بایگانی‌ها

بازگشت قدرتمندانه شیامالان

بازگشت قدرتمندانه شیامالان
بازگشت قدرتمندانه شیامالان

گام‌های رو به عقب در زندگی حرفه‌ای فیلمساز‌ها‌ی بزرگ همیشه اتفاق می‌افتد، اما کمتر کارگردان محبوبی با آثاری چون پس از زمین، بانویی در آب و واپسین هواشکن به خودکشی حرفه‌ای دست می‌زند! آن‌هم فیلمساز با استعدادی مثل ام. نایت شیامالان که با آثار درخشانی مانند حس ششم، نشکستنی و نشانه‌ها بارها توانایی‌های خود را اثبات کرده‌است.

اما به نظر می‌رسد شیامالان قصد ادامه دادن روند رو به افول چند سال گذشته را ندارد. ملاقات یکی از سورپرایزهای سال گذشته بود و اسپلیت ساخته‌ی جدید او هم پتانسیل‌های بالایی را از خود نشان داده‌است.

فیلم روایت ربوده شدن سه دختر جوان با بازی آنیا تیلور-جوی، جسیکا سولا و بتی باکلی است. از آن‌جایی که در مورد فیلمی از ام. نایت شیامالان صحبت می‌کنیم قربانی‌های داستان با یک آدم‌ربای ساده مواجه نیستند. او یک بیمار روانی 23 شخصیتی است که توسط شخصیت 24 ام اش که هیولا نام دارد و بر تمام 23 شخصیت دیگر تسلط پیدا کرده کنترل می‌شود! بازیگر این نقش چالش برانگیز و پیچیده جیمز مک‌آووی است که به خوبی هم از پس ایفای آن برآمده است. از آنجایی که این 23 شخصیت کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند، چالش بزرگ مک‌آووی در اجرا، نشان دادن 23 حالت چهره، رفتار و صدای متفاوت در سکانس‌های فیلم بوده است که از جذاب‌ترین آن‌ها می‌توان به سکانس رقصیدن او در اتاق خود در یکی از شخصیت‌هایش که یک پسر بچه نه ساله است اشاره کرد.

اسپلیت (گسست) آن‌قدر احساسی، عجیب و شگفت‌انگیز است تا شمار زیاد را مجذوب خود کند و حتی برای عده‌ای هم عذاب‌آور باشد. فیلمی در ژانر تریلر وحشت که علی‌رغم بودجه کم خود توانسته به خواسته‌هایش برسد و توانایی‌های سازنده‌اش شیامالان را بار دیگر به همه اثبات کند.