بایگانی‌ها

آقای همه فن حریف

آقای همه فن حریف
آقای همه فن حریف

مرسده مقیمی

 

فرهان اختر فرزند کوچک و تنها پسر جاوید اختر، شاعر و ترانه‌سرای شهیر هند و فعال در بالیوود، یکی از هنرمندان همه فن حریف هندی است. او کارش را با کارگردانی آغاز کرد، کارگردانی روی سناریویی که خودش آن را نگاشته بود. اولین فیلم او نه تنها گیشه را فتح کرد که خیلی زود به فهرست ۲۵۰ فیلم برتر دنیا راه یافت و مدت زیادی هم در آن لیست جا خوش کرد. او در فصل جوایز نیز دست پر جشنواره را ترک کرد و هم برای کارگردانی‌اش جایزه گرفت و هم برای فیلمنامه‌ و فیلم‌اش.

پس از موفقیت «دل می‌خواهد»، چند سال بعد هم به نویسندگی و کارگردانی گذشت. فیلم‌هایی که هم تحسین مردم را در پی داشت و هم منتقدان را و ستاره‌هایی که به راحتی پیشنهاد بازی جلوی دوربین او را می‌پذیرفتد! از فیلم اول که عامر خان، سیف علی خان، آکشی کانا، پریتی زینتا و دیمپل کاپادیا را در کنار هم داشت تا فیلم میهن‌پرستانه «هدف» در ژانر جنگ با بازی ریتیک روشن و بازسازی فیلم موفق «دان» با بازی شاهرخ خان.

او در کنار کارگردانی و نویسندگی، کم کم ترانه‌سرایی را هم آغاز کرد تا نشان دهد علاوه درخشش‌اش در فیلمسازی، از استعداد پدر نیز بی‌بهره نیست. وقتی تهیه‌کنندگی فیلم «راک‌آن» را به همراه ریتیش سیدوانی که از زمان فیلم اول‌اش کنار هم بودند، بر عهده گرفت؛ بر آن شد تا برای نخستین بار مقابل دوربین آبیشک کاپور برود و بازیگری را تجربه کند، تجربه‌ای که به سبب موزیکال بودن فیلم این امکان را برای او فراهم کرد تا اولین تجربه خوانندگی را نیز از سر بگذارند و جالب این‌که انگار او دست به هر کاری که می‌زد، در آن استعداد داشت و به راحتی از سوی مردم پذیرفته می‌شد. این شد که هم بازی‌اش طرفدار پیدا کرد، هم صدای خش‌دار دورگه‌اش.

او پس از آن خوانندگی را جدی‌تر دنبال کرد اما در بازیگری گزیده‌کار بود، تا این‌که بازی در فیلم «زندگی دیگر هرگز نخواهد آمد» به کارگردانی خواهرش زویا اختر او را حسابی سر زبان‌ها انداخت. بازی در نقش عمران قریشی او را به محبوبیت دو چندان رساند و شمایل‌اش را از یک سناریست، کارگردان، خواننده و تهیه‌کننده به ستاره‌ای محبوب تغییر داد. تا این‌که دو سال بعد راکش اومپرکاش مهرا کارگردان فیلم موفق و درخشان «آن را زعفرانی رنگ کن» تصمیم گرفت زندگی میلکا سینگ، دونده شهیر و پرافتخار هندی را با بازی او مقابل دوربین ببرد. نمایش خیره‌کننده فرهان اختر در «بدو میلکا بدو» سبب شد تا در سالی که ستاره‌های محبوبی چون رنویر سینگ، آدیتیا روی کاپور و رنبیر کاپور با فیلم‌های پرطرفداری در جشنواره حاضر بودند، او جایزه بهترین بازیگر مردمی را دریافت کند تا ثابت شود ظاهرا مردم او را در قامت یک بازیگر بسیار بیشتر از ستارگان مطرح دوست دارند و می‌پسندند.

او پس از موفقیت آن فیلم کارگردانی را موقتا کنار گذاشت، مخصوصا که با رفتن پریانکا چوپرا از هند و مشکلاتی که بین او و شاهرخ خان پیش آمده بود عملا ساختن قسمت سوم «دان» امکان‌پذیر نبود. او در این مدت مشغول تهیه‌کنندگی در سینما و خوانندگی بود و سعی می‌کرد با وسواس نقش‌هایی را هم بپذیرد اما حتی فیلم خوش‌ساخت و دیدنی «وزیر» هم نتوانست موفقیت «بدو میلکا بدو» را برای او تکرار کند، با این‌که همبازی شدن با آمیتاب باچان و موفق ظاهر شدن کنار او اتفاق پیش پا افتاده و کوچکی محسوب نمی‌شد! تا این‌که خبر رسید مهرا قصد دارد بار دیگر با فرهان اختر همکاری کند و باز هم در فیلمی ورزشی که این‌بار تخیل ذهن نویسنده بود و نه بیوگرافی یک ورزشکار ملی.

اختر برای بازی در «طوفان» تمرینات بوکس را آغاز کرد و پخش تصاویری از او که دیگر کاملا به بوکسوری حرفه‌ای شبیه شده بود و البته سابقه به یادماندنی همکاری او با مهرا در زندگی‌نامه میلکا سینگ همگان را به شدت مشتاق تماشای فیلم تازه کرد، فیلمی که می‌توانست یادآور روزهای اوج ستاره محبوب‌اش باشد اما کرونا همه چیز را به‌هم ریخت تا اکران فیلم به تعویق بیفتد. با ادامه همه‌گیری کرونا و آمدن واریانت‌های تازه کورسوی امید برای اکران نابود شد و برای همین، پخش آنلاین فیلم به آمازون واگذار شد. گرچه فیلم در ساعات و روزهای اولیه با اقبال بالای مخاطبان مواجه شد اما «طوفان» حتی کمی هم به انتظارات نزدیک نبود. گرچه فرهان اختر باز هم توانست بازی قابل تحسینی را به نمایش بگذارد و از همین حالا پیداست که در فصل جوایز یک پای جایزه خواهد بود اما از آن مهرای بزرگِ «آن را زعفرانی رنگ کن» و «بدو میلکا بدو» هیچ خبری نبود. فیلمنامه «طوفان» زیادی مطول، پرحفره و شعاری بود و از فرهان اختر هم برای نجات فیلم کاری برنمی‌آمد! چرا که «طوفان» برای اثرگذاری و ماندگاری نیازمند فیلمنامه‌ای قوی بود و تلاش‌های غیرقابل انکار یک بازیگر برای نجات‌اش کافی نبود! برای همین «طوفان» مورد پسند مخاطب قرار نگرفت تا پسر همه فن حریف جاوید اختر همچنان فاصله‌اش را با روزهای اوج‌اش حفظ کند.

کمی بعد از «طوفان» اما درست در بیست سالگیِ «دل می‌خواهد» اولین فیلم او، خبری جذاب دوباره فرهان اختر را به سرتیتر اخبار بازگرداند! ساخت فیلمی با محوریت دوستی سه زن با ایفای نقش پریانکا چوپرا، کاترینا کیف و عالیا بات به کارگردانی و نویسندگی او؛ خبری هیجان‌آور برای همه کسانی که او را می‌شناسند و زودتر از این‌ها منتظر بودند تا او باز هم پشت دوربین قرار بگیرد.‌ این فیلم تازه بناست دو سال آینده آماده اکران شود، فیلمی که از حالا روزشمارش به راه افتاده و بسیاری منتظر تماشایش هستند. باید منتظر ماند و دید که ستاره محبوب و همه فن حریف هندی که علی‌رغم توانایی‌هایش چند سالی است از اوج فاصله گرفته به روزهای خوبش باز می‌گردد یا خیر…

البته ولوله به پا شده بر سر خبر فیلمی که اگر هیچ مشکلی پیش نیاید و همه چیز طبق برنامه پیش برود دو سال بعد به پخش می‌رسد، نشان می‌دهد که نه شکست «طوفان» و نه هیچ اتفاق دیگری نتوانسته و نمی‌تواند ذره‌ای از محبوبیت فرهان اختر بکاهد؛ مردی که در هر حرفه‌ای وارد شده نشان داده که می‌تواند بهترین باشد و مردم این را باور دارند.