بایگانی‌ها

ذوق و نبوغ

ذوق و نبوغ
ذوق و نبوغ

ترجمه:محمدامین شکاری

پیتر بردشاو (گاردین)

ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت، پنجمین فیلمی است که در آن هریسون فورد در نقش باستان شناس افسانه ای و ماجراجوی تازیانه‌به‌دست برای یک دور دیگر به سینماها برگشته است.  

این فیلم اولین اثر از مجموعه سینمایی ایندیانا جونز است که کارگردانی آن را استیون اسپیلبرگ برعهده ندارد- حالا جیمز منگولد است که در راس کار قرار دارد – اما علیرغم نبود اسپیلبرگ و همینطور با تمام حماقت های مک گافینیِ اثر، این فیلم، ذوق و نبوغ بسیار سرگرم کننده ای دارد. چیزی که قسمت قبلی این مجموعه یعنی فیلم قلمرو جمجمه بلورین واقعا نداشت.

 

همه ما پای این فیلم نشستیم وامیدوار بودیم که یک تجدید حیات، مشابه آن کاری که جی جی آبرامز با دنیای جنگ ستارگان و فیلم نیرو بر می‌خیزد انجام داد، در اینجا داشته باشیم، هرچند دقیقا این اتفاق رخ نداد، با این حال باز هم شاهد قصه گویی پرشتاب در فیلم هستیم. فیبی والر-بریج در نقش هلنا شاو، دخترخوانده سرکش کاراکتر دکتر ایندی، نیز در این کار همبازی فوق‌العاده‌ای است آن هم با پوشیدن شلوارک و پیراهن که او را شبیه یک قهرمان ناقلای انید بلایتون (نویسنده انگلیسی آثار کودکان) کرده است.

 

داستان فیلم در روزهای بد سال ۱۹۴۴ می گذرد جایی که با شروع فروپاشی رایش سوم، ایندیانا جونز جاسوسِ جوانِ شجاع  به همراه دوستش، پروفسور باسیل شاو، توسط نازی‌های شیطان صفت دستگیر می‌شوند، نقش کوتاه توبی جونز در اینجای فیلم دیدنی است.

 

ایندیانا جونز و دوستش آنچه را که آلمانی‌ها به دنبالش هستند به دست می‌آورند: نیمه‌ی باقی‌مانده از یک کار دست‌ساز بسیار مطلوبِ خلق‌شده توسط ارشمیدس با نام گردانه سرنوشت، که به صاحبش اجازه می‌دهد نیروهای فضا و زمان را کنترل کند، ارشمیدس دانشمند یونانی اما محتاطانه این وسیله را به دو قسمت تقسیم کرده و نیمِ دیگر آن را پنهان کرده بود.

 

تعقیب و گریز این شخصیت ها با یک آلمانی بداخلاق به نام یورگن وولر (با بازی مدس میکلسن) کل این ماجراجویی را حل‌نشده باقی می‌گذارد و داستان به اواخر دهه ۶۰ می رود، جایی که در آن ایندیانا جونز پیر و بداخلاق بازنشسته می‌شود. با این حال وولرِ آلمانی حالا با نامی جعلی از جمله مغزهای پشت فرود اولین انسان روی ماه با  آپولو ۱۱ می شود، او همچون گذشته هنوز رویای کنترل جهان و معرفی مجدد نازیسم آن هم با پیوند زدن دو نیمه گردانه سرنوشت را دارد.

 

فیلم پایانی بسیار احمقانه و سرگرم کننده دارد و از گردانه سرنوشت استفاده جسارت آمیزی شده است که کل مساله مبارزه با پیری و نیروی گرانش زمان را روشن می کند. در پایان باید گفت ایندیانا جونز هنوز سبک و کلاس قدیمی خاصی دارد.