بایگانی‌ها

قاتل نه چندان اهلی!

قاتل نه چندان اهلی!
قاتل نه چندان اهلی!

از همان اوایل سال که خبر ساخت فیلم جدید مسعود کیمیایی در رسانه‌ها منتشر شد، «قاتل اهلی» فیلم پرحرف و حاشیه‌ای بود. ماجراها از زمان تولید شروع شده و حتی تا اکران فیلم ادامه داشته. اتفاق ‌کم‌سابقه حملات تند تهیه‌کننده و بازیگر اصلی فیلم به کیمیایی است که از حد معمول درگیری‌های لفظی هم فراتر رفته و تلاش عوامل برای نابود کردن فیلم خودشان ناباورانه به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل نمایش این فیلم در جشنواره‌ی امسال شرایط ویژه‌ای دارد و واکنش‌های عمومی به «قاتل اهلی» در سرنوشت و پایان دعواها تعیین کننده خواهد بود.

اما ماجرا از کجا شروع شد و چطور به اینجا رسید؟

 

اخلافات فیلم  قاتل اهلی بین کارگردان و تهیه کننده حالا تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات این روزهای سینمای ایران شده است. موضوع اختلاف بر سر اضافه کردن چند سکانس توسط کارگردان مسعود کیمیایی است که باعث مخالفت تهیه کننده منصور لشکری قوچانی شد. چندی پیش پرویز پرستویی که در زمان فیلمبرداری و تولید بارها لب به ستایش از کارگردان کهنه‌کار سینمای ایران گشوده بود، بعد از اولین همکاری‌‌اش با مسعود کیمیایی برای اولین بار در یادداشتی در روزنامه شرق درباره این اختلافات صحبت کرده است. او در بخشی از این یادداشت نوشت:

«نسخه کارگردان را دیدم و فقط بحث اضافه شدن سه سکانس نبود. تغییرات اساسی در فیلم‌نامه و مونتاژ به گونه‌ای که در خدمت آن دو سه سکانس جدید باشد صدمه اساسی به فیلم زده است. از اینکه از اعتماد و عشقی که به این فیلم داشتم سوءاستفاده شده متأسفم و به دلیل احترام ویژه ای که برای مخاطبان عزیز قائل هستم خواستم پیش از نمایش فیلم به ایشان اعلام کرده باشم این فیلم‌نامه‌ای نبود که قرار بود بازی کنم و در نتیجه این فیلم که می‌توانست اثری خوب در کارنامه همه ما باشد ارزشش را به مسائل شخصی باخت و آن نشد که با وجود مدیر بودن قرار بود بشود.»

 

مسعود کیمیایی نیز در جواب به پرویز پرستویی منتی منتشر کرد. کیمیایی در بخشی از این یادداشت در پاسخ به پرستویی نوشت:

«چرا به حرف های سرمایه گوش کردید، به حرف‌های هنر گوش نکردید، حتی سراغی نگرفتید. شما حتی نمی‌دانید و خبر ندارید من در نامه‌‌ ای به خانه سینما از دانستگانی که می‌خواهند این فیلم را به سرانجامی برسانند نوشتم و تقدیم کردم. من کی به دو نسخه ای بودن فیلم «قاتل اهلی» رضایت دادم؟

آقای پرستویی!

مگر می‌شود دو نسخه از فیلمی ساخته من وجود داشته باشد؟ مگر «گوزن ها» و چندتایی دیگر که باید عوض می‌شد و من چاره‌ای نداشتم، تهیه‌کننده نسخه ای دارد؟ تهیه‌کننده نه نویسنده و نه کارگردان است، صاحب پول است. شما در کجا و کدام سمت ایستاده اید؟ شما به قول خودتان آن نسخه من را کجا دیده اید، کنار آقای تهیه کننده؟

آقای پرستویی!

کارگردان و نویسنده اثر تا آخرین لحظه نگران اثر خود است، می‌تواند در زیبایی، تأثیر مفهومی و اجرایی فخار فکر و اجرا کند. مگر تألیف دو نسخه دارد؟ کدام تألیفی دو تا بوده، نسخه ناشر، نسخه نویسنده؟! مونتاژ فیلم «قاتل اهلی» را تهیه کننده به بهرام دهقانی سپرد و سرانجام تمام شد. دیدم قسمت‌هایی زیبا و حرفه ای و خلاق است. فقط همان دو – سه فصل به قول شما که در فیلم‌نوشت بوده فیلم‌برداری شد و واجب بود. این واجب ها فقط در سینه و خلاقیت مولف واجب می‌شود، نه عاملان دیگر. شما چرا در فیلم «متروپل» بازی نکردید را که هیچگاه نه من به شما فیلم‌نوشتی دادم و نه گفت‌وگویی کردیم، مدال می کنید؟! گفتند شما بیلیارد را نمی‌دانید. من گفتم مهم نیست، با استعدادی که دارند به سرعت یاد می‌گیرند و شاید هم خیلی خوب بازی را بلدند. گویا رابطی که هم اکنون یکی از دوستان شماست، با شما گفت وگویی داشته است که هیچگاه به من منتقل نشد، ایشان هم برای من احترام دارند و دوستشان دارم.

شما در قاب کارگردان و گفت وگوی نوشته شده نویسنده بازی می‌کنید. جواب دادن کار شما نیست. شما بازی نوشته شده را بازی کردید و بسیار خوب هم بازی کردید.»

او در بخش دیگری از نامه اشاره کرد:

«دریغ که دوستی، هنرمندی، بازیگری خوب را از من برنجانند. در همین دوستی می‌گویند، کاش یک بار به خانه ای که سر سفره آن نشستی، می‌نشستی و به من گوش می دادی…

آقای پرستویی!

شما دستمزد فیلم «قاتل اهلی» را به گفته تهیه کننده آن دویست و هفتاد میلیون تومان گرفته اید که تمام آن نقد شده است. اما ایشان هنوز طبق قرارداد، نیمی بیشتر از دستمزد قرارداد مرا نداده اند. رفاقت کنید، بقیه پول من و دیگر عوامل را بگیرید و سالی یک فیلم از آن فیلم های دفاعی، خود بازی کنید.

فیلم «قاتل اهلی» یک نسخه دارد، یک تألیف دارد.»

 

در ادامه این اختلافات پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرامش پست جدید و تندی گذاشت که بسیاری آن را پاسخی به کیمیایی می‌دانند.

«اینجوری شده دیگه

وقتی به یه آدم زیادی لطف می‌کنی

بعد از مدتی

هم خودشو گم می‌کنه

هم تو رو…»

 

حال باید دید اختلاف بین عوامل فیلم قاتل اهلی راه به کجا خواهد برد؟ در شرایطی که خیلی از مردم و مخاطبان سینما کاری به این دعواها ندارند و منتظر تماشای یکی از آثار مهم‌ جشنواره‌ی امسال هستند.