بایگانی‌ها

وضعیت مبهم «علت مرگ:نامعلوم»

وضعیت مبهم «علت مرگ:نامعلوم»
وضعیت مبهم «علت مرگ:نامعلوم»

تقریبا ۱۰ ماه از زمانی که فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» متقاضی دریافت پروانه نمایش برای حضور در جشنواره چهلم فیلم فجر شده بود، می‌گذرد اما هنوز خبری رسمی درباره رفع مشکل نمایش این فیلم منتشر نشده است.

به گزارش ایسنا، علی زرنگار بیشتر به واسطه فیلمنامه‌هاو نمایشنامه‌هایش در سینما و تئاتر شناخته می‌شد و مشهورترین آثارش هم فیلمنامه‌های «بدون تاریخ، بدون امضا»، «مغز استخوان» و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» هستند. او سال قبل نخستین فیلم بلند سینمایی خود را پس از سال‌ها کار در سینما و ساخت فیلم کوتاه جلوی دوربین برد اما تاکنون موفق نشده آن را روی پرده سینما ببرد.

زرنگار فرودین سال ۱۴۰۰ فیلمبرداری فیلم «علت مرگ: نامعلوم» را تمام کرد و با شروع مراحل فنی در تدارک آماده کردن فیلم برای حضور در جشنواره چهلم‌ فیلم فجر بود ولی فیلمش از سد هیأت انتخاب و درواقع شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی عبور نکرد.

«علت مرگ: نامعلوم» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر با بازی بازیگرانی همچون بانیپال شومون، علیرضا ثانی‌فر، ندا جبرئیلی، علی‌محمد رادمنش و زکیه بهبهانی ساخته شده و طبق آنچه از خلاصه داستانش منتشر شده روایتگر ماجراهای هشت مسافری است که پیش از طلوع آفتاب، شهداد را به مقصد کرمان ترک می‌کنند ولی در میان راه یک اتفاق آن‌ها را از رفتن بازمی‌دارد.

این فیلم که متقاضی شرکت در جشنواره فجر سال گذشته بود، به این رویداد راه پیدا نکرد در حالی که گویا نظر هیأت انتخاب را جلب کرده بود. در این باره بهروز افخمی، یکی از اعضای هیأت انتخاب به ایسنا گفته بود که «علت مرگ: نامعلوم» به همراه چند فیلم دیگر مثل «عروسک» و «کوچه ژاپنی‌ها» از فیلم‌هایی بود که حذفشان از جشنواره موجب حسرت هیأت انتخاب شد.

او درباره اینکه چه اقدامی انجام داده بودند تا این فیلم در فهرست نهایی هیات باشد، توضیح داده بود: در مورد «علت مرگ: نامعلوم» بعد از آنکه اصرارهای ما به جایی نرسید و دیدیم شورای پروانه نمایش حاضر نیست برای آن پروانه صادر کند، گفتیم حداقل آن را جزء رزروها بگذاریم.

 

البته در نهایت این رزرو بودن هم به کار فیلم نیامد و کنار گذاشتنش سبب شد زرنگار در یادداشتی با انتقاد از برخوردهای دلواپسانه و در واکنش به خط خوردن فیلمش بنویسد: «سینما تاریخ‌نگاریِ اجتماعی‌ست. فیلمِ اجتماعی، روایتگرِ روزگاری‌ست که بر مردمان می‌رود، و “علت مرگ: نامعلوم” یک فیلمِ اجتماعی‌ست که وفادارانه به واقعیت می‌پردازد.»

 

 با این حال پس از گذشت حدود یک سال پروانه نمایش این فیلم هنوز صادر نشده و پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد ممیزی‌های مورد نظر شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی تا جایی که به داستان و کلیت فیلم لطمه وارد نکند، همگی اعمال شده است. همچنین از سوی سازمان سینمایی پیگیری‌هایی شده تا پروانه نمایش فیلم با رفع موانع صادر شود.  

تعداد فیلم‌های مشکل‌دار برای نمایش در جشنواره یا اکران عمومی در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده و البته در ماه‌های اخیر برای رفع مشکلات برخی از آن‌ اقدام‌هایی انجام شده است. مدتی قبل پروانه نمایش فیلم «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی پس از انجام اصلاحاتی بالاخره صادر شد و منوچهر محمدی – تهیه‌کننده فیلم «چپ راست» – هم خبر داد که سازمان سینمایی چند اصلاحیه دیگر برای فیلم – که در دولت قبل پروانه نمایش گرفته بود- وارد کرده و برای اعمال آن‌ها به توافق رسیده‌اند تا به زودی مجوز نمایش فیلم داده شود.