بایگانی‌ها

روزهای پس از مرگ

روزهای پس از مرگ
روزهای پس از مرگ

مترجم: سمیرا نوری

دنیای تصویرآنلاین-مادر یک سریال کمدی موقعیت یا سیتکام انگلیسی به نویسندگی استفان گولاژوسکی درباره یک زن تازه بیوه شده به نام کتی با بازی لسلی منویل است. این زن ۵۹ سال دارد و پس از مرگ شوهرش همراه با خانواده‌اش در حومه‌ی شهر زندگی می‌کند. در این سریال افزون بر خانواده‌ی کتی شامل پسرش جیسون و نامزد او کلی، برادرش درک و نامزد جدید او پائولین و پدرشوهر و مادرشوهر کتی، دوست صمیمی و قدیمی او به نام مایکل نیز حضور دارد. مایکل با بازی پیتر مولان حامی کتی است. در این سریال نام هر اپیزود برگرفته از یکی از ماه‌های سال است، به جز فصل سوم که نام اپیزودها، نام روزهای هفته است.

فصل سوم این سریال در 15 مه 2019 از شبکه بی‌بی‌سی دو آغاز شد. در سطح بین‌المللی این سریال در 11 اکتبر 2016 از شبکه‌ بی‌بی‌سی فرست پخش شد. این سریال همچنین در 20 جولای 2016 از شبکه تی‌وی‌ان‌زد یک نیوزلند و در یکم جولای 2018 از شبکه پی‌بی‌اس آمریکا پخش شد.

 

عوامل سریال

کارگردان: ریچارد لکستن (Richard Laxton) و استفان گولاژوسکی، فیلم‌نامه‌نویس: استفان گولاژوسکی (Stefan Golaszewski)، : کشور تولید کننده: انگلستان. زبان: انگلیسی، تعداد فصل‌ها: سه، تعداد قسمت‌ها: 18، مدت زمان پخش هر قسمت: 30 دقیقه، شرکت تولیدکننده: بیگ تاک پروداکشنز، شرکت توزیع‌کننده: آی‌تی‌وی استودیو. شبکه‌ی پخش‌کننده: بی‌بی‌سی دو. آغاز و پایان پخش: از 13 مه 2016 تا 19 ژوئن 2019.

بازیگران: لسلی منویل (کتی بردشاو)، پیتر مولان (دوست صمیمی و قدیمی کتی)، سم سوینزبری (جیسن، پسر کتی)، لیزا مک‌گریلیس (کلی، نامزد جیسن)، راس ماکسیم بواتمن (درک، برادر کتی)، دوروتی اتکینسون (پائولین)، کارل جانسون (پدرشوهر کتی)، مارلین سیداوی (مادرشوهر کتی)، تانیا فرانکس (کرل، مادر کلی)، سلین هیزلی (دبی، دوست کلی) و آرون هفرنان (رایان).

 

 

 

واکنش منتقدان

مادر مورد تحسین منتقدان قرار گرفته به نحوی که در سایت راتن تومیتوز هر هفت منتقد فصل اول سریال را مورد تحسین قرار دادند. البته نقدهایی به قسمت اول سریال وارد شده است. در نقدی که توسط سام وولاستون در گاردین نوشته شده به این سریال نمره مثبت به جز اولین قسمت داده شده است. با این وجود او با مقایسه فیلمنامه‌ی این سریال و سریال مال مرد و مال زن (Him & Her) که در شبکه بی‌بی‌سی سه پخش شده است، به شباهت‌هایی به لحاظ ظرافت و فضای گرم هر دو سریال اشاره می‌کند. او همچنین اشاره می‌کند که سریال مادر در مقایسه با دیگر سریال از پختگی بیشتری برخوردار است. در حالی که سریالی که از بی‌بی‌سی سه پخش می‌شد به مراتب از طنز بیشتر و در عین حال بی‌پرده‌تری برخوردار بود.

وولاستون در بخش مثبت نقدش از اجرای بازیگران قدردانی کرده و گفته است که آن‌ها نقش‌هایشان را به گونه‌ای باورکردنی ایفا کرده‌اند و زیبایی اجرای آن‌ها در بعدهای مختلف به ویژه بازی لسلی منویل وکلی مکگریلیس به چشم می‌خورد. سری رادفرد از روزنامه دیلی تلگراف از پنج ستاره، سه ستاره به سریال مادر داده و گفته است که قسمت اول با وجود این که آرامش‌بخش و لذت‌بخش بود گیرایی نداشت.  

فصل دوم با استقبال بیشتری روبه‌رو شد و مورد تحسین صد در صدی هر 17 منتقد راتن تومیتو قرار گرفت. از نظر آن‌ها با وجود این که گذر آرام صبورانه‌ی خانواده از مشکلات، دیدن فیلم را سخت می‌کند، بازی صمیمانه و مشتاقانه‌ی لسلی منویل و پیتر مولان فیلم را به تجربه‌ی باارزشی تبدیل کرده است. سارا هیوز از گاردین در ستایش این سریال گفته در مجموع برنامه‌های کمی وجود دارند که برای انسانیت ارزش قائل باشند. این سریال به صورت بسیار روشن و روان این کار را انجام داده است. از نظر هیوز همچنین کمدی مادر از این جهت که توانسته جنبه‌های مختلف زندگی انسان را نمایش دهد، قابل تحسین است.

فصل سوم و آخر سریال نیز با جلب نظر مثبت هر 9 منتقد، مورد تحسین صد در صدی قرار گرفته است. جک سیل از گاردین با نمره پنج از پنج این سریال را ارزیابی کرده و قسمت آخر سریال را مورد تحسین قرار داده است. او درباره‌ی سریال مادر گفت: شما با نمایشی باشکوه که آفتاب را در قلب شما قرار می‌دهد روبه‌رو هستید و من مطمئن هستم که در هر قسمت دست کم 4 بار گریه خواهید کرد. در فصل آخر این سریال حرکات ریز به گونه معجزه‌آسایی به یک عاشقانه حماسی تبدیل شده است. گابریل تیت از دیلی تلگراف امتیاز پنج از پنج را به این نمایش داد و بیان کرد: یک پایان عالی برای یک نمایش عالی. بفتاها را بیاورید.