بایگانی‌ها

ایرانی‌ها در کن؟

ایرانی‌ها در کن؟
ایرانی‌ها در کن؟

داریم به هفتادمین جشنواره‌ی فیلم کن نزدیک می‌شویم و تب گمانه‌زنی و پیش‌بینی آثار احتمالی حاضر در این رویداد مهم سینمایی میان رسانه‌ها و مخاطبان بالا گرفته است.

اسکرین در گزارشی که امروز منتشر کرده به همین موضوع یعنی بررسی گزینه‌های احتمالی برای نمایش در جشنواره‌ی کن پرداخته است. در این گزارش بخش جداگانه‌ای هم به سینمای ایران اختصاص یافته و درباره احتمال حضور سه فیلم بحث شده.
مورد اول «24 فریم» عباس کیارستمی فقید است که به احتمال خیلی زیاد در کن امسال نمایش ویژه‌ای خواهد داشت. آخرین اثر این کارگردان ایرانی صاحب سبک و شامل 24 فیلم کوتاه که کیارستمی در طول چندین سال آنها را ساخته و پیش از درگذشت او هم خبرهایی درباره اولین نمایش رسمی این فیلم متفاوت در جشنواره‌ی کن 2017 منتشر شده بود.

اما دو فیلم دیگری که در گزارش اسکرین از آنها نام برده شده، آثاری هستند که توسط فیلمسازان ایرانی ولی خارج از ایران تولید شده اند.


فیلم اول یک اثر انیمیشن-رئال با عنوان «تهران تابو» است که توسط علی سوزنده فیلمساز ایرانی ساکن کلن ساخته شده. این فیلم که در استودیویی واقع در وین جلوی دوربین رفته، درباره‌ی زیرزمینی و متفاوت مردم با فرهنگ رسمی حاکم بر جامعه‌ی ایران است و بخش‌های رئال آن تمام جلوی پرده‌ی سبز گرفته شده و محصولی از استودیوی تازه‌تاسیس Little Dream Entertainment به شمار می‌آید که با مشارکت ZDF و Arte به تولید رسیده است.
طبق اطلاعات منتشر شد،ه داستان درباره‌ی مادر یک پسر پنج‌ساله‌ی لال است که همسرش به زندان افتاده و برای تامین هزینه‌های زندگی به تن‌فروشی روی آورده، اما تظاهر می‌کند که پرستار شیفت شب است. این مادر رازهای زندگی‌اش را با فقط زن همسایه در میان می‌گذارد که روزها از پسر او نگه‌داری می‌‌کند. هم‌چنین یکی دیگر از شخصیت‌های داستان هم پسر جوانی در همسایگی آنها است که در رشته‌ی موسیقی درس می‌‌خواند و به واسطه‌ی رابطه‌ی نامشروع با یک دختر به دردسر می‌افتد.

فیلم دوم هم Disappearance (ناپدید شدن) ساخته‌ی علی عسگری است که پیش از این با فیلم‌های کوتاه موفقی مانند «بچه» و «سکوت» حضور در جشنواره‌های ونیز و کن را تجربه کرده. در خلاصه داستان فیلم آمده که در یک شب سرد زمستانی زوج جوانی دچار مشکل حادی می‌شوند که تنها چند ساعت برای رفع آن فرصت دارند و پدر و مادرشان هم نباید از قضیه باخبر شوند. اما به دلیل آن که رسما ازدواج نکرده اند دردسرهای تازه‌ای برایشان پیش می‌آید و نمی‌توانند به مراکز رسمی مراجعه کنند.

ظاهرا این فیلم در بخش سینه‌فوندانسیون کن پذیرفته شده است.

از تولیدات داخلی سینمای ایران هم آثار متعددی متقاضی حضور در کن شده اند که هنوز وضعیت هیچ‌کدام از آنها مشخص نشده.

هفتادمین جشنواره‌ی فیلم کن، از هفدهم تا بیست و هشتم می برگزار خواهد شد و ریاست هیئت داوران جشنواره را هم پدرو آلمودوار فیلمسار سرشناس اسپانیایی بر عهده دارد.