بایگانی‌ها

تی‌شرت‌های اعتراضی جایگزین شکوه ستارگان

تی‌شرت‌های اعتراضی  جایگزین شکوه ستارگان
تی‌شرت‌های اعتراضی جایگزین شکوه ستارگان

▪️هشتادمین دوره جشنواره ونیز در حالی آغاز به کار کرد که سه تن از اعضای داوران بخش مسابقه به ریاست دیمین شزل  با پوشیدن تی‌شرت‌هایی از اعتصاب نویسندگان و بازیگران آمریکا حمایت کردند. پنج سال پیش بردلی کوپر همراه با لیدی گاگا، «ستاره‌ای متولد می‌شود»، نخستین تجربه فیلمسازی خود را به ونیز آورد. روی فرش قرمز دست در ددست لیدی گاگا حضور یافت، در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و سوژه صدها تیتر خبری شد. اما امسال فیلم دوم او در مقام کارگردان و بازیگر «مایسترو» با موضوع آهنگساز یهودی لئونارد برنستاین بدون حضور او و دیگر بازیگران فیلم  در ونیز به نمایش درخواهد آمد.

قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا که به طور سنتی، محلی برای نمایش فیلم‌های اسکاری است امسال عاری از شکوه دوره‌های قبل است. به دلیل اعتصاب ادامه دار بازیگران و نویسندگان در آمریکا که هالیوود را به تعطیلی کشانده، ستارگان فیلم‌های آمریکایی از تبلیغ فیلم‌های‌شان منع شده‌اند که شامل حضور روی فرش قرمز و مصاحبه می‌شود. شعله‌های این اعتصاب دامن جشنواره ونیز را هم گرفته است! مدیران جشنواره  امیدوارند که حضور فیلم‌های قوی مانند «پریسیلا» ساخته سوفیا کاپولا، «فراری» ساخته مایکل مان، «خاستگاه» ساخته آوا دوورنی، «بیچارگان» ساخته یورگس لانتیموس و… شور هیجان را به ونیز برگرداند.  

 

آدام درایور برای تبلیغ «فراری» ساخته مایکل مان به ونیز می‌آید. «فراری» فیلمی است که خارج از سیستم استودیویی ساخته شده و احتمالا درایور تی‌شرت اتحادیه بازیگران را زیر تاکسیدو در روز نمایش بپوشد. در کنفرانس مطبوعاتی داوران در جشنواره ونیز ، رئیس اعضای داوران دیمین شزل گفت:«امروز 121 روز است که نویسندگان در هالیوود در اعتراض به سر می‌برند و چهل و هشتمین روزی است که بازیگران در اعتصاب هستند. یک ایده اساسی وجود دارد که هر اثر هنری برای خودش ارزش دارد، فیلم فقط یک اثر محتوایی نیست که باید در  مسیر تولید قرار بگیرد. این ایده، که چگونه هنر را می توان ماندگار ساخت، نخ نما شده است.»

 

«از نظر من این موضوع اصلی است، که مناقشه در مورد دستمزدها از آنجا شروع می شود. موضوع در مورد افرادی است که برای هر اثر هنری دستمزد می گیرند. موضوع هنر است تا محتوا.»

 

در مراسم افتتاحیه جشنواره جایزه شیر طلایی یک عمر دستاوردهنری به کارگردان لیلیانا کاوانی توسط شارلوت رمپلینگ اهدا شد. رمپلینگ بازیگر فیلم «هتلبان شب»(1977) ساخته کاوانی است. کاوانی که نود سال سن دارد از اهمیت فیلمسازان زن روی سن صحبت کرد. فیلمی از او در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می‌آید. نام فیلم او L’Ordine del Tempo است.

 

جشنواره با نمایش فیلم «فرمانده»  ساخته ادواردو دی‌آنجلیس  آغاز به کار کرد.