بایگانی‌ها

واکنش هنرمندان به حملات روسیه

واکنش هنرمندان به حملات روسیه
واکنش هنرمندان به حملات روسیه

هنرمندان جهان حمله روسیه به اکراین را محکوم کردند. از آنجلینا جولی  و پریانکا چوپرا گرفته تا استفن کینگ ، دیوید لینچ و حتی کاردی بی ، مایلی سایرس و پیرس مورگان.در مراسم دیشب سزار نیز بارها سخنرانان با جملاتی حمله نظامی را محکوم کردند.

استفن کینگ نوشت:«چیزی که اکثر ما در کودکی در زمین بازی یاد گرفتیم: وقتی یک بچه بزرگ یک بچه کوچک را کتک می زند، کنار نمی ایستید. ممکن است با زدن یک یا دو مشت جلوی بچه بزرگ را بگیرید، اما این کار درستی است.»

.

آنجلینا جولی  چنین واکنشی نشان داد:«مانند بسیاری از شما، من برای مردم اوکراین دعا می کنم.تمرکز من همراه با همکارانم در کمیساریایی پناهندگان سازمان ملل این است که هر کاری ممکن است برای تضمین حفاظت و حقوق اولیه انسانی آوارگان و پناهندگان در منطقه انجام شود.ما قبلاً گزارش‌هایی از تلفات و افرادی داشته‌ایم که شروع به ترک خانه‌های خود کرده‌اند تا به دنبال امنیت و حفظ جان خود باشند. خیلی زود است که بدانیم چه اتفاقی خواهد افتاد، اما اهمیت این لحظه – برای مردم اوکراین و برای حاکمیت قانون بین‌المللی – نمی‌تواند  مبالغه آمیز باشد.»

.

پریانکا چوپرا با اشتراک گذاشتن ویدیویی از شرایط مردم اوکراین در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«درک اینکه چگونه در دنیای مدرن می توان به چنین نقطه فاجعه باری برسد دشوار است، اما این  لحظه پیامدی دارد  که در سراسر جهان طنین انداز خواهد شد.»

دیوید لینچ در ویدیویی به پوتین تاخت و گفت:«آقای. پوتین، تو در حال کاشت مرگ و ویرانی هستی و همه چیز به عهده توست.اگه می توانستم چیزی به آقای رئیس جمهور پوتین بگویم این است ما به عنوان یک انسان مسئول  هستیم که چگونه با همنوعان خود رفتار کنیم. و یک قانون طبیعت وجود دارد، یک قانون سخت و سریع. هیچ راه فراری وجود ندارد، هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد.»

 

فیلمسازان اکراینی در نامه ای سرگشاده خواستار صلح شدند. النا کوالسکایا، مدیرهنری مرکز تئاتر و فرهنگی  دولتی میرهولد در روسیه در پی حملات ارتش روسیه به اوکراین تصمیم گرفت از سمت خود کناره‌گیری کند. او در صفحه شخصی خود نوشت که ترجیح می‌دهد حقوق  از پوتین نگیرد.خانم کوالسکایا، مدیرهنری مرکز تئاتر و فرهنگی میرهولد بود که در پی حملات ارتش روسیه به اوکراین تصمیم گرفت از سمت خود کناره‌گیری کند.سالن تئاتر میرهولد یکی از هفت سالن دولتی تئاتر در روسیه است که همانند باقی سالن‌ها از دوران اتحاد جماهیر شوروی باقی مانده‌اند. با این وجود سالن میرهولد در سال 1999 تاسیس شد. دولت تمام هزینه‌های سالن را می‌پردازد و بودجه دولتی به میرهولد اختصاص یافته است.در نتیجه بازیگران و کارمندان سالن همگی کارمند دولت روسیه محسوب می‌شوند.

وسولد میرهولد یک کارگردان تئاتر تجربی  و استاد اهل روسیه در سال‌های ابتدایی دوران اتحاد جماهیر شوروی بود.میرهولد توسط اعضای دولت استالین به دلیل ترویج “فرمالیسم بورژوایی” محکوم شد، که اصطلاح انتخابی برای هر هنر آوانگاردی بود که با “رئالیسم سوسیالیستی”  آنها به راحتی قابل هضم نبود و  مطابقت نداشت. میرهولد در 2 فوریه 1940 دستگیر، شکنجه و متعاقباً توسط جوخه ای  اعدام شد.

بازیگر برنده اسکار، خاویر باردم در میان معترضان و تجمعی که نزدیک سفارت روسیه در مادرید انجام شد،حضور یافت. او که با دیگر معترضان گپ و گفت انجام می‌داد، به خبرنگاران گفت که می‌ترسد این حمله به بحران بزرگتر پناهندگان منتهی شود.

باردم که در سال 2008 اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد و امسال نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در «ریکاردو بودن» ساخته آرون سورکین است، گفت: «این یک تهاجم است… این حق اساسی اوکراین برای حاکمیت ارضی، قوانین بین المللی و بسیاری موارد دیگر را نقض می کند.»
.
شان پن به اکراین رفته است. او برای فیلمبرداری از مستندی با موضوع حمله روسیه به اکراین در این کشور بسر می‌برد. او روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مختصر در کیف حضور بهم رساند و به صحبت‌های مسوولان دولتی درباره بحران فعلی این کشور گوش سپرد.
این مستند محصول کمپانی Vice Studios و Vice World News است.
شان پن ماه نوامبر سال گذشته به اکراین سفر کرد و در حال آماده سازی برای ساخت مستندش بود. او با ارتش اوکراین هم دیدار داشت. همان ماه تصویری از سفر شان پن توسط سرویس خبری نیروی ارتش اوکراین در فیس بوک منتشر شد اما کمی بد حذف شد.
شان پن به دفتر ریاست جمهوری هم رفت و با نخست وزیر اکراین آیرینا ورشچوک گفتگو انجام داد. او با سران ارتش و چند روزنامه نگار محلی هم دیدار داشت.
نیوزویک نوشت که حضور شان پن در اکراین باعث انتشار بیانیه دفتر ریاست جمهوری اکراین از طریق سفارت این کشور بوده است که در این بیانیه حرکت بازیگر برنده اسکار و فیلمساز را تحسین کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است:« شان پن از جمله کسانی است که امروز از اکراین در داخل کشور اکراین حمایت می کند. کشور ما برای نشان دادن چنین جسارت و صداقتی سپاسگزار است.
شان پن شجاعتی را نمایش می دهد که بسیاری دیگر از جمله سیاستمداران غربی فاقد آن هستند….»
شان پن در سال های گذشته در مراکز ضد جنگ بسیار و عملیات های بشردوستانه حضور بهم رسانده است. سال 2020 شبکه دیسکاوری مستند «همشهری پن» را به نمایش گذاشت و در این مستند به تلاش های او در سازمان عام المنفعه CORE پرداخت.