بایگانی‌ها

پادشاه سرزمین عروسک‌هایش

پادشاه سرزمین عروسک‌هایش
پادشاه سرزمین عروسک‌هایش

 

مازیار وکیلی

ایرج طهماسب در میان تمام هنرمندان ایرانی جایگاه منحصربه فردی دارد. هیچ‌کس به اندازه او و عروسک‌هایش نتوانسته قلب چند نسل از کودکان این سرزمین را تسخیر کند. او در دهه شصت و هفتاد با دو عروسک ساده توانست گیشه‌ها را فتح کند. اغراق نیست اگر بگوییم کلاه قرمزی و پسرخاله تنها سوپراستارهای غیرجاندار سینمای ایران هستند. طهماسب بعد از این‌که کلاه قرمزی و پسرخاله را به تلویزیون آورد هم توانست با افزودن عروسک‌های جذاب دیگری که هر کدام رنگ‌آمیزی خاص خودشان را داشتند کودکان دهه هشتاد و نود را هم جادو کند و پای تلویزیون بنشاند. بعد از چند سال دوری ایرج طهماسب با «مهمونی» و از طریق یک پلتفرم اینترنتی به خانه‌های مردم بازگشته است. خالق زیباترین خاطرات کودکان این سرزمین باز هم با عروسک‌های جذابش برگشته تا از کودکان و بزرگسالان ایران زمین دلبری کند.عروسک‌هایی که مانند عروسک‌های کلاه قرمزی با دقت و حوصله از سوی خود طهماسب شخصیت‌پردازی و توسط تیم سازندگان عروسک او به زیبایی طراحی شده‌اند. عروسک‌هایی که در صورت تداوم برنامه «مهمونی» می‌توانند به اندازه کلاه قرمزی و پسرخاله محبوب شوند. خصوصاً آن‌که طهماسب در طراحی بعضی از این عروسک‌ها مانند عروسک بچه رادیکال عمل کرده است.

 

 

«مهمونی» کشکولی از تمام ایده‌های مورد علاقه طهماسب است. همه آن‌هایی که با علائق آقای مجری آشنا هستند می‌دانند که او عاشق موسیقی و نمایش است و «مهمونی» فرصتی شده تا این علائق را درون این برنامه تازه بگنجاند. طهماسب در همان قسمت اول تکلیف برنامه‌اش را روشن کرد و اعلام کرد که «مهمونی» فقط برنامه‌ای برای کودکان نیست و قرار است بزرگ‌ترها را هم سرگرم کند. پس عجیب نیست که برخلاف مجموعه کلاه قرمزی با عروسک‌هایی مواجه باشیم که برخی کلمات را به کار می‌برند که چندان مناسب کودکان نیست و یا در میانه برنامه ناگهان موسیقی کاملاً سیاسی بلاو چاو را می‌شنویم، یا یک نمایش عاشقانه می‌بینیم.

 ساختار «مهمونی» طوری طراحی شده که مخاطبانی فراتر از بچه‌ها داشته باشد و تمام کسانی را در بر بگیرد که دوست دارند با آقای مجری مهربان و دوست‌داشتنی و عروسک‌های شیرین و جذابش همراه شوند. با آغاز «مهمونی» پادشاه سرزمین عروسک‌ها بازگشته تا مهمان خانه‌های مردمی باشد که نزدیک به چهل سال با آثاراو خاطره دارند. خاطراتی شیرین که بدون وجود گرانقدر ایرج طهماسب این پادشاه سرزمین عروسک‌ها امکان خلق شدن نداشت.مهمونی با شروع پرقدرت و جذابش نوید ظهور برنامه‌ای با طراوت و شیرین را می‌دهد که قادر است خاطرات کلاه قرمزی و رفقا را دوباره زنده کند.