بایگانی‌ها

ملاقات با جین فاندا

ملاقات با جین فاندا
ملاقات با جین فاندا

▪️جین فاندا برنده دو جایزه اسکار در مسترکلاس جشنواره کن نود دقیقه صحبت کرد، نظراتش را روشن درباره هالیوود، همکاران  خود شامل رابرت ردفورد، کاترین هپبرن، مایکل داگلاس بیان کرد.بخش‌هایی از صحبت‌های او را مرور می‌کنیم.

 

او درباره رابرت ردفورد می‌گوید:«انسان بسیار خوبی است. فقط با خانم‌ها مشکل دارد!» جین فاندا در چهار فیلم با رابرت ردفورد همکاری داشته است. جین فاندا می‌گوید که ردفورد همیشه اوقات تلخ بود و   فاندا باخودش فکر می‌کرد که رفتار ردفورد تقصیر خودش است. اما در چهارمین فیلمی که این دو باهم کار کردند، متوجه شد که ایراد از او نیست:ـ«…وقتی به هشتاد سالگی رسیدم و وقتی سه ساعت دیر با اوقات تلخی سرصحنه می‌آمد، فهمیدم که اشکال از من نبوده.» این دو آخرین بار در فیلمی از نتفلیکس، «روح ما در شب» کنار هم ظاهر شدند.

 

فاندا درباره ژان لوک گدار ستایش آمیز صحبت کرد.  جین فاندا در فیلم «همه چیز رو به راه است/Tout Va Bien» در سال 1972 مقابل دوربین او رفته بود. فاندا می‌گوید:« گدار فیلمساز بزرگی بود. کلاه از سر برای او برمی‌دارم. فیلمسازی شهیر. اما به عنوان یک مرد؟ متاسفم. نه، نه!»

جین فاندا با لی ماروین در «کت بالو» در سال 1965 همکاری کرد:« من از روند فیلمسازی لذت می‎بردم. و لی ماروین شگفت آور بود. خیلی بامزه بود. همیشه مست سرصحنه می‎آمد. در یک مهمانخانه اقامت داشتیم. او را باید از پله‌ها بالا می‌بردند از فرط مصرف نوشیدنی‌های الکلی! گاهی از  اوقات چهارده ساعت در روز فیلمبرداری داشتیم. یکبار ماروین من را کناری کشید و گفت که ما ستاره‌های این فیلم هستیم. اگر اجازه بدهیم این همه ساعت از ما کار بکشند، فقط زحمت و آسیب به ما وارد نمی‎شود بلکه  گروه تولید هم  به زحمت خواهد افتاد. ما باید به خاطر کارگردان، و گروه تولید مخالفت کنیم. باید این میزان ساعت کار را نپذیریم. ما باید کنار گروه تولید باشیم. این درس بزرگی بود که از لی ماروین آموختم.»

 

کاترین هپبرن  و جین فاندا تا  زمان مرگ هپبرن در سال 2003 باهم دوست ماندند. اما نکته‌ی که برای فاندا عجیب به نظر می‌رسد این است که هپبرن از  فاندا خوشش نمی‌آمد. جین همراه پدرش هنری و کاترین در فیلم «کنار برکه طلایی» در سال 1981 نقش‌آفرینی داشت. «این یکی از باشکوه ترین تجربیات زندگی من بود، در فیلم  بخاطر پدرم بازی کردم.  اما از  کاترین هپبورن  در این فیلم آموختم.» هنری فاندا در سال 1982 درگذشت.

 

 

یکی از حاضران در مسترکلاس از فاندا در مورد چگونگی ورود به صنعت سرگرمی پرسید و در پاسخ  او به مایکل داگلاس اشاره کرد  که  کنارش در سندروم چینی / The China Syndrome بازی کرد.

 

«اجازه ندهید عوضی‌ها مانع شما شوند و آسیب به شما بزنند. باید قوی باشید و در مقابل آنها بایستید، اما این کار را به روش سیاستمدارانه انجام دهید. شما نباید دشمنی ایجاد کنید. همه چیز به روابط مربوط می شود. این اشتباه بزرگی بود که من مرتکب شدم. من هرگز رابطه برقرار نکردم. مایکل داگلاس. در ایجاد روابط عالی است. فکر نمی‌کنم او واقعاً من را دوست داشته باشد، اما او بسیار سیاستمدار است.»