بایگانی‌ها

کن، بتمن، پل توماس اندرسون، تام کروز و…

کن، بتمن، پل توماس اندرسون، تام کروز و...
کن، بتمن، پل توماس اندرسون، تام کروز و...

 

 

همزمان با فرا رسیدن تابستان و بازگشت رونق به سینما و صنعت سرگرمی، شماره جدید ماهنامه دنیای تصویر نیز از راه رسید، همراه با پرونده‌های ویژه و مفصل درباره‌ی سینمای ایران و جهان.

 

امسال سینمای ایران در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن حضور پررنگ و پرحاشیه‌ای داشت که در گزارش ویژه‌ی این شماره با جزییات به آن پرداخته شده است. اما پرونده‌ی اصلی اختصاص دارد به «بتمن» و بررسی ردپای شوالیه تاریکی در صفحات کامیک‌بوک تا اقتباس سینمایی مت ریوز.

 

پل توماس اندرسون و ساخته‌ی آخر «لیکُریش پیتزا»، تصویر زنان در سریال‌های تاریخی شبکه نمایش خانگی، دعواهای حقوقی بر سر مالکیت ایده در سینمای ایران، بازی جدید و تحسین‌شده‌ی حلقه کهن (Elden Ring)، «بدترین آدم دنیا» و یواکیم تری‌یر، مینی‌سریال «مرد شاه‌بلوطی» و الگوهای نوآر، نود سالگی «خون‌آشام» کارل تئودور درایر و… از جمله دیگر موضوعاتی است که در این شماره بهشان پرداخته شده. علاوه بر پرونده‌ها و مطالب ویژه‌ی این شماره، بخش‌های ثابت مجله از جمله معرفی و بررسی آثار روز سینمای ایران و جهان نیز به قوت خود باقی است.

 

شماره جدید دنیای تصویر هم‌اکنون در روزنامه‌‌فروشی‌های سراسر کشور موجود و از طریق وبسایت دیجی‌کالا نیز نسخه‌ی فیزیکی قابل خرید است. همچنین نسخه‌ی آنلاین و رنگی مجله را می‌توانید از طریق وبسایت dtonline.ir، فیدیو و کتابراه خریداری نمایید.

 

فهرست کامل مطالب این شماره و اسامی نویسندگان به شرح زیر است:

 

سرآغاز

تازه‌های 2022 (بررسی آثار روز سینمای جهان)/ بیژن اشتری و سعید خاموش

راهنمای اکران (بررسی آثار روز سینمای ایران)/ حسین جوانی

بی‌نظم منظم/ خسرو دهقان

ریشه‌ها: نوچه گنده‌لات محل (ریشه‌یابی کلیشه‌ها در سینمای ایران)/ حمیدرضا حاجی‌حسینی

مباحث نظری

جیران‌خاتون ! (زنان سریال‌های شبکه نمایش خانگی در پیشگاه تاریخ)/ نعیم صدفی

ز هستی نصیبم بود درد بی‌نهایت (بررسی سریال «خاتون» از منظر شخصیت‌پردازی)/ فرناز خزاعی

اکوسینما: ایده از آن کیست؟ (کپی‌رایت و دعواهای حقوقی بر سر مالکیت ایده)/ علی ملاصالحی

گزارش ویژه: هفتاد‌وپنجمین جشنواره فیلم کن

سینما هشدار می‌دهد!/ امید معلم

با سینما بد نمی‌گذرد/ امیرهوشنگ هاشمی

تا نفس آخر دست از تلاش برنمی‌دارم (گزارش مسترکلاس تام کروز)/ ترجمه: علی فیاضی

جشنواره کن به روایت عکس‌های اختصاصی دنیای تصویر/ با عکس‌هایی از امیر آصفی

کارگاه: کشف جنایت در سرزمین سردسیر (مینی‌سریال «مرد شاه‌بلوطی»/ امیررضا نوری‌پرتو

برداشت بلند

آمریکایی سرگشته («لیکریش پیتزا» و سینمای پل توماس اندرسون)/ کسری ولایی

مزایای خانه‌نشینی! (گفتگو با پل توماس اندرسون)/ ترجمه: اردوان شکوهی

وجدان‌های ناآرام (شخصیت‌پردازی در فیلم‌های پل توماس اندرسون)/ مهدی کیقبادی امیری

مراقبه به شیوه تولستوی (پل توماس اندرسون به روایت همکارانش)/ ترجمه: علی فیاضی

رویای کالیفرنیایی (آمریکای دهه هفتاد در سینمای پل توماس اندرسون)/ تکتم نوبخت

روان‌های خراش‌خورده (مرور فیلم‌های پل توماس اندرسون)

جفت چهار/ محمد ابراهیمیان

شب‌های عیاشی/ مازیار وکیلی

مگنولیا/ فاطمه شاه‌بنده

عشق مست لایعقل/ ملیکا هلالی

خون به پا خواهد شد/ محمدجواد فراهانی

استاد/ محمد بزرگ

فساد ذاتی/ نیما نادری

نخ خیال/ فرناز خزاعی

سینمای کشورها

راهی به‌سوی خانه (درباره «بدترین آدم دنیا» و یواکیم تری‌یر)/ مدیسا مهراب‌پور

تراژدی و کمدی در یک قاب (گفتگو با یواکیم تری‌بر و رناته راینسوه)/ ترجمه: امیرحسین صادقی ماشک

بخش ویژه

خفاش‌نامه (همه چیز درباره «بتمن» جدید سینما)/ کسری ولایی

در تاریکی شب (عملیات بازگرداندن بتمن به سینما)/ ترجمه: جواد رهبر

همزیستی مسالمت‌آمیز با خفاش‌ها (گفتگو با بازیگران «بتمن»)/ ترجمه: جواد رهبر

یک بتمن کرت کوبینی (درباره بروس وین و نقش‌آفرینی رابرت پتینسون)/ ندا میری

دور از چشمان مردم (گفتگو با رابرت پتینسون)/ ترجمه: جواد رهبر

سیر خفاش در عالم سینما (مقایسه نسخه‌های سینمایی متفاوت بتمن)/ آراد فرشچی

تاریک‌ترین شوالیه (ریشه‌های گوتیک و نوآر در کامیک‌های بتمن)/ ترجمه: آرش خیروی

در تعقیب سرنخ‌ها (منابع الهام بتمن جدید)/ اشکان جاویدی

بازی: رنج و سرسختی (درباره «الدن رینگ» و کارنامه بازیسازی هیدتاکا میازاکی)/ سینا بحیرایی

پنجره عقبی: کابوس در بیداری (نود سالگی «خون‌آشام» کارل تئودور درایر)/ سید آریا قریشی

نقد: رستاخیر راسکولنیکوف (اخلاقیات و قراردادهای نوآر در «کوچه کابوس»/ پیام نصیری خرم

تصویر صحنه: زمین ز خون رفیقان من خضاب گرفت… (درباره نمایش «قرمز»)/ سمیرامیس بابایی

هزار و یک فیلم که باید قبل از مرگ ببینید/ ترجمه:‌ سعید خاموش

[1:42 PM, 7/6/2022] arghavan a: کارگاه: کشف جنایت در سرزمین سردسیر (مینی‌سریال «مرد شاه‌بلوطی»/ امیررضا نوری‌پرتو

برداشت بلند

آمریکایی سرگشته («لیکریش پیتزا» و سینمای پل توماس اندرسون)/ کسری ولایی

مزایای خانه‌نشینی! (گفتگو با پل توماس اندرسون)/ ترجمه: اردوان شکوهی

وجدان‌های ناآرام (شخصیت‌پردازی در فیلم‌های پل توماس اندرسون)/ مهدی کیقبادی امیری

مراقبه به شیوه تولستوی (پل توماس اندرسون به روایت همکارانش)/ ترجمه: علی فیاضی

رویای کالیفرنیایی (آمریکای دهه هفتاد در سینمای پل توماس اندرسون)/ تکتم نوبخت

روان‌های خراش‌خورده (مرور فیلم‌های پل توماس اندرسون)

جفت چهار/ محمد ابراهیمیان

شب‌های عیاشی/ مازیار وکیلی

مگنولیا/ فاطمه شاه‌بنده

عشق مست لایعقل/ ملیکا هلالی

خون به پا خواهد شد/ محمدجواد فراهانی

استاد/ محمد بزرگ

فساد ذاتی/ نیما نادری

نخ خیال/ فرناز خزاعی

سینمای کشورها

راهی به‌سوی خانه (درباره «بدترین آدم دنیا» و یواکیم تری‌یر)/ مدیسا مهراب‌پور

تراژدی و کمدی در یک قاب (گفتگو با یواکیم تری‌بر و رناته راینسوه)/ ترجمه: امیرحسین صادقی ماشک

بخش ویژه

خفاش‌نامه (همه چیز درباره «بتمن» جدید سینما)/ کسری ولایی

در تاریکی شب (عملیات بازگرداندن بتمن به سینما)/ ترجمه: جواد رهبر

همزیستی مسالمت‌آمیز با خفاش‌ها (گفتگو با بازیگران «بتمن»)/ ترجمه: جواد رهبر

یک بتمن کرت کوبینی (درباره بروس وین و نقش‌آفرینی رابرت پتینسون)/ ندا میری

دور از چشمان مردم (گفتگو با رابرت پتینسون)/ ترجمه: جواد رهبر

سیر خفاش در عالم سینما (مقایسه نسخه‌های سینمایی متفاوت بتمن)/ آراد فرشچی

تاریک‌ترین شوالیه (ریشه‌های گوتیک و نوآر در کامیک‌های بتمن)/ ترجمه: آرش خیروی

در تعقیب سرنخ‌ها (منابع الهام بتمن جدید)/ اشکان جاویدی

بازی: رنج و سرسختی (درباره «الدن رینگ» و کارنامه بازیسازی هیدتاکا میازاکی)/ سینا بحیرایی

پنجره عقبی: کابوس در بیداری (نود سالگی «خون‌آشام» کارل تئودور درایر)/ سید آریا قریشی

نقد: رستاخیر راسکولنیکوف (اخلاقیات و قراردادهای نوآر در «کوچه کابوس»/ پیام نصیری خرم

تصویر صحنه: زمین ز خون رفیقان من خضاب گرفت… (درباره نمایش «قرمز»)/ سمیرامیس بابایی

هزار و یک فیلم که باید قبل از مرگ ببینید/ ترجمه:‌ سعید خاموش