بایگانی‌ها

پنج فیلم محبوب ویم وندرس / از «فقط فرشتگان بال دارند» تا «تحقیر»

‍  وندرس فیلمسازی است که در پنجاه سال گذشته فیلم‌های تاثیرگذاری را ساخته. این فیلمساز مولف عضوی از موج نوی سینمایی آلمان بود و نخستین فیلمش را در سال 1970 با نام «تابستان در شهر» ساخت و در پی آن «پاریس ،تگزاس»(1984) توانست برنده جایزه نخل طلا شود. با این وجود «زیر آسمان برلین»/Wings of Desire محصول سال 1987 بهترین فیلم ویم وندرس شناخته می‌شود و یکی از بهترین فیلم‌های دهه هشتاد از نگاه کارشناسان است.

🔹در دهه هشتاد ویم وندرس علاقه خود به مستندسازی را نشان داد. در سال 1999 مستند او به نام بوئنا ویستا سوشیال کلاب نخستین نامزدی اسکار را برای وندرس به ارمغان آورد. وندرس می‌گوید:« نخستین باری بود که از نزدیک مراسم اسکار را خودم دیدم. پیشتر فقط از تلویزیون مراسم را می‌دیدم. هیجان زده بودم که در مراسم اسکار حضور دارم. و اولین بار از سه باری بود که به مراسم رفتم. هر بار هم بخاطر یک فیلم مستندم بود.»
.
🔹وندرس سال 2011 برای مستند پینا نامزد اسکار و در سال 2014 برا ی مستند نمک زمین بازهم نامزد اسکار بهترین مستند شد. که فیلم آخری را با همرای ژولیانو ریبیرو سالگادو کارگردانی کرده بود.فیلم‌های او چه داستانی یا واقعی باشد، اشتیاق وندرس برای مشاهده، پردازش و ثبت دنیای اطرافش همچنان به پیشبرد کار او کمک کرده است. او اذعان می‌کند: «این تقریباً یک بیماری حرفه‌ای است که من بیشتر از بسیاری از مردم می‌بینم».
.
🔹وندرس در سن هفتاد و هشت سالگی امسال دو پروژه متفاوت از هم را ساخت. یک مستند سه بعدی به نام انسلم درباره هنرمند آلمانی انسلم کیفر و یک فیلم بلند سینمایی به نام روزهای عالی که محصول کشور ژاپن است. و هر دو فیلم در جشنواره کن برای نخستین بار به نمایش درآمد. کوجی یاکوشو برای «روزهای عالی» جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن گرفت.

🔹وندرس بسیار نوآور و فیلمسازی بصری است، همانند بسیاری از فیلمسازانی که تاریخ سینما به خودش دیده. پنج فیلمی که بیشترین تاثیر را بر ویم وندرس در طول این سال‌ها داشته به نقل از خودش برمی‌شمریم.

🔻مردی از غرب/Man of the West، کارگردان:آنتونی مان، محصول:1958
🌟قاعده بازی/The Rules of the Game، کارگردان:ژان رنوآر، محصول:1939
🌟فرشتگان فقط بال دارند/Only Angels Have Wings، کارگردان:هوارد هاکس، محصول:1939
🌟تحقیر/Contempt، کارگردان:ژان-لوک گدار، محصول:1963
🌟مغلوب قانون/Down by Law، کارگردان:جیم جارموش، محصول:1986
@dtonline