بایگانی‌ها

طیف وسیع‌تری از فیلم‌های ایرانی باید در سطح جهانی نمایش داده شود

طیف وسیع‌تری از فیلم‌های ایرانی باید در سطح جهانی نمایش داده شود
طیف وسیع‌تری از فیلم‌های ایرانی باید در سطح جهانی نمایش داده شود

 

 

لیلا حاتمی، برنده بهترین بازیگر زن جشنواره برلین برای فیلم «جدایی» اصغر فرهادی،  خواستار حضور طیف وسیع‌تری از سینمای ایران در سطح جهانی شده است.

 

حاتمی به ورایتی گفت: «فیلم‌های متنوع‌تری باید در سطح جهانی از ایران نمایش داده شود، زیرا معمولاً چون همه چیز تجاری است، مردم فیلم‌هایی را انتخاب می‌کنند که بیشتر (نگاه) توریستی داشته باشند [زیرا] وضعیتی از جامعه را به شما ارائه می‌دهد». «آنچه که من دوست دارم این است که هنر ایران بیشتر نشان داده شود، زیرا شما حقایق، رویدادها، شرایط را در ایران می بینید –  می توانید این نکات را در همه جا ببینید.  می توانید در اخبار ببینید.»

.

حاتمی گفت: «ساخت فیلم هایی درباره مشکلات جامعه و این قبیل چیزها خوب است، اما چیزی که به ویژه  تحسین‌اش می کنم هنر سینمای ایران است. «آنچه در سطح  جهانی اتفاق افتاده است، معمولاً بهترین چیزهای یک کشور را هنگام خوردن نمی‌بینید، مثلاً بشقاب‌های غذای توریستی را می‌بینید، که لزوماً بهترین  نیستند، بلکه معروفترین آنها هستند .»

.

حاتمی افزود: فیلم‌های ایرانی که به عمق مسائل کشور می‌روند و از مردم صحبت می‌کنند و بر جنبه‌های انسانی تاکید می‌کنند، باید بازتاب بیشتری پیدا کنند.

این بازیگر گفت: علاوه بر  فیلمسازان مولف شناخته شده سینمای ایران در سطح جهانی، تعداد بیشتری از فیلمسازان نیز در انتظار کشف هستند اما به دلیل عدم پخش جهانی فیلم های شان دیده نمی‌شوند.

.

«شاید پخش کنندگان آنها  را دست کم می گیرند. و فکر می کنند خارجی‌ها نمی توانند داستان را احساس کنند، نمی توانند فیلم  را درک کنند. بنابراین آنها فیلم را در خارج از کشور پخش نمی کنند. و پخش کنندگان به دنبال غذای آسان هستند – غذای آسان هضم و نه خیلی پیچیده.»

 

با این حال  لیلا حاتمی از ذکر نام فیلمسازان ایرانی که به نظر او آثارشان باید در سطح  جهانی دیده شود، خودداری کرد. حاتمی گفت: نمی‌خواهم تبلیغاتی کنم. اما این فقط مربوط به ایران نیست… ما همه جا با این مانع روبرو هستیم. به عنوان یک پیشنهاد می‌توانم به توزیع‌کنندگان بگویم، بیایید شجاع‌تر باشیم… چیزهای جدید معرفی کنیم… ریسک کنیم. زیرا مردم، آنچه را که دوست دارند، هنر است، مهم نیست فیلم مال کجا باشد – چیزی است که قلبتان را لمس می کند. همه به دنبال چنین فیلم هایی هستند که داستانی برآمده از  قلب دیگری و از  درون شخص دیگر را کشف نمایند.»

.

حاتمی با بیان اینکه از دریافت جایزه اسکار برای «جدایی» تعجب نکرده است، چراکه او به قدرت سینمای ایران باور دارد. لیلا حاتمی هنوز فیلم آخر اصغر فرهادی در سال 2021 “یک قهرمان” را تماشا نکرده است