بی‌‌مووی‌های محبوب اسکورسیزی

اسکورسیزی این روزها سر شلوغی دارد. علاوه بر «مرد ایرلندی» که فیلمبرداری آن به تازگی به پایان رسید، او سه پروژه دیگر هم دارد که قرار است آن‌ها را بسازد: سریال «سزارها» بعلاوه فیلم معمایی «قاتلین ماه نقره‌ای» و زندگی تئودور روزولت «تدی». اما او همچنان قسمتی از زمان خود را به کار موردعلاقه‌اش، حفاظت و مرمت فیلم کلاسیک، اختصاص می‌دهد. ماه آینده موزه هنرهای مدرن نیویورک قرار است بخش دوم رویداد خود را برگزار کند که چنین عنوانی داشت: «مارتین اسکورسیزی تقدیم می‌کند: بازیافته‌های ریپابلیک: نسخه‌های بازیابی شده جدید از کمپانی پارامونت»

کمپانی ریپابلیک استودیوز در دهه چهل و پنجاه فعالیت فراوانی داشت و بیشتر با فیلم‌های وسترن و بی‌مووی شناخته می‌شد. بیش از ۳۰۰۰ فیلم و سریال که همگی پس از انحلال کمپانی در سال ۱۹۵۸ به مالکیت پارامونت درآمدند. ژانویه گذشته جیم جیانوپولوس رئیس پارامونت اعلام کرد که آن‌ها در حال مرمت ۸۰۰ عنوان از این فیلم‌ها هستند. مارتین اسکورسیزی نیز همچون جرج لوکاس و استیون اسپیلبرگ به آثار این کمپانی علاقه فراوانی دارد و کودکی خود را با تماشای این فیلم‌ها و سریال‌ها گذرانده است. او می‌گوید: «لوگوی ریپابلیک پیکچرز که عقابی بر فراز قله کوه بود، همیشه برای من بسیار خاص جلوه می‌کرد. این کمپانی به “استودیوی فقرا” معروف بود، اما همین ضعف فیلم‌ها و بی‌کلاس بودنشان فضا را برای خلاقیت ، شگفتی و بعضا نوآوری واقعی باز می‌کرد.»

۱۶ فیلم انتخابی مارتین اسکورسیزی برای نمایش در رویداد موزه هنرهای مدرن نیویورک به شرح زیر است:

  • «سه چهره غرب»، برنارد وورهاوس، ۱۹۴۰
  • «غریبه‌ها در شب»، آنتونی مان، ۱۹۴۴
  • «من، جان دو»، جان اچ. آئر، ۱۹۴۸
  • «طلوع ماه»، فرانک بوزیج، ۱۹۴۸
  • «خیزش جادوگر سرخ»، ادوارد لودویگ، ۱۹۴۸
  • «تسلیم»، آلن دوان، ۱۹۵۰
  • «قهرمان برای یک روز»، ویلیام ای. سیتر، ۱۹۵۳
  • «باد موافق به سوی جاوا»، جوزف کین، ۱۹۵۳
  • «آنِ خندان»، هربرت ویلکاکس، ۱۹۵۳
  • «نیم جریب از جهنم»، جان آئر، ۱۹۵۴
  • «عجله برای زندگی»، ویلیام ای. سیتر، ۱۹۵۴

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *