بایگانی‌ها

زنده باد کودک درون

زنده باد کودک درون
زنده باد کودک درون

ترجمه:ا.ا
ا
▪️قرار است در برلیناله از استیون اسپیلبرگ با  جایزه خرس طلایی روز 21 فوریه تجلیل شود. به همین مناسبت از سیزده فیلمساز مطرح مستقل و بین‌المللی از تاثیر اسپیلبرگ، نخستین فیلمی که از او دیدند و در مجموع تاثیر فیلمساز «خانواده فیبلمن» بر فرهنگ سینمای جهان و در مقام یک داستان‌گو پرسیدند. اسپیلبرگ 76 ساله سال گذشته سی و چهارمین فیلم بلندش را ساخت. در طول زندگی 22 بار نامزد اسکار  شد که 9 بار در شاخه بهترین کارگردانی بود -برای فهرست شیندلر و نجات سرباز وظیفه رایان جایزه اسکار کارگردانی را گرفت. او جایزه شیر طلایی افتخاری ونیز را  و جایزه یک عمر دستاورد هنری موسسه فیلم آمریکا را  در کارنامه دارد.

 

ادوارد برگر(کارگردان و نویسنده درجبهه غرب خبری نیست):دنبال نکردن فیلم‌های  اسپیلبرگ  برای هر  سینمادوستی اجتناب‌ناپذیر است، زیرا این فیلم‌ها به نقاط عطف نمادین دهه‌ها تبدیل شدند. آثار اسپیلبرگ  خاطرات و تجربیات نمادین اند. چندی پیش فیلم‌های اولیه او مانند شوگرلند اکسپرس و دوئل را تماشا کردم و از آن داستان‌ها  انگشت حیرت بر دهان گزدیم. من همچنین برای گستردگی داستان هایی که او می تواند تعریف کند، احترام قائلم. او پارک ژوراسیک و فهرست شیندلر را همزمان ساخت. من مصاحبه ای با سم مندس پس از ساخت زیبایی آمریکایی خواندم. او با اسپیلبرگ ملاقات کرده بود و پرسید: “چه توصیه ای می توانی برای من داشته باشی؟” اسپیلبرگ گفت: کفش راحت بپوش. من فکر می کردم که واقعاً توصیه‌ی ارزشمند است و هر روز وقتی سرصحنه فیلمبرداری می روم به آن پایبند هستم. وقتی کفش های ورزشی ام را می پوشم به اسپیلبرگ فکر می کنم.

 

اس اس راجامولی(کارگردان خیزش غرش آتش):من از بچگی طرفدار فیلم‌های اسپیلبرگ بودم. سال ها بعد، وقتی زبان فیلم را فهمیدم، می‌توانستم ببینم که او چه استادکاری  است. تغییر ژانر از فیلمی به فیلم دیگر، ایجاد تنش نوآورانه  از فیلمنامه تا  ساخت فیلم، خلق جهان هایی با جزئیات بی عیب و نقص، هر جنبه ای از فیلم سازی او یک الهام است.

 

سوزان بیر(کارگردان در یک دنیای بهتر، جعبه پرنده):اسپیلبرگ بر همه افراد در صنعت تأثیر گذاشته است، اما تأثیر او فراتر از صنعت سینما است و تأثیر فرهنگی گسترده‌تری دارد. همه فیلم های او ملایم نیستند، اما لطافتی در داستان گویی او وجود دارد که از محتاط بودن نشات نمی‌گیرد، بلکه از برتری او ناشی می شود. اگر قدرتمند هستید، مجبور نیستید فریاد بزنید. او  در این مقطع زمانی تنها کارگردانی  باید باشد که می‌توانیم بپرسیم: «10 فیلم مورد علاقه‌تان از اسپیلبرگ چیست؟» اسپیلبرگ کارگردان بسیار مهمی است. رازش  این است که او بسیار ماهر و از نظر فنی نوآور است اما هرگز کنجکاوی و معصومیت خود را رها نکرده . وسواس او نسبت به داستان های خاص و مضامین خاص، معصومانه است. در درون آن کارگردان دیوانه وار رویایی و با تجربه، پسر کوچکی پنهان شده است که ظاهر می شود و آثار غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی را تضمین می کند.

 

سوفی هاید(موفق باشی لئو گرانده):« او بیشتر یک افسانه است – ایده ی  است برای فیلمساز شدن . می گویند،  همدلی و ایجاد احساسات است که اسپیلبرگ در آن بسیار مهارت دارد و من همیشه برای این ویژگی ها تلاش می کنم. او آنقدر فیلم ساخته که آبزورد است. و همه آنها بسیار متنوع هستند. باورش سخت است که یک کارگردان همه آنها را ساخته است.

 

لوکا گوادانینو( استخوان‌ها و همه):او طوری روی من تأثیر گذاشت که من از ژست های واضح سینمایی نمی ترسم. اگر به نمای امضای اسپیلبرگ فکر کنید، حرکت به سمت کاراکتری  است که  به  معمایی خارج از قاب تصویر نزدیک می شود با نوری که  از پشت سر او را روشن کرده و  صدای موسیقی بلند است.این یک ژست ماکسیمالیستی بسیار واضح است، و  متواضعانه فکر می‌کنم که  اسپیلبرگ روی من تأثیر گذاشته است.

 

جین کمپیون(پیانو، قدرت سگ):او بسیار مشهور و محبوب همه است. همه فیلمسازان از جمله من روی صندلی های سینما تقلا می کنند تا به استیون لبخند بزنند و با او دست بدهند.من با این چشم ها عشق سینمادوستان  زیادی  را نسبت به او دیده ام. او  پدیده سینماست و متواضع است، واقعاً همینطور است، و تمام تلاشش را می‌کند که کامل و مهربان باشد.

 

ادگار رایت(بیبی دراریور، دیشب در سوهو):فیلمی از اسپیلبرگ را با صدای خاموش تماشا کنید و یک نابغه را در محل فیلمبرداری مورد مطالعه قرار بدهید.

 

توماس وینتربرگ(شکار، یک دور دیگر):«هنر او چیزی است که به من الهام می‌بخشد . جیمز باند قهرمان من در زمان کودکی نبود، بلکه استیون اسپیلبرگ بود. او همان چیزی است که هالیوود باید باشد –  درخششی در اطراف او وجود دارد.