بایگانی‌ها

رقابت سه کارگردان اهل اسکاندیناوی در کن

رقابت سه کارگردان اهل اسکاندیناوی در کن
رقابت سه کارگردان اهل اسکاندیناوی در کن

با رقابت سه کارگردان اسکاندیناویایی برای دریافت نخل طلا، نسل جدیدی از فیلمسازان آثار خود را در در جشنواره  کن ثبت می کنند.

 

 

پس از اینگمار برگمن و لارس فون تریر، نسل جدیدی از فیلمسازان اسکاندیناویایی، گاه با فرهنگ دوگانه(مهاجر)، خود را مطرح کردند،امسال سه کارگردان در رقابت برای نخل طلای کن حضور دارند.

 

.

روبن اوستلوند سوئدی، دارنده جایزه نخل طلای 2017 برای  «مربع»، امروز با فیلمش «مثلث غم» به جشنواره کن بازگشته است. هموطنش تاریک صالح (فیلمش جمعه نمایش داده شد) و علی عباسی اهل دانمارک که داستان  فیلم هایشان، یکی در مصر کشور پدری ش و دیگری در ایران می گذرد که دوران جوانی را آنجا سپری کرد و هردو، برای اولین بار در رقابت  اصلی هستند.

 

 

.

از نظر کلاوس کریستنسن، سردبیر مجله تخصصی اکو، سینمای نوردیک و به‌ویژه تولیدات کشورهای سوئد و دانمارک وجه مشترکی دارند :«محدودیت‌های زبان سینمایی را زیر پا می‌گذارند» که یکی از دلایل جذابیت آنهاست.

 

او می گوید: « فیلم سرگرمی است، اما هدف به چالش کشیدن مخاطب هم است. کارگردان این آزادی را دارد که دیدگاه هنری خود را کشف کند.»

 

در سال 2018، علی عباسی، برنده جایزه بخش نوعی نگاه در کن با فیلم مرز شد که یک داستان خارق العاده در مورد یک افسر گمرک بد شکل بود.

عباسی اخیراً فیلمبرداری قسمت های سریال آخرالزمانی HBO «آخرین ما» را که بر اساس یک بازی ویدیویی ساخته شده است، به پایان رسانده است.

برای تاریک صالح، که پنجاه سال پیش در استکهلم از مادری سوئدی و پدری مصری به دنیا آمد، چندفرهنگی عنصری حیاتی در آثار سینمایی اوست، مانند  فیلمسازانی  چون فرانسیس فورد کاپولا و میلوش فورمن.

مهاجر نسل  دوم بودن به او چشم اندازی را می‌دهد که نیاز روایت داستان «پسری از بهشت» است.

 

«پسری از بهشت» تریلری تلخ است که در قاهره می گذرد و داستان پسر فقیری را روایت می کند که بورسیه تحصیلی دانشگاه معتبر الازهر را می گیرد و خود را درگیر جنگ قدرت وحشیانه بین نخبگان مذهبی و سیاسی مصر می بیند.

 

 

تاریک صالح می گوید:« خارجی بودن برای ساختن این فیلم بسیار مهم بود.هیچ کس تا به حال با دوربین وارد (دانشگاه الازهر) نشده است.»

 

صالح که قبلاً هنرمند گرافیتی بود، با پدری فیلمساز بزرگ شد و قبل از تحصیل در مدرسه هنر در اسکندریه در استودیوی فیلمسازی او کار می کرد.

علاوه بر کارگردانی قسمت‌های از سریال «وست ورلد» و «ری دونوان»، فیلم بلندش«حادثه هیلتون نیل» (2017) که در قاهره نیز می‌گذرد، برنده جایزه بزرگ هیئت داوران ساندنس شد.

 

در همین حال، اوستلوند، در میان این سه کارگردان، شش فیلم بلند در کارنامه خود دارد و با اولین فیلم انگلیسی زبان خود امسال به کن آمده است./منابع:لوموند و خبرگزاری رسمی فرانسه