بایگانی‌ها

دبیر جشنواره فیلم فجر: امسال فرش قرمز نداریم

دبیر جشنواره فیلم فجر: امسال فرش قرمز نداریم
دبیر جشنواره فیلم فجر: امسال فرش قرمز نداریم

 

مجتبی امینی که یازده ماه از انتصاب‌اش به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر می‌گذرد در نخستین نشست خبری‌اش درباره برخی هنرمندان که فیلم در جشنواره دارند اما تمایل به حضور در این رویداد ندارند، گفت: شاید مسائل اجتماعی دخیل باشد یا شخصی! ولی حاشیه‌ها تاثیری در بستر عدالت خواهی نمایش فیلم‌ها نخواهد داشت و ملاک ما نظر تهیه‌کننده است.

 

در ادامه بخش‌هایی از صحبت مجتبی امینی  را به نقل از ایسنا مرور می‌کنیم:

در میان آثار رسیده ۳۰ فیلم خوب داشتیم که در نهایت به ۲۴ فیلم رسیدیم و امیدوارم فیلم آقای مسعود جعفری جوزانی هم زودتر آماده شود تا از بخش رزرو به بخش مسابقه اضافه شود.

فیلم خارجی متقاضی حضور در جشنواره بودند که هیات مشاور ۲۶ اثر را از ۲۵ کشور انتخاب کرد و برخی برای اولین بار در منطقه اکران می‌شوند.  

متولی تصمیم‌گیری برای یک اثر تهیه‌کننده است و او برای حضور در فستیوال و اکران آن تصمیم می‌گیرد. برخی همراه هستند با تهیه‌کننده و برخی هم خیر. ممکن است مسائل اجتماعی دخیل باشد یا شخصی ولی حاشیه‌ها تاثیری در بستر عدالت خواهی نمایش ندارد و ملاک ما نظر تهیه‌کننده است. در دوره‌های قبل پیش آمده که گروهی برای پرسش و پاسخ حاضر نشدند که ما در این مورد کاری نداریم. سعی می‌کنیم بستر آرامی برای فیلم برقرار کنیم تا بعد در داوری ارزیابی شوند.

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین درباره حاشیه‌های که گفته می‌شود جشنواره یکسری تشویق و تنبیه در نظر گرفته است، بیان کرد: ما یک مراسمی به عنوان جشنواره داریم که هنرمندان را دعوت کردیم بنابراین اختیاری برای تنبیه یا تشویق‌های که گفتید نداریم. ما براساس پروتکل‌ها یک فستیوال را برگزار می‌کنیم بنابراین آنچه در این مدت مطرح شده جنگ تیترهاست.  

امینی درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: رسانه‌های آن سوی آب مسایل این چند وقت اخیر را با دوز بیشتری پیگیری کردند و جنگ رسانه ای آنها در صدد آسیب زدن به بخش بین‌الملل بود. ما تلاش کردیم با شرایط آرام و مناسبی پذیرای بخش بین‌الملل باشیم و جزییات بیشتر در روزهای آینده اعلام خواهد شد.  

 

دبیر جشنواره فیلم فجر در بخشی دیگر درباره وضعیت سیمرغ مردمی جشنواره پس از حاشیه‌های سال قبل ضمن اشاره به درخواست فیلم‌سازان برای زمان بیشتر جهت آماده کردن آثار خود گفت: ما موضوع دوستان را درک کردیم وگرنه یک ماه قبل می‌توانستیم ۲۰ اثر را انتخاب کنیم و درگیر کیفیت نشویم ولی امسال ۶ فیلم با پروداکشن بزرگ داریم به همین دلیل صبر کردیم و با توجه به ترافیک استودیوها همراهی کردیم. با این حال یکسری آثار از نیمه‌های جشنواره به ناوگان اکران اضافه می‌شوند بنابراین اینها شرایط را برای برقراری عدالت در بخش آرای مردمی فراهم نمی‌کند. تا الان که اینجا هستیم نمی‌توانیم ۲۴ اثر را در سبد بخش رای‌گیری مردمی قرار دهیم ولی باز هم امشب جلسه داریم تا درباره سیمرغ مردمی تصمیم گیری کنیم.

در بخشی دیگری از نشست خبری جشنواره فیلم فجر، درباره نحوه برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها پرسیده شد که مجتبی امینی پاسخ داد: نام مجری نشست‌ها بعدا اعلام می‌شود و ولی نحوه برگزاری نشست‌ها به شیوه سال‌های قبل است.

مجتبی امینی درباره فرش قرمز جشنواره گفت: سیاست ما امسال بر این مبنا بود که یک جشنواره چهل ساله را به دوره چهل و یکم برسانیم و برگزاری این رویداد واقعا سخت است و حتی در سطح کشور با آن درگیر می‌شویم بنابراین از تمام دبیرهای دوره‌های قبل تشکر می‌کنم و به عنوان سرباز فرهنگی تلاش می‌کنم این جشنواره را به ساحل برسانم و به دوستان دیگری در آینده بسپارم. در این راستا معتقدم جشنواره باید با سبک ایرانی اسلامی هماهنگ باشد و نباید با دست فرمان کشورها و فرهنگ غربی کار کنیم. البته فرهنگ هر کشور محترم است ولی بنای ما بر این بوده که در چهارچوب فرهنگ ایرانی اسلامی قدم برداریم.  

: تمام دوستان اپوزوسیون ما که الان خارج از کشور هستند در دوره های مختلف جشنواره حضور داشتند و کسی نمی‌تواند بگوید که در هیچ کدام از این ۴۰ دوره در جشنواره نبوده است. آنهایی که الان هم در این ۲۴ فیلم هستند از بدنه سینمای ایران هستند و ما لفظی به نام خودی و غیرخودی نداریم. ما از کره دیگری هنرمند نیاورده‌ایم و همه هنرمندان اینجا هستند. اگر به عقب برگردیم باز هم نام ۷۵ فیلم متقاضی و بعد ۲۴ فیلم را زود اعلام نمی‌کردیم چون می‌خواستیم در آرامش کار خود را پیش ببرند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان این نشست تاکید کرد که «فشارهای رسانه‌ای خارجی هیچ تاثیری روی ما نداشته و با اقتدار پیش می‌رویم تا فصل جدیدی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.