بایگانی‌ها

معرفی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره کن 2022

تصادفی بودن زندگی
تصادفی بودن زندگی

هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن پررونق وشلوغ‌تر از سال گذشته آغاز به کار می‌کند. سال 2021 تحت تاثیر کرونا و همه‌گیری جشنواره از شور و هیجان سال‌های پیش از همه‌گیری کمتر برخوردار بود.

امسال ونسان کسل، بازیگر فرانسوی و برنده جایزه بهترین بازیگر از جشنواره کن 2015 ریاست داوران را برعهده دارد و گروه داوران عبارتند از:جف نیکولز، دیپیکا پادوکن، اصغر فرهادی، یواخیم تری‌یر، ربکا هال،ونسان لندون(رئیس داوران)،لاج لی،نومی راپاس،یاسمینه ترینکا.

در مراسم افتتاحیه از فارست ویتاکر با اهدای نخل طلای افتخاری تجلیل می‌شود.امسال در جشنواره کن خاویر باردم، مدس میکلسون، آنییس ژاوی، آلیچه رورواکر مسترکلاس‌ برگزار می‌کنند.ریاست داوران جایزه دوربین طلایی را روسی د پالما بازیگر مشهور اسپانیایی برعهده دارد.داوران این بخش عبارتند از ناتاشا کروسیسکی مدیر آری فرانسه، ژان-کلود لاریو مدیر فیلمبرداری اهل فرانسه، الینور وبر نویسنده و‌ کارگردان ، اولیویه پلیسون روزنامه نگار و‌ منتقد و لوسین ژان-باپتیست کارگردان و بازیگر و ساموئل لو بیهان بازیگر.امسال در بخش نوعی نگاه  20 فیلم رقابت می‌کنند. والریا گولینو ریاست داوران را برعهده دارد.او کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگری اهل ایتالیا است.

 

داورانی که او را همراهی خواهند کرد؛ عبارتند از:دبرا گرانیک(آمریکا)،یوانا کولیگ(بازیگر،لهستان)،بنژامین بیوله(ترانه سرا،بازیگر، اهل فرانسه)، ادگار رامیرز(بازیگر و تهیه کننده، ونزوئلا.)امسال هشت فیلم اولی در بخش نوعی نگاه رقابت می‌کنند و نه فیلم را کارگردانان زن ساخته اند.

 

فیلم‌های بخش مسابقه:

برادران لیلا(سعید روستایی)
محصول:ایران
بازیگران: سعید پور صمیمی ( پدر)، ترانه علیدوستی ( لیلا)، نوید محمدزاده ( علیرضا)، پیمان معادی ( منوچهر)، فرهاد اصلانی ( پرویز)، نیره فراهانی ( مادر)،محمد علی محمدی ( فرهاد ) و مهدی حسینی نیا ( بایرام)

خلاصه داستان:لیلا دختری چهل ساله است که تمام زندگی از والدین و چهار برادرش نگهداری کرده است. خانواده مدام اختلاف دارند و زیر بار قرض رفته‌اند. زمانی که برادران لیلا تلاش می‌کنند تا خرج زندگی را در آورند،لیلا برنامه ای می چیند تا خانواده را از فقر نجات بدهد.

 

 

 

عنکبوت مقدس(علی عباسی)
محصول مشترک دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه مدت زمان :117 دقیقه 

بازیگران:مهدی باجستانی(سعید)، زهرا امیر ابراهیمی(رحیمی)، آرش آشتیانی(شریفی)، فروزان جمشیدنژاد(فاطمه)، مصباح طالب(علی)،آلیس رحیم(سمیه)، سینا پروانه(رستمی)، نیما اکبرپور(قاضی)،فیروز عقیلی(حاجی)، سارا فضیلت(زینب(

 

خلاصه داستان:درباره روزنامه نگاری است که زیرپوست شهر مشهد می‌رود تا درباره قاتل زنجیره‌ای که زنان خیابانی را می‌کشد و به «قاتل عنکبوتی» شهرت دارد تحقیقات کند. این قاتل زنجیره‌ای باور دارد که خیابان‌های شهر را از گناه پاک می‌کند.

 

«درخت بادام/The Almond Tree» 
کارگردان:والریا برونی تدسکی

محصول مشترک ایتالیا و فرانسه

بازیگران:لوئی گارل و نادیا ترسکیویک
خلاصه داستان:داستان در اواخر سال‌های 1980 اتفاق می افتد. استلا، ویکتور، آدل، اتین بیست ساله امتحان ورودی مدرسه معروفی را که توسط پاتریس شرو و پیر رومنس در تئاتر آماندیر در نانتر تاسیس شده بود، قبول شدند.

«جنایت آینده/Crimes of the Future»
کارگردان:دیوید کراننبرگ
محصول:کانادا، فرانسه،یونان،انگلستان،
بازیگران:لئا سیدو، کریستن استوارت، ویگو مورتنسن
خلاصه داستان:یک هنرمند پرفورمنس محبوب (ویگو مورتنسن)سندروم تکامل شتابان را پذیرفته و اندام های جدید و غیرمنتظره ای در بدنش رشد می‌کنند. او همراه با شریک زندگی خود(لئا سیدو)، برداشتن این اندام ها را به منظره ای برای پیروان وفادارش تبدیل می کند تا از تماشای واقعی آن شگفت زده شوند.

«توری و لوکیتا/Tori and Lokita»
کارگردان:برادران داردن
محصول:بلژیک و فرانسه

بازیگران:آلبان اوکاج،تیجمن گوارتس
خلاصه داستان:در بلژیک معاصر، یک پسر جوان و یک دختر نوجوان که به تنهایی از آفریقا سفر کرده اند، دوستی شکست ناپذیر خود را در برابر شرایط بی رحمانه تبعید به بوته آزمایش می‌گذارند.

«ستارگان در ظهر/Stars at Noon»
کارگردان:کلر دنی
محصول:فرانسه
بازیگران:مارگارت کوالی،جو آلوین،دنی رامیرز
خلاصه داستان:یک تاجر مرموز انگلیسی و روزنامه نگار آمریکایی سرسخت، قصه عاشقانه ای پرشور را آغاز می کنند. آنها به زودی درگیر هزارتوی خطرناک دروغ ها و توطئه ها می شوند و مجبور می شوند، تلاش کنند و از کشور بگریزند. آنها تنها به یکدیگر اعتماد می‌کنند و به همدیگر تکیه دارند.

«برادر و خواهر/Brother and Sister»
کارگردان:آرنو دپلشین
محصول:فرانسه
بازیگران:گلشیفته فراهانی، ماریون کوتیار، ملویل پوپو
خلاصه داستان: آلیس (ماریون کوتیار) و لوئی(ملویل پوپو) خواهر و برادر هستند. آلیس بازیگر است، لوئی شاعر و آموزگار است. آلیس بیش از بیست سال است که از برادرش تنفر دارد. در تمام این دوران آنها یکدیگر را ندیده اند. سپس والدین شان تصادف سختی می کنند و خواهر و برادر چهره به چهره می‌شوند.گلشیفته فراهانی نقش فونیا را در این فیلم ایفا می‌کند.

«نزدیک/Close»
کارگردان:لوکاس دونت
محصول:بلژیک و هلند
بازیگران:امیلی دوکن،لئا دراکر،کوین یانسن،ایگور ون دیزل
خلاصه داستان:دوستی قوی بین دو پسر سیزده ساله لئو و رمی به طور ناگهانی مختل می شود. لئو در تلاش برای درک آنچه اتفاق افتاده است، به سوفی، مادر رمی نزدیک می شود.

«مادر و پسر/UN PETIT FRÈRE»
کارگردان:لئونور سرای
محصول:فرانسه
بازیگران:آنابل لنگرون،احمد سیلا،میلان دوکانسی
خلاصه داستان:در اواخر سال‌های 1980، رز به همراه دو پسر خردسالش، ارنست و ژان، از ساحل عاج به حومه پاریس مهاجرت می‌کند.داستان بیست سال از ورود آنها به فرانسه تا زمان حال را در بر می گیرد، وقایع نگاری ساخت و ساختارشکنی در یک خانواده است.

«نوستالژی/Nostalgia»
کارگردان:ماریو مارتونه
محصول:ایتایا
بازیگران:پییرفرانچسکو فاوینو،
خلاصه داستان:فلیس پس از 40 سال غیبت به زادگاهش یعنی ناپل باز می گردد. او مکان ها، کدهایی از شهر و گذشته ای را که او را غمگین می کند، دوباره کشف می کند.

«آر ام ان/RMN»
کارگردان:کریستین مونجیو
محصول:رومانی
بازیگران:
خلاصه داستان:تأملی در تاریخ رومانی به واسطه ملاقات جوامع رومانیایی، مجارستانی و مولداویایی.

«مثلث غم»
کارگردان:روبن اوستلند
محصول:سوئدو بریتانیا
بازیگران:وودی هارلسون، هریس دیکینسون، شارلی دین کریک

خلاصه داستان:روبن اوستلند، کارگردان برنده نخل طلا برای «مربع» این بار با «مثلث غم» محصول سوئد و با زمان 149 دقیقه برای دریافت نخل طلا رقابت می‌کند.داستان درباره دو مدل به نام‌های کارل و یایا است .آنها در حالی که محدودیت‌های رابطه خودشان را کنکاش می‌کنند، در دنیای مد می‌خواهند جایگاه خود را پیدا کنند.این زوج به یک کشتی تفریحی و لوکس دعوت می‌شوند که مسافران این کشتی شامل یک گالری دار فوق العاده ثروتمند، یک آلیگراش روس، یک دلال ارتش بریتانیا، یک الکلی، یک کاپیتان کشتی می‌شود که از مارکس نقل قول می‌کند.در ابتدا همه‌چیز عادی است اما طوفان می‌شود و مسافران در ضیافت شام کاپیتان دچار دریازدگی می‌شوند. کارل و یایا در نهایت با این گروه از ثروتمندان در یک جزیره پیاده می شوند همراه آنها یکی از خدمه کشتی نیز است. همه چیز دگرگون می‌شود و….وودی هارلسن در نقش کاپیتان کشتی در این فیلم ایفای نقش می‌کند، نقش کارل را هریس دیکینسون برعهده دارد و نقش یایا را شارلی دین کریک ایفا می‌کند که اهل آفریقای جنوبی است.نویسنده فیلمنامه و تدوینگر «مثلث غم» روبن اوستلند است.

«دلال/BROKER »
کارگردان:هیرو کازو کوره-ادا
محصول:کره جنوبی
بازیگران: سونگ کانگ هو و بائه دونا

.

خلاصه داستان:در یک روز بارانی نوزادی در «جعبه کودک» گذاشته می‌شود «جعبه کودک» امکانی است برای کسانی که کودک ناخواسته دارند و نمی خواهند.

سنگ-هیون و دونگ-سو نوزاد را به خانه می‌برند. فردا، سو –یونگ که فرزندش را در جعبه گذاشته برمی‌گردد و دنبال نوزداش که نامش وو-سونگ است، می گردد. او تصمیم می گیرد به پلیس زنگ بزند، وقتی متوجه می شود که نوزاد پسرش گم شده. دو مردی که نوزاد را با خود برده اند هرچه به پلیس توضیح می‌دهند که برای پیدا کردن والدین مناسب نوزاد را با خود به خانه برده اند،حرف آنها را به سختی باور می کنند. مادر تصمیم می‌گیرد همراه دو مرد والدین مناسبی برای نوزاد پسرش پیدا کند.به هر حال کارآگاه پلیس سو-جین و وردستش الی شش ماه گذشته را به تحقیقات درمورد این پرونده پرداخته اند و مترصد فرصتی برای گرفتار کردن آنها هستند.این شخصیت ها را یک جعبه کودک گردهم آورده است و آنها سفری را به مقصدی شروع می کنند که هیچ انتظار این پایان را ندارند.در این فیلم سونگ کانگ هو بازیگر فیلم «انگل» و بائه دونا بازیگر فیلم‌هایی چون «کلاود اطلس»، «میزبان»، «صعود ژوپیتر» حضور دارند.

 

 

«حاضر شدن/Showing Up»
کارگردان:کلی رایکارد
محصول:آمریکا
بازیگران:میشل ویلیامز،جان ماگارو،هونگ چاو
خلاصه داستان:: یک هنرمند در آستانه برگزاری یک نمایشگاه متحول کننده او در زمینه شغلی است. همانطور که او خانواده، دوستان و همکاران را در پیشبرد نمایش خود هدایت می کند، هرج و مرج زندگی الهام بخش هنرهای بزرگ می شود.

«پسری از بهشت/Boy From Heaven»
کارگردان:طارق صالح
محصول:سوئد
بازیگران:توفیق برهم،فارس فارس
خلاصه داستان:در اولین روز پس از تعطیلات تابستانی، امام بزرگوار در مقابل چشمان شاگردانش در دانشگاهی معتبر در قاهره جان می‌دهد. این نشان دهنده شروع یک نبرد بی رحمانه برای نفوذ به جایگاه او است.

 

«همسر چایکوفسکی»
کارگردان:کیریل سربرنیکوف
محصول:روسیه و فرانسه
بازیگران:
خلاصه داستان:فیلمساز معترض سیستم حاکم بر روسیه، کیریل سربرنیکوف در جشنواره کن امسال، همانند سال گذشته فیلمی برای ارائه در بخش مسابقه دارد.

او سال گذشته «تب پتروف» را در بخش مسابقه جشنواره کن داشت و امسال با «همسر چایکوفسکی» رقابت می‌کند.داستان فیلم جدید سربرنیکوف درباره زندگی مشترک پیوتر چایکوفسکی، آهنگساز مشهور روس است.آنتونینا میلیوکوا یک زن جوان زیبا و باهوش است که در طبقه اشراف قرن نوزدهم روسیه به دنیا آمده است.او هرچه بخواهد، دارد. اما از زمانی که صدای موسیقی چایکوفسکی را شنیده شیفته او شده و می‌خواهد با چایکوفسکی ازدواج کند.

زندگی مشترک چایکوفسکی یکی از نقاط عطف زندگی نامه اوست. او تصمیم می‌گیرد با ازدواج با آنتونینا زندگی خود را متحول کند و دهان یاوه گویان و شایعاتی که علیه‌ش رواج دارد که دچار بحران جدی روحی است، ببندد.اما زمانی که تصمیم به جدایی از همسرش می‌گیرد، زن جوان فرو می‌پاشد و در نهایت دیوانه می‌شود.فیلم جدید سربرنیکوف محصول مشترک فرانسه و سوئیس است و با مدت زمان 143 دقیقه در بخش مسابقه برای نخل طلا رقابت می‌کند.اودین لوند بیرون نقش آهنگساز مشهور روس را بازی می‌کند. او بازیگری روسی آمریکایی است که در مسکو و آمریکا زندگی می‌کند اما شهرت چندانی در آمریکا ندارد و بیشتر در روسیه مشهور است.

«زمان آرماگدون/Armageddon Time » 
کارگردان:جیمز گری
محصول:آمریکا
بازیگران:آنتونی هاپکینز، بنکس رپتا، آن هاتاوی،جرمی استرانگ
خلاصه داستان:«دوران آرماگدون» داستانی عمیقا شخصی درباره قدرت خانواده و جستجوی یک نسل برای رویای آمریکایی است.پنجمین حضور کارگردان مولف جیمز گری در جشنواره کن است.داستان در منطقه کوئینز در دوران ریگان در سال‌‎های 1980 اتفاق می‌افتد.جرمی استرانگ و آن هاتاوی والدین پسری به نام پل (بنکس رپتا) هستند که با خانواده ترامپدر مدرسه گران کو-فارست در کوئینز حشر و نشر دارد. فرد ترامپ مدیر مدرسه و دونالد ترامپ یکی از شاگردان مدرسه است. پل پدربزرگی الهام بخش دارد. اما دوستی او با یک پسر سیاهپوست پس از حادثه ای بهم می خورد و والدین پل او را به مدرسه خصوصی می فرستند که با ترامپ ها آشنا می شود.
داریوش خنجی فیلمبرداری این فیلم را در  نیو جرسی برعهده داشت.در فیلم ستارگان ایفای نقش می‌کنند مانند آنتونی هاپکینز، آن هاتاوی و جرمی استرانگ.فیلمنامه را جیمز گری نوشته است و داریوش خنجی ، فیلمبردار ایرانی تبار، پشت دوربین بوده است. کریستفر اسپلمن، موسیقی را ساخته و اسکات موریس، تدوینگر فیلم است.

 

«تصمیم به  رفتن»/Decision to Leave
کارگردان:پارک چان ووک
محصول:
بازیگران:
خلاصه داستا:پارک چان ووک این بار او به سراغ داستانی ملودرام و رازآلود رفته است. قرار است «تصمیم به رفتن» از روز 29 ژوئن در کره جنوبی به نمایش عمومی درآید.

تانگ وی و پارک هائه-ایل بازیگران نقش اصلی فیلم هستند . مدت زمان «تصمیم به رفتن» 2 ساعت و 18 دقیقه است.مردی از قله کوه پرت شده و جان می‌بازد، کارآگاهی با بازی پارک هائه-ایل به دیدار همسر مرد متوفی با بازی تانگ وی می‌رود.زن از مرگ همسرش ناراحت نمی‌شود و دیالوگی می‌گوید:« من وقتی از کوهستان برنگشت نگران شدم فکر کردم شاید بالاخره مرده باشد.»بخاطر رفتار زن کارآگاه و پلیس او را مظنون به قتل در نظر می‌گیرد .و کارآگاه زن را زیر نظر می‌گیرد. و کم کم به زن علاقه پیدا می‌کند.

مظنون احساسات واقعی اش را پنهان می‌کند. کارآگاه مظنون است و تمایل به صمیمت با مظنونش دارد. تصمیم آنها رفتن است.

 

«عرعر/Eo»
کارگردان:یرژی اسکولیموفسکی
محصول:لهستان
بازیگران:ایزابل هوپر،ساندرا درزیمالسکا
خلاصه داستان:«عرعر» بازسازی فیلم روبر برسون «ناگهان

 بالتازار» است.

«هشت کوه/»The Eight Mountains»
کارگردان:شارلوت واندرمیرش، فلیکس ون گرونینگن
محصول:ایتالیا و بژیک
بازیگران:لوکا مارینلی،آلساندرو بورچی،فلیپو تیمی،النا لیتی
خلاصه داستان: «هشت کوه» اقتباسی است از رمانی«هشت کوه» نوشته پائولو کونتی .
کتاب هشت کوه با ترجمه میلاد زکریا در بازار نشر ایران موجود است. 
بخش از کتاب:«پدرم برای کوه نوردی روش مخصوص خودش را داشت: با کمترین برنامه ریزی، سرشار از لجاجت وتکبر. بی پروا صعود می کرد، بدون تنظیم سرعت، همیشه در رقابت با کسی یا چیزی، و وقتی راه به نظرش بیش از حد طولانی می رسید از تندترین شیب ها میان بر می زد. آدم همراه او که بود توقف ممنوع بود…»

«عذاب درجزیره/Tourment Sur Les Iles»
کارگردان:آلبرت سرا
محصول:اسپانیا و فرانسه
بازیگران:سرژ لوپز و بينواه ماجيميل
خلاصه داستان:در جزیره‌ای در پلی‌نزی فرانسه، نویسنده‌ای پس از موفقیت در فرانسه با رمانش به زادگاه خود بازمی‌گردد. با این حال، او سرگردان و در یک بحران خلاقانه است. در مواجهه با عدم امکان نوشتن آثار جدید، تصمیم می گیرد به همراه یک سفیر کار ترجمه همزمان را بپذیرد.