بایگانی‌ها

روایتی تازه از فاجعه‌ سینما رکس آبادان در فیلم‌نت

روایتی تازه از فاجعه‌ سینما رکس آبادان در فیلم‌نت
روایتی تازه از فاجعه‌ سینما رکس آبادان در فیلم‌نت

 

پلتفرم فیلم‌نت در طرح «سینمای دیگر» فیلم‌های مستند، کوتاه، انیمیشن و هنری را به نمایش می‌گذارد که در همین راستا فیلم «سینه‌ما رکس» عرضه شد.

 

به گزارش روابط عمومی فیلم‌نت، فیلم مستند «سینه‌ما رکس» ساخته مشترک میترا مهتریان و صادق دهقان از شامگاه شنبه 28 مرداد ماه مصادف با چهل و چهارمین سالگرد آتش سوزی مرگبار در سینما رکس آبادان در پلتفرم فیلم‌نت عرضه شد.

 

این فیلم در راستای اجرای طرح «سینمای دیگر»؛ نمایش آثار کوتاه، مستند، انیمیشن و فیلم‌های بلند داستانی هنری و تجربی از فیلمسازان ایرانی در پلتفرم فیلم‌نت، به نمایش درآمده است. پیش  از این مستند تاریخی «سرپتی ها» ساخته کیوان مهرگان در این طرح به نمایش در آمده بود.

 

فیلم مستند «سینه‌ما رکس» ساخته میترا مهتریان و صادق دهقان و به تهیه کنندگی میترا مهتریان که از روز شنبه 28 مرداد ماه در پلتفرم فیلم‌نت عرضه شده است، روایتی تازه از فاجعه سینما رکس آبادان را بازگو می کند و با گردآوری برخی اسناد و مصاحبه با برخی از شاهدان عینی و مقامات مسئول آن دوران ابعاد تازه تری از آتش سوزی سینما رکس آبادان در مهر ماه 1357 را ارائه می‌دهد.  

 

فیلم مستند «سینه‌ما رکس» پیشتر و در سال 1400 در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران عمومی شده بود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: ٢٨ مرداد ١٣٥٧ ساعت ده شب آبادانِ گرم/ یکباره داغ شد/ گُر گرفت/ سوخت ـــ سینمارکس اش با «گوزنها» بر پرده و بیش از ٦٠٠جان بی خبر از پشتِ پرده…. روایت رسمی اما ٣٧٧ تن هموطن بود. و چند تبعه ی کره و فیلیپین در کنارشان. شهر شد چهارصدهزار صاحب عزا، و بهت و اندوه به سرعت منتشر شد در همه جا. ٤١سال بعد كه سراغى از بازماندگان گرفتيم تازه باورمان شد كه زمان هميشه هم حلال مشکلات نيست، فقط گاهى به رسوب واميداردشان.

و ای واى از تركيب ناباورى و فراموش شدگى!

جاي سينماركس در شهر خالي است، اما در سينه تك تك اهالي آبادان پر شده؛ به همان حرارت… داغ و سوزان. فيلم مستند «سینه‌ما رکس» تقديم مي شود به همه ي سينه هاي داغدار و حافظه هاي غمگسار.

 

عوامل «سینه‌ما رکس» عبارتند از نویسنده و کارگردان: میترا مهتریان و صادق دهقان، پژوهش: میترا مهتریان، تصویر: صادق دهقان، میترا مهتریان، افشین خسروآبادی و عماد سلمانیان، دستیار تصویر: میلاد جعفری، تدوین: صادق دهقان، صدابرداری: ایمان لطفیان و فرهاد عمویی تبریزی، صداگذاری: گیسو آزادروش و تهیه کننده: میترا مهتریان.