بایگانی‌ها

دفاع مدیر هنری برلین از برگزاری حضوری جشنواره

دفاع مدیر هنری برلین از برگزاری حضوری جشنواره
دفاع مدیر هنری برلین از برگزاری حضوری جشنواره

برلیناله، اولین جشنواره بزرگ بین المللی فیلم اروپا در سال 2022، به عنوان یک رویداد  هنری و حضوری از دهم فوریه شروع به کار کرد. درست زمانی که آلمان با رکورد روزانه بیماران مبتلا به ویروس کرونا روبرو است.

.

 

سازمان دهندگان این رویداد  هنری که اولین بار سال 1951 به عنوان  نمایشی از فرهنگ دوران جنگ سرد برای پایتخت تقسیم شده آلمان آغاز شد، بر این باور هستند که مجموعه ای از اقدامات احتیاطی باعث می شود که مخاطبان هنگام تماشای جدیدترین فیلم ها در برلین محافظت شوند.  

 

کارلو چاتریان، کارگردان هنری، از تصمیم برگزاری حضوری جشنواره برلین در برابر اتهامات غیرمسئولانه بودن این تصمیم در این مرحله از همه گیری  دفاع کرد و گفت که تجربه جمعی فیلم دیدن برای صنعت آسیب دیده و همچنین برای جامعه در کل بسیار مهم است.

 

«دیدن یک فیلم در  سالن، شنیدن نفس، خنده یا زمزمه های کنار دستی- حتی با رعایت فاصله اجتماعی صحیح – نه تنها به لذت تماشا، بلکه به تقویت عملکرد اجتماعی سینما کمک می کند. »

.

جشنواره برلین با نمایش فیلم «پیتر فن کانت» ساخته فرانسوا اوزون که برداشتی از فیلم «اشک های تلخ پترا فن کانت» است، افتتاح شد.

م.نایت شیامالان، ریاست داوران بخش اصلی را برعهده دارد. ریوسوکه هاماگوچی، کارگردان «ماشین من را بران» یکی از داوران بخش اصلی است.هفت فیلمساز زن در بخش مسابقه اصلی رقابت می‌کنند.

 

جایزه خرس طلایی افتخاری امسال  به ایزابل هوپر، بازیگر مشهورو نام آشنای کشور فرانسه اهدا می‌شود. جشنواره برلین در کنار جشنواره ونیز و کن از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی اروپا است که هر سال شاهد حضور مردم، مهمانان خارجی ، نمایش  فیلم‌ها در سالن‌های سطح شهر برلین، فروش فراوان بلیت جشنواره و فرش قرمز است.

سال گذشته جشنواره برلین به دلیل شرایط همه‌گیری مجبور به برگزاری آنلاین شد.امسال حدود 250 فیلم در جشنواره برلین به نمایش درمی آید و عرضه می‌شود که نسبت به سال گذشته یک چهارم کمتر شده است.در آلمان روزانه 150 هزار بیمار جدید مبتلا به امیکرون گزارش می شود.

 

رسانه‌های محلی تصمیم برای برگزاری حضوری جشنواره را زیرسوال بردند.

 

برلینر مورگنپست   در صورت تبدیل جشنواره به یک “رویداد پخش کننده ویروس” درمورد فاجعه هشدار داد، در حالی که هفته نامه Die Zeit برگزاری حضوری را “غیر مسئولانه” و “عقب مانده” خواند که جشنواره  برنامه نمایش آنلاین نداشته باشد.

 

اسکات راکسبورو، رئیس دفتر اروپایی هالیوود ریپورتر نیز انتخاب جشنواره را زیر سوال برد اما گفت که این انتخاب ناشی از نگرانی عمیق درباره آینده سینما است.

 

امسال چهره‌های مشهور اروپایی مانند کلر دنی با فیلم «دو لبه تیغ» به برلیناله می‌آیند. فیلیس ناگی، فیلمنامه‌نویس کارول، با فیلم جدید خود در مقام کارگردان با نام «با جین تماس بگیر» با بازی الیزابت بنکس و سیگورنی ویور با موضوع سقط جنین به برلین می‌آید.پائولو تاویانی نود ساله که یک دهه پیش همراه با برادرش توانست جایزه خرس  طلایی برلین را برای فیلم «سزار باید بمیرد» دریافت کند، این بار به تنهایی و پس از مرگ برادرش با فیلم «خداحافظ لئونارو» در برلین شرکت می‌کند.