بازیکن شماره یک آماده» از جمله محصولات مشترک با این استودیو است.

وظیفه‌ی نیوکن و شرکت فیلمسازی‌اش در اکثر پروژه‌های سینمایی بزرگ استودیوهای وارنر و فاکس تامین سرمایه برای تولید بوده است.