بایگانی‌ها

واکنش کارگردان «لالا لند» به غیبت فرهادی در اسکار

واکنش کارگردان «لالا لند» به غیبت فرهادی در اسکار
واکنش کارگردان «لالا لند» به غیبت فرهادی در اسکار

شخصیت‌های بسیاری از جمله مریل استریپ و مایکل مور به قانون منع ورود مسلمانان به امریکا انتقاد کرده اند. این قانون باعث عدم امکان ورود اصغر فرهادی به عنوان یکی از پنج نامزد بهترین فیلم به امریکا و شرکتش در مراسم اسکار شده است.

چندی پیش آوا دووری کارگردان فیلم سلما و مستند تحسین شده سیزدهم با توییتی به این اتفاق واکنش داد. دووری با بازنشر سخنرانی فرهادی در صفحه توییترش با زبانی کنایی نوشت:«حرف‌هایی از یکی از فیلم‌سازان مورد علاقه ام که مانند بسیاری دیگر از سرزمین آزادی طرد شده اند».

اما تازه‌ترین واکنش مربوط به سخنرانی دیمین شزل کارگردان آثار تحسین شده ویپلش و لالالند است که در نطق سخنرانی‌اش پس از دریافت جایزه انجمن کارگردانان به این رویداد اشاره کرد.  او پس از صحبت درباره فیلم‌هایی که بر او تاثیر گذاشته اند با اشاره به جهانی بودن زبان سینما گفت:

«در زمان موج نوی سینما فرانسه زمانی که فیلم‌های امریکایی و ایتالیایی به فرانسه می‌آمدند، مردم عاشق آنها بودند. اما نکته این است که بسیاری از فیلم ها در آن زمان زیرنویس فرانسوی نداشتند و درصد کمی از بچه‌های فرانسوی انگلیسی بلد بودند. آنها فیلم‌های جان فورد، هاوکس و هیچکاک را بدون این‌که بفهمند شخصیت‍‌ها چه به هم می‌گویند می‌دیدند و درک می‌کردند. سینما زبانی بدون مرز است. آقای فرهادی از کشوری می‌آید که دولتم به من می‌گوید نباید با آن گفتکو کنم.»

مراسم اسکار در روز بیست و شش فوریه، هشت اسفند ماه در سالن دالبی هالیوود برگزار می‌شود.