بایگانی‌ها

فرانسه در سوگ ستاره مشهورش

فرانسه در سوگ ستاره مشهورش
فرانسه در سوگ ستاره مشهورش

مرگ یکی از چهره‌های اصلی موج نوی فرانسه در سن 88 سالگی،در تمام کشور فرانسه محسوس است.

امانوئل مکرون،رئیس جمهور فرانسه در توئیتی نوشت که فرانسه یک گنجینه ملی را از دست داد.زیدان بازیکن مشهور فوتبال تصاویری از بلموندو را منتشر کرد و نوشت:« آقای ژان پل بلموندو ،باشکوه.مرد بزرگی که همه دوستش داشتند.»

کلود لولوش تصویری از بازیگر فیلم‌هایش با قلبی سیاه منتشر کرد.مایکل گودست، دوست  و وکیل بلموندو به بی اف ام تی وی گفت:«به نظرم همه فرانسه غمگین است.»

ژان-پل بلموندو  که اغلب خودش بدلکاری‌های نقش‌هایش را انجام می‌داد،از سال‌های 1960 به فیلم‌های جریان روز رو آورد. و به یکی از قهرمانان کمدی و اکشن سینمای فرانسه تبدیل شد.

انتخاب او برای پی گرفتن کارنامه‌ای درسینمای تجاری و کنار گذاشتن فیلم‌های هنری سبب انتقاد از او شد که استعداد خود را  تلف می‌کند، انتقادی که بلموندو همیشه رد کرد.بلموندو یکبار گفته بود: «وقتی بازیگر موفق می شود ، مردم به او پشت می کنند و می گویند که او راه آسان را در پیش گرفته است ، نمی خواهد تلاش کند یا ریسک کند.»

 

«اما اگر پر کردن سینماها به این سادگی بود ، دنیای سینما از وضعیت بسیار بهتری نسبت به حال حاضر برخوردار بود. فکر نمی کنم اگر در حال بازی در  هرگونه آشغال قدیمی بودم ، مدت زیادی در کانون توجه قرار می گرفتم. مردم آنقدر احمق نیستند.»گودست به خبرگزاری رسمی فرانسه گفته است:«بلموندو  چندصباحی خیلی خسته بود و  در آرامش درگذشت.»

ژان-پل بلموندو متولد  9 آوریل 1933 از پدر مجسمه ساز پل بلموندو و مادری نقاش  سارا رینو-ریشار بود. علی‌رغم پسزمینه فرهنگی خانواده، او ورزش را به هنر ترجیح داد و مدتی مشت زن بود.وقتی بازیگری را کشف کرد سه بار تلاش کرد تا اینکه هنرستان پاریس در سال 1952 با حضور او  به عنوان دانش آموز موافقت کرد.

 

حتی در آن زمان این یک مسیر هموار نبود ، و بلموندو در سال 1956 پس از دریافت استقبال جالب برای یکی از اجراهای خود از سوی هیئت داوران هنرستان ، هنرستان را ترک گفت.یکی از معلمانش در آن زمان پیش بینی کرد: “آقای بلموندو هرگز با چهره هولیگان خود موفق نخواهد شد.”

پاسخ بلموندو یک حرکت زشت بود. او در بیش از 80 فیلم ایفای نقش کرد، که بسیاری از آنها فیلم های پرفروش بودند.

جذابیت بلموندو ، آمیزه ای از بدبینی و حساسیت ، گرمی و سادگی ناخودآگاه ، نوع جدیدی از رمانتیسم را ایجاد کرد که باعث شد او در فیلم های فرانسوا تروفو ، آلن رنه و لوئی مال ، کارگردانان موج نو فرانسه نقش آفرینی کند.

 

او یکبار گفت: “اگر توصیه ای به بازیگران جوان دارم ، این است که هرگز از تکنیک غافل نشوید: بدون تکنیک ، ابتکار را محدود می کنید. اما هرگز نباید نشان دهید. آنچه مهم است نتیجه است ، نه عرق و دردی که (برای نقش)هزینه دارد.”