بایگانی‌ها

بخاطر مارلون براندو نبود

بخاطر مارلون براندو نبود
بخاطر مارلون براندو نبود

ساچین لیتل فیدر که در سال 1973 با حضورش روی سن مراسم اسکار به جای مارلون براندو تاریخ ساز شد و به نخستین زن بومی یا همان سرخپوستی تبدیل شد که در مراسم اسکار روی صحنه رفته است می گوید که این کار را به خاطر مارلون براندو انجام نداد بلکه برای مردمش پذیرفت.

لیتل فیدر به جای مارلون براندو که مراسم اسکار را بایکوت کرده بود روی سن رفت و بیانیه خواند. مارلون براندو در اعتراض به تصویر بومیان آمریکایی در هالیوود مراسم اسکار را بایکوت کرده بود. اما سخنرانی شصت ثانیه ای ساچین زندگی او و دیگران را دگرگون کرد.

.
اکنون 50 ساله از ان مراسم گذشته است و چندی پیش او نامه ای عذرخواهی آکادمی علوم و هنر سینمایی را بخاطر رفتارها در آن مراسم دریافت کرد. او قرار است میزبان مراسمی در آکادمی نیز باشد که به نام «عصری با ساچین لیتل فیدر» نام گذاری شده است و قرار است برنامه بسیار ویژه و گفت و گو محور اجرا بشود.

.
لیتل فیدر در مصاحبه با ورایتی درباره شب اسکار 1973 صحبت کرد و گفت که حاضر است دوباره این کار را با تپش قلب فراوان انجام دهد. او گفت که این کار را نه تنها برای مارلون براندو انجام نداد بلکه برای مردمش و تبعیض های نژادی انجام داد و برای مردمش که در رنج بودند.
او همچنین در مورد ادعای خود مبنی بر اینکه شنیده است جان وین قبل از اینکه توسط نیروهای امنیتی رهگیری شود، سعی کرده با عجله به صحنه برود و دوستی او با براندو را مورد بحث قرار می دهد، نیر صحبت هایی را مطرح کرد.

اما لیتل فیدر در پاسخ به این سوال که با فکر کردن به آن شب، زمانی که روی صحنه بودید و این سخنرانی قدرتمند و تاریخی را انجام دادید، چه احساسی داشتید؟ گفت:
من [اسکار] را مانند بقیه از تلویزیون تماشا کرده بودم، اما این اولین بار بود که پاویون دوروتی چندلر بودم اولین بار بود که در مراسم اسکار حضور داشتم. به مارلون براندو قول دادم که به آن مجسمه اسکار دست نزنم. اما وقتی از آن صحنه خارج شدم، با شجاعت، شکوه شرافت، وقار و راستگویی عمل کردم. من این کار را به روش اجدادم و روش زنان بومی انجام دادم.