بایگانی‌ها

ستارگان در بخش کلاسیک

ستارگان در بخش کلاسیک
ستارگان در بخش کلاسیک

ترجمه:ارغوان اشتری  

پیشتر به عنوان خبرغیررسمی از نمایش فیلم کوتاه «جنگ‌های مسخره» ساخته ژان لوک گدار در جشنواره کن نوشته بودیم. مدیران جشنواره کن اعلام کردند که فیلم کوتاه گدار با عنوان «تریلر فیلمی که  هرگز وجود نخواهد داشت:جنگ‌های مسخره» به عنوان بخشی از بزرگداشت ژان لوک گدار در جشنواره کن با حضور فابریس آراگنو به نمایش در می‌آید.

 

امسال جشنواره کن یاد و خاطره کارگردان مشهور موج نوی فرانسه را با نمایش  فیلم‌های «تحقیر»(1963)(نسخه مرمت شده 4K)، مستند «گدار ساخته گدار» و نمایش فیلم کوتاه او «جنگ‌های مسخره» که پس از مرگش کامل  شده، ارج می‌نهد.

ویم وندرس برای نمایش «اتاق 999»(ساخته لوبنا پلیوست محصول فرانسه) به کن می‌آید. او سال 1982 از شانزده فیلمساز همکارش خواست تا درباره آینده سینما صحبت کنند که نتیجه این درخواست فیلم «اتاق 999» شد.حالا چهل سال بعد لوبنا پلیوست از ویم وندرس و فیلمسازان نسل جدید مانند کلر دنی،اصغر فرهادی،الیویه آسایاس و… همین سوال را پرسیده که نتیجه اش یک فیلم تازه به همین نام شده است.  نمایش فیلم با حضور ویم وندرس و فیلمسازانی که در فیلم صحبت کردند همراه خواهد بود.

فیلم دیگری که با موضوع سینما در کن نمایش دارد، «خانواده» درباره دو خانواده سینمایی  رسام-بری است که نیم قرن سینما را ساختند.پل رسام تهیه کننده فیلم هایی مانند «اینک آخرالزمان»، «هنرمند»، «اسکندر» و… است. برادر و برادر زن پل مشهورتر از خود او هستند.ژان-پی‌یر رسام مجسمه ساز و کلود بری.نسل جدید خانواده آنها نیز  در سینما فعالیت دارند. توماس لنگمن(پسر کلود بری)،دیمیتری رسام، پسر کارول بوکه  و ژان-پییر رسام.

بازیگر و کارگردان لیو اولمان که سال  2001 رئیس داوران جشنواره کن بود، برای نمایش مستند «لیو اولمان: جاده‌ی کمتر طی شده» به جشنواره کن می‌آید.

امسال بخش کن کلاسیک، با نمایش آثاری  از اوزو، از این فیلمساز شهیر ژاپنی تجلیل می‌کند که سال 1903 چشم به جهان گشود و سال 1963 از دنیا رفت. فیلم‌های «خاطرات یک جنتلمن مستاجر»، «خواهران مونکاتا» ساخته اوزو در بخش کن کلاسیک به نمایش در می‌آیند.  

امسال جیم جارموش برای نمایش «بازگشت به عقل/Le Retour à la raison» ساخته  من ری به کن می‌آید. در سال 1923 من ری نخستین فیلم خود را بداهه پردازانه  با نام «بازگشت به عقل» ساخت. او این تجربه را چند سال بعد با فیلم‌های دیگری تکرار کرد.در سال 2023، جیم جارموش و کارتر لوگان، اعضای موسس گروه Sqürl، موسیقی متن  چهار فیلم از من ری را طوری می سازند که انگار یک قطعه منحصر به فرد را تشکیل می دهند. کن با نمایش فیلم من ری صد سالگی او را جشن می‌گیرد.

در ادامه فیلم‌های مرمت شده محبوبی در جشنواره کن امسال به نمایش در خواهد آمد که شامل «طلسم‌شده»(آلفرد هیچکاک)،«خطر پیش‌رو»(کلود سوته)،«سلام، من هستم»(فرونزه دولاتیان)،««قرار ملاقات در اسکله»(پل کارپیتا)؛«نغمه‌های می‌سی‌سی‌پی»(برتران تاورنیه)،«عشق وحشی»(ژاک ریوت) و چند عنوان دیگر می‌شود. در بخش مستند ، مستندی مانند «صد سال برادران وارنر» ساخته لزلی آیورکس به نمایش درخواهد آمد.