بایگانی‌ها

بازگشت موفق «جان ویک»

بازگشت موفق «جان ویک»
بازگشت موفق «جان ویک»

سال 2014. قرار بود فیلمی از کیانو ریوز بازیگر نقش اصلی سری فیلم‌های ماتریکس اکران شود که تقریبا یک دهه‌ای می شد ستاره ی بخت و اقبالش افول کرده بود. «جان ویک» به کارگردانی چاد استاهلسکی و دیوید لیچ که حداکثر سابقه‌شان انجام بدلکاری‌ سه‌گانه ماتریکس‌ و طراحی‌ صحنه‌های اکشن آن بود.

بودجه ی فیلم تنها 20 میلیون دلار تعیین شد که برای ساخت یک فیلم اکشن بیشتر به شوخی شبیه است و مجموع این عوامل به اضافه ی شکست‌های اخیر کیانو ریوز( مرد تائی چی و 47 رونین) دست در دست هم گذاشته بودند تا جان ویک افتضاح تجاری و هنری دیگری به نظر برسد.

فیلم اکران شد و در کمال ناباوری به فروشی بیشتر از 4 برابر بودجه اش دست یافت و با وجود رقیق بودن خط داستانی، که معمولا جز جدایی‌ناپذیر آثار ژانر اکشن به حساب می‌آید، خلاقیت‌هایی در کار دو کارگردان تازه کارش به چشم می‌خورد که توجه منتقدان و تماشاگران را توامان جلب کرد.

کاریزمای کیانو ریوز که انگار خودش کمتر از همه قدر آن را می‌داند، طراحی خوب صحنه‌های اکشن و استفاده از المان‌هایی همچون دنیای زیرزمینی جنایتکاران و آدم‌های خلاف (هتل کانتیننتال) که در مخفی بودن و برانگیختن کنجکاوی به نوعی همسان دنیای مخفی جادوگران هری پاتر است و بازیگران فرعی به دقت انتخاب شده کمک کرد تا جان ویک به چشم بیاید و فرنچایزی جدید شکل بگیرد.

سال 2017. دنباله ی جان ویک در حال اکران است و این طور که به نظر می‌رسد به موفقیتی بهتر از برادر بزرگترش دست پیدا می‌کند. زمزمه‌هایی هم از ساخت مجموعه تلویزیونی و همین طور قسمت سوم به گوش می‌رسد. امری که به نظر می رسد با وجود جهان گسترده‌ای که خالقان فیلم طراحی کرده اند با مشکل چندانی مواجه نباشد و راحت بتوان ماهی‌های تازه ای از آن گرفت. البته به شرطی که مصالح تجاری در اولویت قرار نگیرند و کیانو ریوز و دست اندرکاران ساخت فیلم به ریشه‌های شخصیت و دنیایی که خلق کرده اند وفادار بمانند.