بایگانی‌ها

استاد سینما….

برای خودم فیلم می‌سازم!
برای خودم فیلم می‌سازم!

▪️منتقدان فیلم مطلقا  در هالیوود دوست داشته نمی‌شوند. چون‌که هر نوع فیلمی را با  نگاهی تند و تیز نقد می‌کنند همانند روزنامه نگاران سینمایی که شهرت بازیگران  و فروش فیلم‌های شان را خراب می‌کنند در حالی که اغلب‌شان هیچ تجربه فیزیکی کار در صنعت سینما را نداشته اند. هنوز که هنوز است بسیاری از منتقدان مورد نفرت هستند اما بعضی‌های شان مانند راجر ایبرت، جین سیسکل، مارک کرمود و پالین کیل بی‌نهایت مورد ستایش قرار می‌گیرند.

.

پالین کیل که این روزها نامش با فیلم تازه تارانتینو بیش از گذشته سر تیتر خبرها شده، منتقد آمریکایی نیویورکر از سال 1968 تا 1991 بود. کیل یکی از نام‌های تاثیرگذار در اواخر قرن بیستم در هالیوود است،ریویوهای او بازتاب دهنده شخصیت کیل با نگاهی نافذ و طعنه‌زن  است که اغلب  عنوانی  فراتر از یک «منتقد فیلم» صرف برای او قائل می‌شدند ، پالین توسط همتایانش به دلیل بازآفرینی مجدد روزنامه‌نگاری سینما، توسعه فرم خاص خود از نویسندگی  که به شدت بر  منتقدان فراوان دیگر  تأثیر گذاشته، تحسین می‌شود.

یکی از ستایش کنندگان او، تارانتینوی جوان ، در سال‌های ابتدایی که دانشجوی سینما و مخاطب سینمای جهان بود و در یک ویدیوکلوب در کالیفرنیا کار می کرد،نوشته های کیل را می خواند. تارانتینو در برنامه پادکستی در سال 2020 گفته:« منتقدی که بیشترین تاثیر را بر من گذاشته ، پالین کیل است. از نظر من کیل استاد سینمای من بود و در نهایت بیشتر از هر فیلمسازی بر من به عنوان یک کارگردان تاثیر داشته است.»

در دورانی که تارانتینو تک به تک کلمات کیل را می‌خواند، کیل  شاهد پیشرفت او از یک فیلمنامه نویس به کارگردان در «سگ های پوشالی» (1992) شد. فیلم موفقی که سینمای مستقل آمریکا را دگرگون ساخت،اما حضور واقعی تارانتینو تا نمایش «داستان عامه پسند»ی که برنده نخل طلا در سال 1994 شد،مورد توجه قرار نگرفت.

کیل نظر خود را نسبت به تارانتینو در همان سال اکران «داستان عامه پسند» بیان کرد. کیل گفت که تارانتینو «قطعا با استعداد است اما خیلی زود است که بگوییم این استعداد عمقی دارد.من در زمان دیدن داستان عامه پسندخیلی خندیدم. به سبک و سیاق فیلم  آشغال ساخته پال موریسی و محصول 1970 و احیاگر ساخته استورات گوردن من را به خنده انداخت .هیچ چیز در زیرمتن داستان عامه پسند وجود ندارد، هیچ جریان مخفی جدی وجود ندارد.من هیچ یک از ادعاهای مهمی را که درباره آنها  در نقدها خوانده بودم، در فیلم نیافتم، اما طنز دیوانه کننده خوبی دارد. تارانتینو نبوغ دیالوگ نویسی عامه پسند و استعداد در انتخاب بازیگر دارد. او از بازیگرانی فوق العاده در فیلم بهره جست.»