بایگانی‌ها

واکنش متناقض منتقدان به «تل‌ماسه»

انتشار تیزر جدیدی از تلماسه 2
انتشار تیزر جدیدی از تلماسه 2

«تل‌ماسه» ساخته دنی ویلنوو برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد و واکنش منتقدان متناقض از این نمی‌توانست باشد.

واکنش منتقدان ابدا به تماشاگران کمک نمی‌کند تا در انتظار دیدن فیلم علمی-تخیلی «تل‌ماسه» بنشینند!. بازسازی «تل‌ماسه» که اقتباسی از کتاب فرانک هربرت است براساس تیزرهای فیلم جلوه‌های بصری خیره کننده دارد و ستارگان مشهوری شامل تیموتی شالامه،اسکار آیزاک، زندایا، جاش برولین، خاویر باردم ،جیسون موموآ در فیلم ایفای نقش کردند.

اوون گلایبرمن در ورایتی می‌نویسد:« در تل ماسه یک تعریف مفید از یک فیلم فانتزی علمی تخیلی عالی ارائه شده است. فیلمی است که جهانی فوق العاده می‌سازد اما این جهان ضروری‌تر از روایت نیست. در دو فیلم اول “جنگ ستارگان” ، جهان سازی و روایت در هماهنگی کامل بود. همچنین در فیلم های “شوالیه تاریکی” و “مکس دیوانه” نیز دو ویژگی هماهنگی داشتند. “بلید رانر” ، در نوع خود ، فیلم شگفت انگیز است ، اما پکیج جهان سازی آن قوی‌تر از بداهه پردازی نئونوآر است. از این منظر ، “تل ماسه” فیلمی است که پنج ستاره برای جهان سازی و دو و نیم ستاره برای روایت می گیرد. »

دیوید ارلیش بی‌رحمانه‌تر در نقد فیلم برخورد کرده است و می‌نویسد:«با وجود بینش تهییج کننده دنی ویلنوو، او (در تل ماسه) بینش خود را از دست می دهد که چرا اثر فرم گرای علمی تخیلی راس در وهله اول شایسته نمایشی حماسی است.چنین نکاتی تله هایی برای ساخت فیلمی چنین بزرگ است که حتی کارگردانش نمی تواند سرصحنه متوجه اش شود.»

ریچارد لاسون در ونیتی فیر به این موضوع اشاره می‌کند که «تل ماسه» فرصتی است برای تصحیح اقتباس های اشتباه پیشین.اما از نگاه او دنی ویلنوو نمی تواند به آن دست یابد.
« ویلنوو با فیلم تل‌ماسه این شانس را دارد که اشتباهات دیوید لینچ در سال 1984 را جبران کند (به نظر برخی ، اثر لینچ به هر حال اشتباه بوده) تا متن هربرت را واقعاً مورد احترام قرار دهد. اما ویلنوو نمی‌تواند، او فقط همه چیز را فوق العاده جلا بخشیده و به اثری بسیار صیقلی و غیرقابل لمس تبدیل کرده است.»

از نگاه منتقد ایندیپندنت کلاریس لافری، «تل‌ماسه»فوق العاده است. او می نویسد:« این فیلم آنقدر بزرگ و عاطفی است که بر حواس غلبه می کند. اگر همه چیز خوب پیش برود ، می بایست میراث کتاب را زنده کند همانطور که سه گانه پیتر جکسون “ارباب حلقه ها” آثار تالکین را زنده نگه داشت.