بایگانی‌ها

پوستر جشنواره با تصویر علی حاتمی

پوستر جشنواره با تصویر علی حاتمی
پوستر جشنواره با تصویر علی حاتمی

استفاده از چهره‌‌های شناخته شده و ادای دین به فیلم‌های قدیمی یکی از رویکردهای معمول در طراحی پوستر جشنواره‌های معتبر بین‌المللی است. برای مثال در ده سال گذشته شاهد استفاده از تصویر فیلم‌هایی چون ماجرا (میکل آنجلو آنتونیونی) و تحقیر (ژان لوک گدار) و ستارگانی چون مرلین مونرو، پل نیومن و اینگرید برگمن بوده ایم.

این ایده ظاهرا در یکی دو سال اخیر به داد مسئولان جشنواره‌های فیلم ایرانی رسیده تا کمی از دردرسرها و اختلاف‌نظرهای همیشگی بر سر گرافیک و طراحی پوسترهای جشنواره کاسته شود. سال گذشته در بخش سینمای ایران و بین‌الملل جشنواره‌ی فجر از تصویر خسرو شکیبایی و فیلم «گاو» استفاده شده بود که پوستر سینمای ایران حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. از دعوا بر سر این که طراح اصلی پوستر کیست گرفته تا شیوه اجرا و کپی برداری ساده از روی یک عکس معمولی.

امسال هم قرار است که در طراحی پوستر از همین رویکرد و تصویر علی حاتمی کارگردان فقید سینمای ایران استفاده شود. البته بعدا اعلام شد که گزینه‌ی اولیه برای پوستر جشنواره عباس کیارستمی بوده که با مخالفت خانواده این سینماگر بزرگ مواجه شده است.

پوستر سی‌ وپنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی از تصویر علی حاتمی استفاده خواهد کرد که این فیلمساز هیچگاه مورد اقبال این جشنواره قرار نگرفت و فقط دو بار نامزد سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه شده بود.