بایگانی‌ها

یک ستاره زنِ واقعی

یک ستاره زنِ واقعی
یک ستاره زنِ واقعی

مرسده مقیمی

 

تاپسی پانو که متولد دهلی است و در واقع از نظر جغرافیای هیچ ارتباطی با جنوب شبه قاره هند ندارد، با تسلط بر زبان‌های تلگو و تامیل کارش را با سینمای جنوب هند آغاز کرد. عملی هوشمندانه برای کسی که خودش را مستعد بازیگر می‌دید و در عین حال می‌دانست که ورود به بالیوود کار ساده‌ای نیست. او در غالب آن فیلم‌ها حتی اگر نقش محوری نداشت هم یکی از نقش‌های موثر قصه را بازی می‌کرد و به اصطلاح هیچ‌گاه بازیگری درجه چندم نبود. تا این‌که برای اولین بار دیوید داوان برای فیلم کمدی‌اش او را برگزید اما او آن‌طور که باید و شاید در آن فیلم مورد توجه قرار نگرفت تا همچنان عمده فعالیت‌اش در سینمای جنوب هند باشد.

 

دومین فعالیت او در بالیوود نقش کوتاهی در یک تریلر جاسوسی بود در کنار آکشی کومار که به سبب موضوع و ساختار قوی و حضور ستاره‌ای چون آکشی کومار خوب دیده شد و حتی در ادامه و با شهرت تاپسی اسپین‌آفی برای آن فیلم با کاراکتر او ساخته شد اما تاپسی در سال ۲۰۱۶ در کنار آمیتاب باچان و با شاه‌نقشی که ریتیش شاه برای او نوشت به بازیگری قابل اعتنا در سینمای هند بدل شد و حضورش در بالیوود تثبیت. «صورتی» تاپسی را به یک باره در کانون توجه قرار داد، بازیگری که در فیلمی متفاوت و اجتماعی، آن هم در مقابل باچان افسانه‌ای نه تنها کم نمی‌آورد که تماشایی بود.

 

پس از آن هرچند تاپسی سینما جنوب هند را کنار نگذاشت و همکاری با آن را ادامه اما تلاش کرد با بازی در چند فیلم گیشه‌ای هندی موقعیت‌اش را نزد مخاطب تثبیت کند و گرچه شاید این به بیش‌تر شناخته شدن‌اش کمک کرد اما تاپسیِ واقعی همان کسی بود که از پس نقش‌های خاص و متفاوت بر می‌آمد و در فیلمی عاشقانه که ده‌ها هنرپیشه بالیوودی می‌توانستند آن را ایفا کنند، آن‌طور که باید و شاید نمی‌توانست از همه ظرفیت‌اش استفاده کند.

 

کم کم خودش هم به همین نتیجه رسید و قید فیلم‌های عامه‌پسندِ بدنه را زد و کارگردانان هم فهمیدند بهترین گزینه برای ایفای نقش زنانه اوست، نقشی مشابه کاراکتری که با «صورتی» او را سر زبان‌ها انداخته بود. این شد که از سال ۲۰۱۹ دیگر او همان تک و توک فیلم عامه‌پسند را هم بازی نکرد تا خروجی انتخاب‌هایش او را بدل کند به نماینده زنانی که می‌خواهند زن باشند و برای این زنانگی می‌جنگند.

 

 

تاپسی در حالی که برای یکی از مهم‌ترین بیوگرافی‌های سال آینده سینمای هند و بازی در نقش میتالی راج بازیکن موفق کریکت تیم ملی بانوان هند تحت آموزش جدی برای یادگیری کریکت بود، در فیلم «موشک راشمی» نقش یک دونده را بازی کرد. این فیلم گرچه عملا فیلم بیوگرافی محسوب نمی‌شد چرا که راوی داستان یک ورزشکار مشخص نبود اما از آن جهت که قصه‌ای دربرگیرنده داستان واقعی چند ورزشکار مختلف بود که به سرنوشتی یکسان دچار شده بودند، درگیرکننده‌تر از یک فیلم خیالی و مبتنی بر درام‌پردازی صرف نویسندگان‌اش می‌نمود.

 

راشمی دونده‌ایست که با سرعتی باورنکردنی که چون موشک همه حریفان‌اش را جا می‌گذارد و همین سبب می‌شود دیگران این موضوع را طرح کنند که او حتما با این قدرت ویژه زن نیست بلکه مرد است! و حیرت‌انگیز این‌جاست که با گرفتن تست‌های مختلف پزشکی آن هم با زور و تحقیر! در می‌یابند که تستسترون خون او کمی بیش از حد نرمال در بدن زنان است و از آن‌جا که طبق قانون جهانی زنان باید در شرایط برابری مسابقه بدهند، او از ادامه مسابقه محروم می‌شود؛ اتفاقی که ظاهرا برای ورزشکاران زن بسیاری در سراسر جهان رخ داده است! و حالا شخصیت خیالی راشمی نماینده همه آن‌هاست، نماینده همه زنان محروم شده به خاطر قانونی (به تعبیر خود فیلم) عقب‌مانده و قرون وسطایی، نماینده زنانی که به خاطر قدرت و برتری‌شان در میدان بازی، زنانگی‌شان زیر سوال می‌رود و تحقیر می‌شوند، اتفاقی که حالا و پس از ماجراهای تلخی که زهره کودایی دروازه‌بان قدرتمند تیم ملی فوتبال کشورمان تجربه کرد، برای ما هم بیگانه نیست.

 

فیلم از جایی به بعد از درامی ورزشی شیفت می‌شود روی درامی دادگاهی، وقتی راشمی علیه فدراسیون و کاری که با او کرده‌اند طرح شکایت می‌کند و این قانون جهانی را به چالش می‌کشد. تاپسی در این فیلم هم موفق می‌شود تا شمایل زنانه خود را ضمن آن جنگندگیِ باطنی حفظ کند و نشان دهد اولین و در واقع بهترین انتخاب برای نقش‌های زنانه است. نقش‌هایی که او به‌شان جلوه‌ای ویژه و قدرتی مضاعف می‌بخشد. در واقع تاپسی حالا آن هنرپیشه‌ایست که حضورش در هر فیلمی می‌تواند کیفیت آن را بالا ببرد. فیلمی مثل «موشک راشمی» بدون تاپسی می‌توانست فیلمی معمولی و حتی شکست‌خورده باشد که کسی رغبتی به تماشای آن نداشته باشد اما حالا به رغم ضعف‌هایش فیلمی است که در یاد می‌ماند!

 

حالا تاپسی یکی از ستاره‌های یکه‌تاز سینمای هند است که در انواع سینماهای این کشور هم فعال است، آن‌قدر فعال که برای سال آینده هشت فیلم را (به زبان‌های مختلف) در حال آماده‌سازی دارد! کمتر ستاره‌ای در یک سال این همه پروژه در دست داشته اما او انگار به انتخاب اول فیلمسازان بسیاری تبدیل شده است. حالا که تاپسی توانسته با قدرت بازیگری‌اش به چنین جایگاه یگانه‌ای دست پیدا کند، مهم‌ترین چالش او به تکرار نیفتادن در نقش‌هایی با حال و هوای مشابه است، اتفاقی که به مرور زمان می‌تواند به پاشنه آشیل او بدل شود و او را به نابودی بکشاند.