شماره جدید دنیای تصویر منتشر شد، همراه با پروندهها و مطالب متنوع و متعدد درباره سینمای ایران و جهان و البته پدیدههای مختلف صنعت سرگرمی.
در این شمارهای پروندهای مفصل تدارک دیده شده درباره «خانواده فیبلمن» ساختهی جدید استیون اسپیلبرگ. روایت آدام کرتیس مستندساز جنجالی از فروپاشی شوروی در سریال مستند «ترومازون» نیز از چندین زاویه مورد بررسی قرار گرفته است.
«آواتار: راه آب» و فتح دوباره سینماها توسط جیمز کامرون، «1899» و موج جدید سریالهای آلمانی، فیلم «تار» و نقشآفرینی کیت بلانشت، «آمستردام» و بررسی کارنامه پر فراز و نشیب دیوید اُ. راسل، «مثلث غم» و مسئله قدرت در سینمای روبن استلوند، روایت متفاوت گییرمو دلتورو از «پینوکیو»، جدیدترین عنوان در سری بازیهای «خدای جنگ»، نگاه دوباره به «حکم» ساخته سیدنی لومت پس از چهل سال، «خواستگار» علی حاتمی و بازنگری و بازبینی آثار متفاوت سینمای ایران، بررسی اکران سینمای ایران در فصل سرما و… از جمله دیگر مطالبی است که در این شماره میخوانید.
شماره جدید دنیای تصویر هماکنون در روزنامهفروشیهای سراسر کشور موجود است و نسخه آنلاین و رنگی مجله را هم میتوانید از وبسایت دنیای تصویر آنلاین، فیدیبو و کتابراه دریافت نمایید.
فهرست کامل مطالب و نویسندگان این شماره به شرح زیر است:
رویداد داخلی: وقایعنگاری یک اکران شکستخورده (حسین جوانی)
تازههای 2023
ریشهها: لگد کردن میخچه پای هنر (پنجاهسالگی «خواستگار» علی حاتمی/ حسین جوانی
پرسونا
از تبار ساحرهها (درباره نقشآفرینی کیت بلانشت در «تار»)/ صوفیا نصرالهی
بیان خلاقانه انحطاط (شخصیتپردازی و بحرانهای شخصیتی در «تار»)/ فرهاد پروین
مستند
تـَرَک، گُسَست، شِکَست (روايت فروپاشي شوروي در «ترومازون»)/ کسری ولایی
شکست آزمون دموکراسي (چرا بايد مستند «ترومازون» را ببينيم؟)/ امین مبینی
مسکو سيبزميني نداشت (آدام کرتيس مستند جدیدش را شرح ميدهد)/ ترجمه: اردوان شکوهی
به روايت کرتيس (بازتاب تصوير تاريخ در مستندهايي از دنياي امروز)/ مدیسا مهرابپور
مروري بر تصوير پيشگويانه فيلمهاي ديستوپيايي بلوک شرق از سرنوشت ناگزير شوروي/ علی ملاصالحی
برداشت کوتاه
نبرد ادامه دارد (فتح دوباره سينماها با «آواتار: راه آب»)
بازگشت پادشاه (با جيمز کامرون درباره چهار دهه فيلمسازي)/ ترجمه: آرش خیروی
اميد زنده ميماند (گزارشي از توليد سخت و هيجانانگيز «آواتار: راه آب»)/ ترجمه: جواد رهبر
برداشت بلند
داستان ساده را پيچيده روايت کن (چرا «آمستردامِ» ديويد اُ. راسل با شکست مواجه شد؟)/ عباس نصرالهی
اول شخصيت، بعد فيلم (ويژگيهاي تکرارشونده در فيلمهاي ديويد اُ. راسل)/ ترجمه: طاهره موسوی
با کمي جنون و شکر اضافه (مروري بر کارنامه سينمايي ديويد اُ.راسل)
حقهبازي آمريکايي/ بهمن شیرمحمد
دفترچه بارقه اميد/ مازیار وکیلی
جوي/ آراد فرشچی
مشتزن/ امید پورمحسن
من عاشق هاکبيزم/ احسان رویامنش
سه پادشاه/ مهدی ولیزاده گیوی
لاس زدن با فاجعه/ سهراب صباغیان
کاردستي/ حسنا پرویزی
سریال
قصهگويي به شيوه حل کردن مکعب روبيک ( درباره سریال «1899»)/ حسین جوانی
اروپا درون کشتي (سازندگان «1899» رازهاي اين سريال را فاش ميکنند)/ ترجمه: امیرحسین موسوی
تاريکي ديروز، روشنايي فردا (همهچيز درباره موج فراگير و جديد سريالهاي آلماني)/ تحقیق و ترجمه: حسین جوانی و امیرحسین موسوی
سینما و ادبیات
مخلوق رنجور (روايت متفاوت گييرمو دلتورو از «پينوکيو»)/ احسان آجورلو
عيار روح يا جلوه رُخ؟! (ريشههاي فلسفي و عرفاني «پينوکيو» در متن و اقتباس)/ فاطمه شاهبنده
سینماتک
حصر معنا در چندضلعيهاي منتظم! (مسئله «قدرت» در سينماي روبن اوستلوند)/ مسیح نوروزی
جذابيت پنهان مردمآزاري (گفتگو با روبن اوستلوند درباره «مثلث غم»)/ ترجمه: امیرحسین موسوی
ممنتو
اين فقط يک فيلم است، پس چرا گريه ميکني؟ (فيلمدرماني استيون اسپيلبرگ با «خانواده فيبلمن»)/ کسری ولایی
صدا، دوربين، زندگي! (برخورد نزديک با «خانواده فيبلمن« از نوع اسپيلبرگياش)/ آریان گلصورت
بازگشت به خانه (از شکلگيري ايده تا ساخته شدن «خانواده فيبلمن»)/ ترجمه: جواد رهبر
تمام چيزهايي که دوستشان داشتهاي (گفتگو با استيون اسپيلبرگ)/ ترجمه: زهرا الماسی
مثل وارد شدن به قلب يک آشناي قديمي (گفتگو با بازيگران «خانواده فيبلمن»)/ ترجمه: جواد رهبر
خاطراتي که فيلمها را ميسازند (موج اُتوفيکشن در سینما)/ ترجمه: اردوان شکوهی
مباحث نظری: چه کسي ميشمارد؟! (بررسي نظرسنجي جديد مجله «سايت اند ساوند») / امین نور
بازی: نبرد با گذشته (درباره بازی «خداي جنگ: رگناروک»)/ علی عابدی
پنجره عقبی
مردِ آزادِ همهفنحريف (نگاهي دوباره به «حکمِ» سيدني لومت در چهلمين سال نمايش فيلم)/ سید آریا قریشی
فرصتی برای یافتن/ (بررسی «حکم» از منظر معناشناسی)/ پیام نصیری خرم
هزار و یک فیلم…/ ترجمه سعید خاموش