بایگانی‌ها

پل شریدر مخالف نظر مارتین اسکورسیزی است

پل شریدر «استاد باغبان» را می ‎سازد
پل شریدر «استاد باغبان» را می ‎سازد

پل شریدر که با فیلم جدیدش شمارنده کارت به جشنواره ونیز آمد، در مصاحبه با مجله جی کیو صحبت‌های جالبی را مطرح کرده است. او نه تنها فیلم های مارول را سینما می‌داند که خلاف نظر دوست قدیمی خود است بلکه ویدیوهای ساخته شده در یوتیوب نیز از نگاه او سینماست. پل شریدر فیلمنامه تعدادی از مطرح‌ترین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی را نوشته است از «راننده تاکسی» گرفته تا «گاو خشمگین».
سابقه اختلاف مارتین اسکورسیزی با دنیای سینمایی مارول به سال 2019 برمی‌گردد که همزمان با اکران و تبلیغات «ایرلندی» صحبت‌هایی را علیه فیلم‌های ابرقهرمانی مطرح کرد.فرانسیس فورد کاپولا نیز با اسکورسیزی هم عقیده است در حالی که جیمز کان نظری مخالف اسکورسیزی دارد و صحبت های اسکورسیزی را اخیرا تمهیدی تبلیغاتی برای «ایرلندی» دانسته است.

پل شریدر اما می گوید که از نظرش تمام فیلم های ابرقهرمانی سینما هستند. «
ویدیوهایی که از گربه‌ها در یوتیوب می‌گذارند نیز سینما هستند. جالب است که آنچه قبلا سرگرمی نوجوانان تلقی می‌شد، کتاب‌های مصور نوجوانانه، تبدیل شده به ژانر حاکم از نظر اقتصادی. هر نسل به واسطه ادبیات، یا تئاتر یا برنامه زنده تلویزیونی، یا دانشگاه سینمایی آگاهی پیدا می‌کند،. حالا نسلی داریم که مانگا و بازی‌های ویدیویی او را آگاه می‌کند.»

شریدر اضافه می‌کند: «موضوع این نیست که فیلمسازان تغییر کرده‌اند، بلکه مخاطب تغییر کرده است. وقتی تماشاگر فیلم جدی نمی‌خواهد، ساختن چنین فیلم‌هایی بسیار بسیار سخت است. وقتی بخواهد، وقتی بپرسد: «در مورد آزادی زن، وضعیت‌های رادیکال، نابرابری اقتصادی چگونه باید فکر کنیم؟» و مخاطب بخواهد در مورد چنین مشکلاتی بشنود، آن‌گاه می‌توانید چنان فیلم‌هایی بسازید. و ( در این سال‌ها)ساخته‌ایم. به خصوص در سال های 1950 ،1960 و 1970، هفته‌ای چند فیلم در مورد مشکلات اجتماعی می‌ساختیم که از نظر فروش هم موفق بودند چون تماشاگر آن‌ها را می‌خواست. سپس فرهنگ تغییر کرد، این فیلم ها از توجه خارج شد. هنوز چنین فیلم‌هایی ساخته می‌شوند، اما دیگر در کانون بحث‌ها نیستند.»