بایگانی‌ها

مروری بر گفته‌های دیروز وزیر ارشاد

مروری بر گفته‌های دیروز وزیر ارشاد
مروری بر گفته‌های دیروز وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص شفافیت مالی جشنواره فیلم فجر سی و چهارم و سی و پنجم تأکید کرد که لزوم شفافیت مالی جشنواره فیلم فجر را به سازمان سینمایی ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود که صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه زمانی اسناد و مدارک مالی ۲ دوره اخیر جشنواره فیلم فجر در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی بدون برگزاری هر نوع مزایده‌ای به جشنواره فیلم فجر وصل شده‌اند، گفت: من یک ابلاغیه به سازمان سینمایی داده‌ام تا درباره همه اقدامات مالی و حتی غیرمالی جشنواره فیلم فجر، شفاف‌سازی کنند. از نظر من شفافیت امور یک ضرورت است و این ابلاغ را در همین راستا به آن‌ها داده‌ام. مردم محرم‌ترین افراد هستند و باید اطلاع‌رسانی شفافی برای آن‌ها انجام گیرد و هیچ‌گونه ابهامی در این زمینه برای من قابل‌ پذیرش نیست.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بیان کرد: گرچه امسال جشنواره خوبی را برگزار کردیم ولی لازم است در سال‌های آتی در ساختار و شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر تغییراتی ایجاد کنیم تا هر چه بیشتر با تحولات سینما، همراه شویم.

صالحی امیری با اشاره به برخی از نقدهایی که به جشنواره فیلم فجر امسال شده بود، گفت: برخی افراد با طرح مسائل فرعی کام مردم را تلخ کردند ولی ما همچنان تأکید داریم همه امور باید به سمت حرفه‌ای شدن برود. ما در این راستا نقش خانه سینما را در جشنواره فیلم فجر تقویت می‌کنیم و همچنین با ایجاد سازمان نظام هنری، امور را به صنوف می‌سپاریم.

وی با تأکید بر استقلال عملکرد هیئت انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: هیئت‌داوران و انتخاب جشنواره از چهره‌های فرهیخته‌ای بودند که درمجموع از بین ۱۷۵ فیلم بلند، ۳۳ فیلم به بخش مسابقه و ۱۱ فیلم به بخش خارج از مسابقه راه یافت. در چنین رقابتی طبیعی است که عده‌ای برنده نشوند و نباید خیلی نسبت به انتخاب‌ها حساسیت به خرج داد. بازهم تأکید می‌کنم من هم تا شب اختتامیه مطلع نبودم چه کسانی برنده سیمرغ هستند.

صالحی امیری در ادامه تصریح کرد: ما کمیته‌ای تعیین کرده‌ایم که امروز با منتقدان جشنواره فیلم فجر جلسه می‌گذارد تا مسائل مشخص شود. البته ما مرز بین نقد و تخریب را جدا کرده‌ایم.

وی همچنین درباره سخنان خود در قم که باعث بروز برخی سوءتفاهم‌ها شده بود، عنوان کرد: یکی از آیات عظام نگرانی‌هایی درباره فیلم‌هایی خارج از چارچوب شرع و با محوریت فمینیستی داشت که من خدمت ایشان گفتم سیاست کلان ما پرهیز از فیلم‌هایی با موضوعات خشونت‌بار، تخریب خانواده، سیاه نمایی و خیانت است ولی این سخنان من که بیان سیاست‌های کلان وزارت ارشاد بود این‌گونه برداشت شد که ما در کار هیئت انتخاب دخالت کرده‌ایم. گرچه آنچه من گفتم به معنای اعمال سیاست‌های کلی وزارتخانه بود.

وزیر ارشاد درباره مسئله فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری نیز عنوان کرد: مسئله این فیلم فقهی است. همچنین درباره فیلم «رستاخیز» هم کمیته‌ای با حضور رئیس سازمان سینمایی و مشاور عالی وزارت ارشاد جلسه‌ای با احمدرضا درویش کارگردان اثر داشته‌اند و مسئله حل می‌شود. آقای عیاری هم از بزرگان سینمای ایران است و ما برای ایشان احترام زیادی قائل هستیم. بنده به مشاور عالی خودم و آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده‌ام که جلسات مستقلی با ایشان برای نتیجه‌گیری برگزار کنند. عمده بحثی که در این خصوص مطرح شد، بحث فقهی است و ما باید در فضای دیگری بدون کار تبلیغاتی آن را حل‌و فصل کنیم.

در مورد این فیلم من یک هیئت حکمیت را انتخاب کرده‌ام که شامل سه نفر از صاحب نام‌های این حوزه هستند و آن‌ها جلساتی را با آقای درویش برگزار کرده‌اند. فراموش نکنید که آقای درویش، از بزرگان سینمای ایران و موردتکریم و احترام بنده و وزارت ارشاد است. خوشبختانه در این جلسات، به تفاهم‌های اولیه رسیده‌اند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک، خود آقای درویش نتایج را به ملت بزرگ ایران اعلام خواهد کرد.

داوران و اعضای هیئت انتخاب جشنواره، چهره‌های شناخته‌شده حوزه فرهنگ و هنر هستند و از این منظر، اگر عزیزی فرآیند جشنواره را قبول نداشت، نمی‌بایست در آن شرکت می‌کرد. اگر در مسابقه‌ای یک نفر پذیرفت که وارد مسابقه شود، بعد بازنده شود، بعد بگوید من نتیجه را قبول ندارم، آن‌وقت دیگر امکان تداوم این کار وجود نخواهد داشت. جشنواره امسال، جشنواره‌ای خوب و در تراز انقلاب اسلامی بود و ما حاشیه‌های آن را کم کردیم.

صالحی امیری در مورد شایعه دو تابعیتی بودن برخی داوران جشنواره فیلم فجر امسال هم گفت: مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌کدام مشمول قانون دو تابعیتی نیستند و تا به امروز هم هیچ‌گونه اطلاعی از هیچ‌گونه مرجعی، چه رسمی چه غیررسمی درباره دو تابعیتی بودن آن‌ها به ما نداده‌اند و من معتقدم این حرکت، یک حرکت سیاسی بود. اگر دوستان صادق هستند، من همین امروز اعلام آمادگی می‌کنم تا اسناد آن‌ها را دریافت کنم. وقتی شما با ۵۰ شبکه و رسانه مصاحبه می‌کنید و یک برگ سند تقدیم وزیر نمی‌کنید، این دلیل بر عمل سیاسی شماست. رفتار برنامه «هفت» غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی و باهدف تخریب جشنواره فیلم فجر بود اما عملکرد جشنواره باعث شد که این‌ها دیگر امکان تداوم گفتمان تخریبی خودشان را نداشته باشند.

همچنین به گزارش ایسنا،  صالحی امیری در پاسخ به وضعیت فعلی رسانه‌های کشور نیز اظهار کرد: رسانه‌ها مانند آیینه‌ای بازتاب‌دهنده واقعیت‌های متن جامعه به مسئولان هستند و مهم‌ترین رسالت را برای شفاف‌سازی، آگاه‌سازی و ارتقا سطح دانش عمومی در کشور دارند. از طرفی فضای فقدان احزاب و نهادهای مدنی را رسانه‌ها جبران می‌کنند. رسانه‌ها مدافع حقوق مردم و حلقه واسط دولت، نظام و افکار عمومی هستند، اما سیاست وزارت ارشاد شفاف‌سازی در حوزه تقویت رسانه‌های محلی و بومی، تخصصی و حرفه‌ای، یارانه‌ها و… است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حذف یارانه نشریات دولتی عملاً پیامی را منتقل کرد که هدف ما تقویت رسانه‌های غیردولتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: طبق آخرین آماری که معاونت مطبوعاتی امروز به من اعلام کرد، ۷۶ میلیارد تومان طی چند ماه گذشته به جامعه بزرگ غیردولتی رسانه‌ای در قالب بیمه و طرح اشتراک به‌صورت مستقیم به اصحاب رسانه پرداخت‌شده و تا پایان سال نیز صد درصد تعهدات معاونت مطبوعات به رسانه‌ها تضمین و پرداخت خواهد شد. ما در هیئت عالی نظارت با کمترین چالش در این حوزه مواجه هستیم، زیرا جامعه فرهیخته رسانه خودشان حریم‌دار هستند. سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ مجوز صادرشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسئله موسیقی در کشور نیز اظهار کرد: مسئله موسیقی یک نیاز فرهنگی جامعه به‌ویژه برای نسل جوان است. موسیقی مصرف دائمی نسلی است که انگیزه استفاده از این هنر فاخر را دارد. اساساً نمی‌توان جامعه را از مصرف موسیقی نهی کرد، چون عقلانی نیست. این جامعه نیاز به نشاط و مصرف فرهنگی دارد و محروم کردن مردم از موسیقی عمل غیرفرهنگی و بر ضد اهداف فرهنگی نظام است، اما موسیقی در ایران دارای مرزهای مشخصی است و مرز ما قانون و شرع است.

او اضافه کرد: ۵۰ درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی مربوط به صداوسیما، ۲۵ درصد مربوط به مؤسسات مجاز موسیقی و ۲۱ درصد مربوط به دانلود از شبکه‌های اجتماعی است. تنها یک درصد موسیقی ایران به روی صحنه اجرا می‌شود و این یک درصد به محل مناقشه فرهنگ در کشور تبدیل‌شده است. ما معتقدیم از طریق گفت‌وگو باید به این مسائل بپردازیم. وزارت ارشاد هیچ تغییری در سیاست اجرای صحنه‌ای موسیقی در کشور نداشته و ندارد و آنچه در مرزهای قانونی و شرعی به محل مناقشه تبدیل‌شده، حاشیه‌ها است.

صالحی امیری در پاسخ به اینکه اگر محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کند، موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست بیان کرد: همه ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم در این ایام فاطمیه و دعای خیر مؤمنان ایشان شفای عاجل پیدا کند. آنچه برای ملت مهم است، سلامت ایشان است و ما دعاگو هستیم.

او در بخش‌های پایانی نشست که بار دیگر  از سوی خبرنگاری برای اظهارنظر صریح  مورد پرسش قرار گرفت گفت: مجوز آلبوم ایشان صادرشده و با همین انتشار آلبوم پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ایم که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور هستند و مورد تکریم ما است.