بایگانی‌ها

فرآیند نوشتن منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید

فرآیند نوشتن منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید
فرآیند نوشتن منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید

 

ترجمه:سودابه نیکدان

ممکن است چارلی کافمن آدم عجیبی باشد، اما او نکات ساده‌ای در نوشتن دارد.

چارلی کافمن یکی از فیلمنامه‌نویس‌های مورد علاقه‌ی من است. فیلم‌ها و فیلمنامه‌های او، مانند من به پایان دادن اوضاع فکر می‌کنم (I’m Thinking of Ending Things)، Antkind ، آنومالیسا (Anomalisa)، اقتباس (Adaptation) ، نیویورک جز به کل (Synecdoche New York)، درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)، جان مالکوویچ بودن (Being John Malkovich)، و همکاری‌های دیگر او با مارک کرمود و اسپایک جونز سینمای مستقل را گسترش داده و دنیای سینما را جالب نگه داشته‌ است.

به نظر می‌رسد که چنین مردی چیزهای زیادی برای آموزش فیلمنامه‌نویسی به ما دارد.

10 نکته‌ی فیلمنامه‌نویسی چارلی کافمن چیست؟

در ادامه ده نکته او درباره فیلمنامه‌نویسی را مرور می‌کنیم.

1. شکست نشان افتخار است

هیچ کس برای اولین بار یک فیلمنامه‌ی بی‌نقص و کامل نمی‌نویسد. شما هم مانند بسیاری دیگر “نه” خواهید شنید. پس فقط به کارتان ادامه دهید. فیلمنامه‌ی بعدی شما می‌تواند بهترین اثرتان باشد.

2. داستان‌ها و موضوعات را جاودانه کنید

ببینید چه نوع داستان‌هایی در برابر زمان امتحان خود را پس داده‌اند و با اقشار مختلف مردم قابلیت ارتباط برقرار کردن دارند؟ روی آن احساسات کلیدی ضربه بزنید.

 

3. نوشته‌هایتان را صادقانه و معنی‌دار کنید

حقیقت ماجرا را بگویید، بر آن سرپوش نگذارید. مطمئن شوید که با احساسات و خواسته‌های خود در ارتباط هستید.

۴. بگویید چه کسی هستید و مردم خود را در شما پیدا خواهند کرد

جهان مملو از افراد و مخاطبان مختلف است، اما اگر مایل باشید که خود و هنر خود را به اشتراک بگذارید، افرادی را خواهید دید که شما را در آغوش می‌گیرند. اینگونه است که شما واقعا با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنید. جسور باشید.

5. درونمایه‌ی کار خود را توضیح ندهید، اجازه دهید هرکسی برداشت شخصی خودش را داشته باشد

ممکن است حقایق جهانی زیادی، بدون هیچ توضیحی در آثار شما وجود داشته باشد. همه‌ی هنرها ذهنی هستند. به مردم نگویید چه احساسی دارند، بگذارید خودشان بفهمند.

6. برای مخاطب مبهم باشید، اما افکارتان را برای همکاران خود توضیح دهید

همیشه لازم نیست همه چیز را در یک سینی مجلل به مخاطب پیشکش کنید. می‌توانید آن‌ها را با تمایل یا تصور بیشتر رها کنید. گاهی اوقات بهترین کار همین است. اما تیمی که با آن‌ها کار می‌کنید باید بداند چه چیزی در ذهنتان می‌گذرد.

7. کارتان را همانطور که در رویاهایتان تصور می‌کردید انجام دهید و رویکردهای معمولی را دور بریزید

اولین قانون در فیلمنامه‌نویسی این است که هیچ قانونی وجود ندارد.

هدف شما ارائه‌ی طرح کلی فیلم است. این بدان معناست که با اصل بودن و ترجمه‌ی آن ایده‌های جسورانه به روی صفحه مشکلی ندارید. ممکن است همیشه از ضرب‌آهنگ همیشگی یا ساختار قصه‌گویی سنتی پیروی نکنید.

8. لایه‌هایی به داستان خود اضافه کنید تا از نظر دیدگاه‌های متعدد جالب باشد

نما می‌تواند عالی باشد، اما ممکن است دیدگاه‌های متعدد را به خود معطوف نکند. چه چیز دیگری می‌توانید بگویید یا اضافه کنید که سطح دیگری از درک را برای کسی به ارمغان بیاورد؟

9. راه خود را برای ورود به صنعت پیدا کنید تا زمانی که به کار مورد نظرتان برسید

دنبال کردن نویسندگی و کار در هالیوود می‌تواند ترسناک و استرس‌زا باشد. داستان‌هایی را که برایتان اهمیت دارد، بازگو کنید و باز هم، با شنیدن “نه” کنار بیایید. شنیدن اولین “بله” ممکن است مدت‌ها طول بکشد، بنابراین به کارتان ادامه دهید.

10. فرآیند نوشتن منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید  

بسیاری از مردم در مورد نحوه‌ی انجام کارها نظرات متفاوتی خواهند داشت.از قلب خود پیروی کنید و راه خود را هموار سازید. مطمئنا شنیدن نظرات و نکات مختلف خوب است، اما هیچ چیز به جز مسیری که در حال طی کردن آن هستید قطعی نیست. شاید طرح کلی گسترده‌ای(برای فیلمنامه) داشته باشید. شاید نوشته‌هایتان هرگز به پروژه‌ی نهایی راه پیدا نکند. شاید از آخر شروع کنید. بستگی به خودتان دارد!