بایگانی‌ها

افشاگری ویکتور اریسه درباره کن

افشاگری ویکتور اریسه درباره کن
افشاگری ویکتور اریسه درباره کن

افشاگری ویکتور اریسه درباره کن / پس از وارونه جلوه دادن یک واقعیت

 

امسال در جشنواره کن از  ویکتور اریسه «چشمانت را ببند» به نمایش عمومی درآمد.  فیلم قبلی این کارگردان گزیده کار در سال 1983 با نام  «جنوب/El Sur» اکران شد. او  سال 1973 «روح کندوی عسل» را ساخت که با این فیلم شهرت دارد. اریسه اکنون 83 ساله است  و  با وجودی که چند فیلم او در سال‌های گذشته در بخش رقابتی شرکت داشتند اما فیلم امسال او در بخش «کن پره‌مییر» پذیرفته شد!

 

چند روز پیش خبری منتشر شده بود که   دلیل نبودن فیلم ویکتور اریسه در بخش مسابقه کامل نشده بودن فیلم بوده.  و طوری جلوه داده شده بود که عملا چشم بسته جشنواره کن فیلم را  برای بخش غیررقابتی پذیرفته! تا اینکه چند ساعت پیش از ویکتور اریسه نامه ی  در خبرگزاری های  انگلیسی زبان منتشر شد .اریسه در نمایش فیلم در جشنواره کن شرکت نکرده چون فیلم را 24 مارس به دبیرخانه کن ارسال نموده که شامل نسخه نهایی  فیلم می‌شده  بدون آنکه تصحیح  نور و رنگ روی فیلم انجام داده باشد.اریسه در این نامه می نویسد که فیلم را برای بخش  مسابقه و دو هفته کارگردانان ثبت نام کرده بود.او در حالی که منتظر پاسخ از مدیران کن (تی یری فرمو) بوده . مدیر بخش دو هفته کارگردانان فیلم را  برای افتتاحیه  به او پیشنهاد می دهد. او نامه ی به تی‌یری فرمو می‌نویسد و از او می پرسد که اگر فیلم در بخش مسابقه انتخاب نشده به او در زمان مناسب اعلام کنند تا حضور فیلم را برای گزینه های دیگر مانند دو هفته کارگردانان، جشنواره لوکارنو و ونیز درنظر بگیرند.

 

 

 

اما سرنوشت نهایی فیلم در کنفرانس مطبوعاتی اعلام فیلمهای بخش مسابقه معلوم می شود که اریسه در بخش مسابقه پذیرفته نشد و همین امر دلخوری برای اریسه به وجود آورد. فیلم ویکتور اریسه در بخش کن پره‌مییر امسال نمایش داده شد. به همین خاطر ویکتور اریسه  مجبور شد سکوتش را بشکند تا حقیقت روشن شود.