بایگانی‌ها

تقلید زندگی

مدعیان نخل طلا از نگاه منتقدان ایندی وایر
مدعیان نخل طلا از نگاه منتقدان ایندی وایر

پیت هَموند(رپ)/ترجمه:ارغوان اشتری

تاد هینز استعداد ویژه‌ای در همکاری با ستارگان زن دارد. می‌توانم حتی او را  از این جنبه جرج کیوکر عصر جدید بخوانم. چه در کارول با کیت بلانشت  و رونی مارا یا مینی‌سریال شبکه اچ بی‌او «میلدرد پیرس» با کیت وینسلت، یا ادای دین به کارگردان بسیاری از فیلم‌های زنانه سال‌های 1950، داگلاس سیرک در «دور و دورتر» با جولین مور، ظاهرا او در منطقه امن خود کنار زنان قرار می‌گیرد. در فیلم متاخر تاد هینز، «رابطه با اختلاف سنی» که نمایشی سرگرم کننده ی شیرین برای ناتالی پورتمن و جولین مور(در چهارمین همکاری) است، این خاصیت آشکارتر شده است.

نام فیلم خوب است اما با تماشای «رابطه با اختلاف سنی» مدام به این فکر می‌کردم  که یک عنوان واقعا بی‌نظیری از  فیلم‌های هالیوودی قدیمی می‌توانست تقلید  زندگی  ساخته داگلاس سیرک باشد.نه اینکه «رابطه با اختلاف سنی» وجه اشتراکی با آن ملودرام  اشک‌انگیز محصول 1959 داشته باشد اما با توجه به بن مایه اصلی ،  عنوان به داستان می‌آمد. «رابطه با اختلاف سنی» درباره بازیگری تلویزیونی است که به ساوانا، جرجیا می‌رود تا چند روزی را برای آخرین نقش اش تحقیقات انجام بدهد، او نقش زنی  واقعی 36 ساله و مادری را ایفا می‌کند که بیست سال پیش سوژه روزنامه‌ها به دلیل ارتباط با پسری زیر سن قانونی بوده است.

 

بن مایه داستان تداعی کننده ملودرام‌های کلاسیک هالیوودی  با رویکرد هوشمندانه مدرن است. ناتالی پورتمن  که همچنین تهیه‌کننده  فیلم است و  فیلمنامه سامی برچ را به هاینز پیشنهاد داده، نقش الیزابت بری ستاره سریال تلویزیونی را بازی می‌کند که برای بازی در یک فیلم مستقل در نقش گریسی آترتون-یو (مور) که رسوایی به بار آورده، انتخاب شده است. زنی که تصویرش روی جلد تمام مجلات زرد نقش بسته، به زندان رفته و یک دوقلو به دنیا آورده و با پسری 23 سال جوان‌تر از خودش به نام جو یو(چارلز ملتون) رابطه داشته. حالا این دو ازدواج کردند به یکدیگر متعهد هستند و دوقلوهای‌شان مری (الیزابت یو) و چارلی (گابریل چونگ) از دبیرستان فارغ التحصیل می‌شوند.

 

شما نمی توانید  بهتر از این پورتمن و مور را در  مرکز  داستان  و  با نقش های  قویی مانند کاراکترهایی که در «رابطه با اختلاف سنی» دارند، در فیلمی داشته باشید. تماشای   موش و گربه بازی آنها  ثابت می کند که این دو برنده اسکار به یک اندازه خوب هستند.

 

موسیقی فیلم  فوق‌العاده‌ است، و باید هم باشد، زیرا هاینز عاشق موسیقی متن  میشل لوگراند  فقید و بزرگ  برای«واسطه» The Go Between، با بازی جولی کریستی شد و آهنگساز مارسلو زاوروس آن را  ساخت. موسیقی در هر سطحی برای فیلم اثرگذار است، به خصوص که هر چه داستان پیش می رود مرموزتر و گره گشاتر می شود.