بایگانی‌ها

دهن کجی کن به روسیه

دهن کجی کن به روسیه
دهن کجی کن به روسیه

جشنواره کن در همان ابتدای جلسه مطبوعاتی اعلام فیلم‌های بخش مسابقه با حضور تیری فرمو و پی‌یر لسکور اعلام کرد که سینمای اکراین با حضور سرگئی لوزنیستا در جشنواره حضور خواهد داشت.
.
فیلم «تاریخ طبیعی نابودی» در بخش ویژه جشنواره کن بر پرده سینما می‌رود. از سوی دیگر آخرین فیلم کارگردان معترض روس، کیریل سربرنیکوف با نام «همسر چایکوفسکی» در بخش اصلی جشنواره کن برای نخل طلا رقابت می‌کند. سال گذشته فیلم دیگر سربرنیکوف در جشنواره حضور داشت:«تب پتروف».
.
سربرنیکوف بالاخره توانست کشور روسیه را ترک کند و اکنون در آلمان به سر می برد.
.
سرگئی لوزنیستا ماه فوریه پس از استعفای خود از آکادمی فیلم اروپا درپی واکنش خجالت آور آکادمی به حمله روسیه، نامش سرتیتر خبرها شد. او در نامه ی سرگشاده نوشت که آکادمی فیلم اروپا در واکنش به حمله روسیه بسیار ترسو بوده و تمایلی به فریاد زدن و محکوم کردن تجاوز روسیه نداشته است، این حرکت باعث شد سازمان با بیانیه جدیدی لحن متن قبلی خود را تغییر دهد.
.
سرگئی لوزنیستا پیشتر در کن حضور داشته است. در سال 2010 فیلم او «لذت من» برای نخل طلا رقابت کرد. در سال 2012 چ فیلم او «در مه» در بخش اصلی پذیرفته شد. ماه مه 2014 مستند او، «میدان» در بخش ویژه جشنواره کن به نمایش درآمد.این مستند به 14 معترض مشهور در شهر کیف می پرداخت.
.
در حمایت از مردم اوکراین، جشنواره کن حضور هیات های دولتی روس و هر فرد مرتبط با دولت روسیه را در جشنواره امسال ممنوع اعلام کرده است.