بایگانی‌ها

طالبان به هنرمندان اجازه بقا در افغانستان را نمی‌دهد

طالبان به هنرمندان اجازه بقا در افغانستان را نمی‌دهد
طالبان به هنرمندان اجازه بقا در افغانستان را نمی‌دهد

کبیرخان، فیلمساز مشهور سینمای هند است که فیلمسازی را با ساخت مستندهایی در افغانستان شروع کرد.نخستین فیلم بلند او «کابل اکسپرس» در کشور افغانستان اتفاق می‌افتد. از فیلم‌های اخیر و مشهور او می‌توان به سه گانه «تایگر» با بازی سلمان خان اشاره کرد. او در گپ  و گفتی به ترس از فیلمسازی زیرسایه حکومت طالبان گفت.

بخش‌هایی از این گفتگو را تیتروار مرور می‌کنیم.

-من چند سال برای ساخت مستند و فیلم در افغانستان بودم و دوستان فراوانی در کشور افغانستان دارم. تعدادی از آنها در این سال‌ها مهاجرت کردند اما بقیه هنوز در کشورشان زندگی می‌کنند. در این چند روز بارها با ما تماس گرفتند و  نومیدانه در خواست کردند که «می توانید به ما کمک کنید؟» من قلبم شکسته که هیچ کاری از دستم بر نمی آید. سفارت هند در کابل تعطیل شده. دوستانی در وزارت امور خارجه می شناسم اما نمی توانم کاری کنم چون سفارت هند تعطیل است. فرودگاه را بسته اند.موقعیت ناامیدکننده ای است و ما فقط نشسته ایم و داریم اخبار را تماشا می‌کنیم. تلاش می کنیم تصور کنیم چه بر سر آنها دارد می آید.تصورش دشوار است…آنها مشغول کار در صنعت سینما یوده اند.بازیگر اند و هدف طالبان قرار می گیرند. آخرین باری که طالبان به مسند قدرت رسید، سینما ، عکاسی را ممنوع کرد.پس از رفتن طالبان شهروندان افغانستان توانستند فیلم های زیادی بسازند. یکی از دوستان نزدیک و عزیز من صدیق برمک فیلم اسامه را ساخت که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد…

 

– ما در دوران تولید «کابل اکسپرس» از سوی طالبان تهدید شدیم.اما مردم و دوستان افغان ما امنیت جان مان را تضمین کردند که شامل دولت و افراد محلی می شد. با کمک آنها من توانستم فیلمبرداری را به پایان برسانم. حالا همان ها از من کمک می خواهند و من ناتوانم. زنان به خصوص باید ترسیده باشند در دوران رژیم طالبان از 1996 تا   2001 آنها زنان را هدف قرار داده بودند. زنان حق کار نداشتند. افغانستان کشوری است که همواره در جنگ بود و  زنان  امیدی برای ترک خانه و  حق کار نداشتند.زنان اگر به خیابان می آمدند با ضرب و شتم روبرو می شدند. دختران حق تحصیل نداشتند. آنها حق نداشتند بی اجازه پدر ، برادر و همسر خانه را ترک کنند و حتما باید با آنها به خیابان می آمدند. زنانی را می شناسم که به دلیل ندیدن نور خورشید در آن دوران حکومت پنج ساله  دچار بیماری پوستی شدند.شنیده ام نه میلیون از دختران در حال تحصیل بودند.

 

حالا طالبان گفته که نمی خواهد دست به کشتار انتقامجویانه بزند. همه امیدوارند به حرف شان پایبند باشند.