ددپول، برادران کوئن، ساول گودمن، برتولوچی و…

در واپسین روزهای پاییز، شماره جدید ماهنامه سینمایی دنیای تصویر از راه رسید؛ با مطالبی متنوع و خواندنی درباره سینمای ایران و جهان.

همان‌طور که تصویر روی جلد شماره‌ی آذر ماه به «ددپول» ضدقهرمان عجیب دنیای مارول اختصاص پیدا کرده، مطلبی تحلیلی نیز درباره‌ی این کاراکتر و علت محبوبیت او در میان نسل جدید مخاطبان سینما می‌خوانید. پرونده‌ی مفصل و طولانی این شماره درباره‌ی کارنامه‌ی سینمایی برادران کوئن و «تصنیف باستر اکسراگز» ساخته‌ی متاخر و تحسین‌برانگیز آنها است. عبدالرضا کاهانی فیلمساز همیشه جنجالی هم در گفتگو با دنیای تصویر درباره‌ی ساخته‌ی آخرش «خانم یایا»، پروژه‌های بعدی و حواشی آثار خود صحبت کرده‌است.

گزارش ویژه‌‌ی آذر ماه دنیای تصویر درباره‌ی برناردو برتولوچی فیلمساز بزرگ تازه درگذشته است. راهنمای سریال خارجی هم به  سریال موفق «بهتره با ساول تماس بگیری» اختصاص یافته. بازی «رستگاری خونین ۲»، پاوِو پاولیکوفسکی و فیلم جدیدش «جنگ سرد»، نگاهی به دنیای جادویی «هری پاتر» به بهانه نمایش «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد»، فیلمنامه‌نویسی به شیوه‌ی ویلیام گلدمن فقید، سیزده نمونه‌ی به‌یاد ماندنی از تقابل فرد علیه سیستم در سینما و…دیگر مطالبی است که در شماره‌ی ۲۹۱ دنیای تصویر خواهید خواند.

دنیای تصویر جدید هم‌اکنون در روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور موجود است.

فهرست مطالب این شماره به شرح زیر است:

سرآغاز: سینما در ما زنده است!؛ خودم، من خودم!؛ پاییز بی‌ تو سردتر از همیشه است

رویدادهای داخلی: جداول تولید و فروش سینمای ایران ۱۳۹۷؛ «متری شیش‌ونیم»: پرخبر در سکوت خبری؛ همکاری الوند و پرستویی در «آنجا همان ساعت»؛ «بی‌وزنی» آماده نمایش شد؛ اشک‌ها و لبخندها (پرویز پرستویی درفیلم‌های کمدی و جدی)

رویدادهای خارجی: مایکل بی. جوردن در نقش جان کلارک؛ آیا نقش پدر ژپتو به تام هنکس می‌رسد؟؛ درخشش مجدد با هالووین؛ شکسپیری دیگر؛ فعلا فیلمی سه ساعته است!

به یاد: اسطوره‌های زمینی و کاغذهای کاهی (چگونه استن لی با ابرقهرمانان مارول دنیا را تغییر داد؟)

تازه‌های ۲۰۱۸: خانواده‌ی فوری؛ دختری در تار عنکبوت: داستان جدید خالکوبی اژدها؛ رابین‌هود؛ حماسه‌ی کولی؛ بیوه‌ها؛ جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد؛ گرینچ دکتر سوس؛ کرید ۲؛ فندق‌شکن و چهار اقلیم؛ قاتل شکارچی؛ رالف اینترنت را خراب می‌کند؛ آورلرد

راهنمای اکران: هیچ هم‌چون پوچ خالی نیست (خانم یایا)؛ به‌خاطر یک آمپول ناقابل (وای آمپول)؛ قربانی (آستیگمات)؛ غذا حاضر نیست! (پاستاریونی)؛ غریبه بودن (مستندِ در جست‌وجوی فریده)؛ در ستایش بُمب (بمب؛ یک عاشقانه)؛ از تورقوزآباد تا آمریکا (کلمبوس)؛ حساب، بی‌حساب (میلیونر میامی)؛ بزنگاه (همه می‌دانند)

نقد فیلم: بخند، بُکُش و زنده بمان! (چگونه ددپول به قهرمان یک نسل عاصی تبدیل شد؟

سریال خارجی: مصائب یک آدم درجه دو! (پرونده‌ای برای سریال بهتره با ساول تماس بگیری)؛ بندبازی روی خط اخلاق‌ (گفتگو با وینس گلیان و پیتر گولد خالقان سریال «بهتره با ساول تماس بگیری)؛ بدمن مدرن عصر ما (نگاهی به «بهتره با ساول تماس بگیری» یکی از مهم‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر؛ قداست قانون (یا چگونه اخلاق را از ساول گودمن بیاموزیم؟!)؛ تا ساول رو داری غم نداری (چرا «بهتره با ساول تماس بگیری» از «افسارگسیختگی» بهتر است؟)؛ ساول، جیمی و باب (گفتگو با باب اودنکرک بازیگر اصلی سریال)

کارگاه: ضیافت سناریست‌های کلاسیک (فیلمنامه‌نویسی به شیوه ویلیام گلدمن فقید)

گفتگو: تبارشناسی سانسور در فرهنگ ایرانیان (گفتگو با عبدالرضا کاهانی درباره «خانم یایا»، فیلم جدید و حواشی آثارش در تمام این سال‌ها)

ریشه‌ها: یک هیچِ بزرگ (مرور سینمای عبدالرضا کاهانی از ابتدا تا «خانم یایا»)

برداشت کوتاه: جادو باطل نمی‌شود (گذری به دنیای خیالی هری‌‍پاتر به بهانه نمایش «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد»)

برداشت بلند:

کوئن خوب، کوئن بد (پرونده‌ای برای برادران کوئن از آغاز تا «تصنیف باستر اسکراگز»

پسران بدِ صحرا (کوئن‌ها از فیلم آخرشان «تصنیف باستر اسکراگز» می‌گویند

ردِّ خون در بیابان برفی (نگاهی دوباره به فیلم‌های جوئل و ایتن کوئن»): ؛ تاریخ جنون به روایت کوئن‌ها (لبوفسکی بزرگ)؛ گام اول: پیدا کردن همسر (دهشت‌زده)؛ … نمی‌دانم! (بارتون فینک)؛ بدون معنا، بدون حاصل (تقاطع میلر)؛ نه خیلی سیاه، نه خیلی پخته (وکیل هادساکر)؛ ته صندوق را نگاه کنید (بزرگ کردن آریزونا)؛ جهنم یخ‌زده‌ی پست‌مدرن (فارگو)؛ اندیشه‌ی تفسیر صفر (مردی که آنجا نبود)؛ غیررمانتیک، غیرکوئنی (سنگدلی تحمل‌ناپذیر)؛ کرد ضایع کار من، این بخت بی‌اقبال من! (قاتلین پیرزن)؛ اشباح سرگردان (جایی برای پیرمردها نیست)؛ پسر خوبی باش (یک مرد جدی)؛ آن صندلی متحرک مرموز در زیرزمین (بعد از خواندن بسوزان)؛ پشت درهای استودیو چه خبر است؟ (زنده‌باد سزار)؛ شلیک به نان ذرت با یک چشم (شهامت واقعی)؛ برخیز، به دارم زن (درون لوین دیویس)

بعضی‌ها کوئنی‌اش رو دوست دارند (یا آنچه درباره فیلم‌های برادران کوئن نمی‌دانستید)

غول دوسَر روی صندلی کارگردانی (درباره آنچه که به آن می‌گویند: جهان‌بینی سینمای کوئن‌ها)

سینما تِک: سایه مرگ، روشنِ زندگی (درباره «جنگ سرد» و «ایدا» و مینیمالیسم جاری در سینمای پاوِو پاولیکوفسکی)

مظنونین همیشگی: یکی علیه همه، همه علیه یکی (سیزده نمونه به یادماندنی از تقابل فرد با سیستم در سینما)

بازی: مرثیه خونین برای زخم‌خورده‌های تمدن (نگاهی عمیق به «رستگاری خونین۲» عظیم‌ترین بازی سال)؛ تحت تعقیب (چند نکته خواندنی درباره قسمت دوم بازی «رستگاری خونین»)

بخش ویژه: مرگ شاعری از جنس سینما (درباره برناردو برتولوچی)؛ استارت تن یا رهایی ذهن؟ (فیلم به فیلم با برناردو برتولوچی)؛ کشف لذت پدرکشی در سینما! (مروری بر گفته‌های برناردو برتولوچی در طول نیم قرن فعالیت سینمایی)؛ برتولوچی در سه برداشت (نگاهی به سینمای برناردو برتولوچی از منظر سیاست، جنسیت و مذهب

۱۰۰۱فیلم: پدرخوانده: قسمت ۲؛ زین‌های شعله‌ور؛ سرآلفرد گارسیا را برایم بیاورید؛ ژن دیلمن، ۲۳ که دوکمرس ۱۰۸۰ بروکسل؛ ترس روح را می‌خورد؛ پرواز بر فراز آشیانه فاخته

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *