بایگانی‌ها

یک فیلمساز دیگر هم نگران آینده سینما است

یک فیلمساز دیگر هم نگران آینده سینما است
یک فیلمساز دیگر هم نگران آینده سینما است

ریدلی اسکات در 79 سالگی انگار هیچ فرقی با سال‌های جوانی‌اش نکرده و هنوز هم پرحوصله و انرژی به سراغ پروژه‌های سینمایی بزرگ می‌رود. اسکات که سال گذشته با «مریخی» دوباره مورد توجه منتقدان و آکادمی قرار گرفت، امسال تمام وقت مشغول کار کردن بر روی فیلم جدید در سری ترسناک و تخیلی «بیگانه» بود. سال بعد هم شاهد به نمایش در آمدن «بلید رانر: 2049» دنباله اثر افسانه‌ای او خواهیم بود که اسکات در این فیلم فقط به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته است.

اسکات اخیرا در گفتگویی از نگرانی‌هایش پیرامون آینده سینما و رشد روز افزون فیلم‌های ابرقهرمانی سخن گفته:

« از فیلم‌های ابرقهرمانی خوشم نمی‌آید و به سبک من نمی‌‌خورند. برای همین تا به حال به سراغشان نرفته ام در حالی که بارها بهم پیشنهاد کرده اند، چون نمی‌توانم ارتباط شل و ول موقعیت ابرقهرمان‌ها با دنیای واقعی را باور کنم.

از این مدل فیلم‌ها کار کرده ام. مثلا اگر به بلید رانر نگاه کنید در نوع خودش یک کامیک استریپ کامل است، داستانی تیره در جهانی غیرواقعی. می‌توانید در چنین جهان و اتمسفری بتمن یا سوپرمن را هم بچپانید، آن هم بدون داستان. ولی فرقش این است که در کارهایم حداقل یک داستان درست و حسابی دارم!»  

صحبت‌های اسکات فقط محدود به فیلم‌های ابرقهرمانی نشده و او در ادامه بحث‌هایش کلا به سینمای مدرن تاخته و گفته که به زحمت تلاش می‌کند تا در چنین شرایطی باز هم فیلم‌های هوشمندانه بسازد. پیش از این مارتین اسکورسیزی هم در چند اظهارنظر جنجالی از مرگ و پایان کار سینما گفته بود. صحبت‌های اسکات هم در ساعات گذشته با واکنش‌های متفاوتی به ویژه از جانب طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی مواجه شده است.